28.01.2014
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Tarkoitus oli kuvata kaunista peltomaisemaa, mutta kuvat Masasta onnistuivat paremmin. =)
Komella kelillä jopa huoltoasema on kuvauksellinen. Ainakin jos sieltä saa halpaa bensaa!
Nivalan vuonna 2010 valmistunut paloasema.
Hieno vanha paloauto vm. 1952!
Keskustelu
Pakko kommentoida ajonopeuteen, nimittäin nauran aina sille, että jos joudut Pirkanmaalla jonoon, sen nopeus on 70km/h, jos joudut Pohjanmaalla jonoon, sen nopeus on talvella 90km/h ja kesällä 110km/h :D Eli etenkin jon 19-tietä painelee, niin aakeella laakeella ei oo niin tarkkaa ;)
Kaukovaloista sen verran, että omassa almerassa valon "ulostulosäde" on tosi kapea, ja pienikin rapa/lumi umpion päällä aiheuttaa heti lampun totaalisokeutumisen. Syksyisin saa kuurata välillä kesken matkankin nokasta rapaa pois..
Minkälaisilla keskikulutuslukemilla Mazdalla pääsi tuolla matkalla? Millä bensamoottorilla tuo Mazdasi muuten mahtoi ollakkaan?
Zeb, onpas hauska huomio! Itse en ole niin paljon eri puolilla Suomea ajanut, että voisin mitään yhteenvetoa vetää eri paikkojen ajokäytöksestä. Mutta sama havainto selkeesti Pohjanmaalta. :)
Almeran kaukovalot kuulostaa kyllä tosi heikoilta. :(
Foxit, mun käytössä oleva Mazda3 on 2-litrainen 88 kW / 120 hv. Ylivieskaan mennessä kulutus oli 5,4 ja palatessa 5,3 l / 100 km. Samanlaiset keskikulutukset kellotin myös Hämeenlinnassa käynnistä. Luvattu kulutus on 4,8 maantiellä ja 5,6 yhdistetty että ihan siihen en ole päässyt...
Kiitos Jenni vastauksista. Hyvää työtä ovat siis Mazdalla tehneet tuon moottorin kanssa, jos talvella pääsee noin lähelle EU-syklin maantiekulutusta, monet nykyautot kun eivät pääse lähellekkään maantiekulutusta... Mittasitko keskinopeutta noilla matkoilla?
En mitannut keskinopeutta, mutta katsoin sen nyt Drivecosta:
- Jyväskylä - Ylivieska: 74 km/h
- Ylivieska - Nivala: 64 km/h, Nivala - Jyväskylä 77 km/h
- Jyväskylä - Hämeenlinna: 76 km/h
On kyllä ihan hyvät kulutukset noin isolle moottorille. =) Polon kulutus on samaa luokkaa ja heitto EU-sykliin samoin, mutta puhutaan ihan eri kokoluokasta ja moottorista.
Vaikuttaa siis siltä että tuolla Mazda 3:lla olisi kesäkelillä hyvinkin mahdollista päästä lähelle 4,8 l/100km maantiekulutusta keskinopeuden ollessa hieman alhaisempi. Onko muuten tietoa miten paljon tuo ajotietokone tuossa Mazdassa valehtelee?
Omassa Diesel Polossani olen todennut ajotietokoneen virheen olevan jotain 0,1-0,3 l/100km. Olen mitannut omalla 1,2 TDI Pololla 77 km/h keskinopeudella keskikulutukseksi 3,4 l/100km (Kokemuksesta todellinen lukema tällöin noin 3,5-3,7 l/100km.) Tämä ajettiin viime kesänä hyvässä suht tuulettomalla kelillä 247 km matkalla.
Tässä vielä videota kyseisestä matkasta:
https://www.youtube.com/watch?v=T_tKb_MMg6w
Mazdan ajotietokoneen valehtelusta minulla ei ole havaintoa. Tankkauskuitit olen kerännyt talteen ja voin niistä jotain laskea, mutta en tiedä saako niistä mitään tolkkua. Tää automaattivaihteinen Mazda3 vie muuten nelisen desiä enemmän bensaa satasella kuin manuaali. Perinteisen automaattivaihteiston miinus. :( Pienemmällä keskinopeudella varmaan pääsisi lähemmäs luvattua,
2.2-litraisen diesel-Mazda3:n luvattu maantiekulutus on 3,5 ja yhdistetty 3,9 l/100 km, aika huiput lukemat mielestäni tuon kokoiselle moottorille.
Sun diesel-Pololla on kyllä ihan huippukulutuslukemat. :) Mun Polon ajotietokoneen vs. tankkauksen eroja voi katsoa Fuellystä. Oon sinne kirjannut ajotietokoneen laskeman kulutuksen aina tankkauksen yhteydessä. http://www.fuelly.com/driver/Jfer/polo Välillä heitto on desin, välillä toista litraa. Eri bensa-asemilla saa erilaisia tuloksia. Ja itse asiassa samallakin, koska Jyväskylässä tankkaan yleensä aina Seppälän Nesteellä.
Omat parhaat kulutukset Pololla oon saanut kun ajelin Heinolasta Kouvolaan. Nopeusrajoitukset oli 60-80 km/h ja keskikulutus 4,4 l/100 km. Siitä piti oikein ottaa valokuva todistusaineistoksi. :D
Kyllä tuo diesel-Mazda 3 voisi olla kyllä aika mainio, sääli että taitaa olla uutena hieman liian kaukana omasta budjetista. Tuota 2.2 litraista diesel-moottoria on kyllä hehkutettu monien testaajien toimesta.
Minä olen kirjaillut Poloni tankkauksia Spritmonitoriin:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/580473.html
Hyvin näkyy kylmien talvikelien kulutusta nostava vaikutus käppyröissä. Ilmoitettuun maantiekulutus lukemaan 3.0 l/100km olen päässyt vain silloin kun nopeus pysyy alle 65 km/h suht tasaisena, keli on kuiva, tyyni, lämmin eikä sähkölaitteita ja ilmastointia tarvitse käyttää. Diesel on polttoaineena kyllä mainiota kun sillä on suurempi energiatiheys ja moottori toimii paremmalla hyötysuhteella.
Mitä olen tässä laskeskellut, niin tämän Polon tapauksessa 8000 km vuodessa riittää tekemään näillä polttoainehinnoilla dieselmoottorisesta kärrystä yhtä halvan ajaa kuin bensa. Minulla kun tulee tuolla n. 20 0000 km vuodessa niin tulee jo mukavasti säästöä 4,3 l/100km keskikulutuksella.
Sori, olin unohtanut kokonaan vastata sulle!
Enpä olisi uskonut, että 8000 km vuodessa riittää jo tekemään diesel-Polon kannattavammaksi, kun dieselin ja bensan hinta lähenee koko ajan toisiaan. Mutta on tuo sun kulutuksesikin 30% vähemmän kuin mun bensa-Pololla. Tosin sulla taitaa maantieajoa tulla selkeästi enemmän kuin mulla.
Arvoin pari vuotta sitten Spritmonitorin ja Fuellyn välillä ja päädyin jälkimmäiseen, koska se oli nätimpi. =) Molemmista tuntui saavan ulos sen datan mitä halusinkin.
Millaiset kokemukset sulla muuten on Nokian R2 kitkoista Polossa? Olen kuullut, että ainakin osassa Golf-kokoluokan VAG-konsernin autoja ne olisivat todella veltot. Tämän tosin kuulin vasta, kun olin omaan valinnut nastat, joten ei vaikuttanut päätökseeni.
Eipä mitään.
Ajoni on tällä hetkellä pääasiassa kaupunkiajoa. Esimerkiksi reilun 6 km:n työmatkan ajan yleensä autolla ja siinä on seitsemät liikennevalot matkalla. Noin vuosi sitten ajoin vielä saman mittaista työmatkaa eri osoitteeseen, mutta silloin liikennevaloja oli varmaan 20:t... Myöskin Spiritmonitor kertoo 45% ajostani olevan kaupunkiajoa, 34% maantieajoa ja 21% moottoritietä. Ai ai että olisi paljon alta 4 l/100km tankkauslukemia, jos työmatkani olisi puhdasta maantieajoa 60/80 km/h nopeusrajoituksilla.
Kirjoitin noin puolivuotta sitten VAG-arenalle diesel- vs. bensa-Polo laskelmistani. Tässä vielä lainausta sieltä:
"Vertasin nyt saatavissa olevia Polo 1,2 TSI Bluemotion Technologyä ja 1,2 TDI Bluemotionia toisiinsa. En tiedä mistä mistä VAG! repii autojen hinnat mutta VW:n omilta sivuilta näkee että dieselversion kustantaa 19 853e ja bensa 19 077e, eli minun laskelmien mukaan 776e enemmän.
Niin ja käyttövoimavero on dieselissä 1590 kg kokonaispainon mukaan 321,20e ja perusvero 89g/km mukaan 77,75e vuodessa. Bensaversiossa päästöt 113g/km jonka mukaan perusvero vuodessa 95,63e. Vuoden alussa ennen ajoja bensaversiolla 300e etu. Niin ja jotta saataisiin edes jotenkin käytönnöllisiä kulutuslukemia niin kannattaa katsella vaikka spritmonitor.de:stä haulla kaikki saman tehoiset Polot joista on kirjattu tankkauksia vähintään 10 000 km:n ajalta. Tällä saadaan 1,2 TSI:lle keskikulutus 6,51 (haulla 102 kpl) ja 1,2 TDI:lle 4,67 l/100km (haulla 148 kpl).
Käytetään laskennassa dieselille hintaa 1,52 e/l ja bensalle 1,68 e/l. Siitä kun sitten lasketaan kulutus näillä arvoilla esimerkiksi 7900 km vuotuisille ajoille, saadaan dieselille 7900/100 km * 4,67l/100km*1,52e/ l + 398,95e = 959,72e ja bensalle 7900/100 km * 6,51l/100km*1,68e/ l + 95,63e = 959,64e. Tämän jälkeen tilanne rupeekin sitten kääntymään dieselin eduksi. Niin ja 28 200 km:n jälkeen dieselillä ajo on tuottanut 778,36 e säästöä jolloin dieselauton korkeampi hankintahinta on otetettu pienemmässä kulutuksessa takaisin."
Nokian R2:t ovat toimineet Polossani loistavasti. Olenkin tässä ihmetellyt että mihin niitä nastoja enää tarvitsisin kun kitkatkin ovat nykyään noin hyviä. Täällä Turussa on ollut kelejä laidasta laitaan, vetisestä jäästä koviin pakkasiin ja nyt toki vähälumisuudesta johtuen paljon asvaltilla ajoa. Minusta nämä R2:t ovat yhtä veltot kuin Aikaisemmin kaksi talvea ajossa olleet Hakkapeliitta 7:t. Luulen että tuo velttous vaivaa isoa osaa pohjoismaisista talvirenkaista ja sen huomaa varsinkin heti siirryttäessä tarkoista kesärenkaista talvirenkaisiin. Nyt siihen ei juurikaan kiinnitä enää huomiota. Jokatapauksessa en kaipaa enää nastojen ropinaa.
Pelkäsin jo, että et enää huomaa kommenttiani, mutta huoli oli turha. :)
Vai ei ole sulla edes maantieajoa hirveämmin ja noin hyvät kulutukset! Polosi on todella vähäruokainen. :) Mistähän olen saanut käsityksen, että diesel-auto vaatisi tyyliin 20 tkm ajosuorituksen, että kannattaisi? Ehkä siitä, että diesel-autot maksavat ehkä keskimääräisesti enemmän kuin Polot? Noh enivei, mielenkiintoista vertailua ja pistää itsekin harkitsemaan, että millä käyttövoimalla seuraavan auton hankkii kun sen aika on.
Kiva kuulla. että Nokian R2 on toiminut Polossa. Tutullani on tosiaan ollut aiemmin autoissa Continentalin kitkat jotka on olleet tosi hyviä, mutta tänä talvena hankki Nokian kitkat ja ero oli kuulemma todella suuri. Siihen nähden miten rauhallinen typpi on noin muuten kyseessä, niin sain kuulla renkaista aikamoisen varustetun valitusryöpyn, kun niistä tuli puhetta. Nokianlaiset ovat kuulemma veltot ja todella uraherkät. Riippuu selkeästi rengaskoosta ja profiilista tuo Nokian kitkojen hyvyys.
Kirjoitat mahtavan pitkiä kommentteja, kiitos niistä. :)
Nuo nyrkkisäännöt ovat hieman hanurista. Siksi kannattaa ihan itse laskea ja arvioida sen mukaan mikä milloinkin kannattaa. Isommilla diesel-autoilla hankintahinta tosiaan karkaa niin paljon korkeammaksi kuin vastaavan bensa-auton että silloin tämän erotuksen takaisin kurominen voi olla hankalampaa. Korkeampi kokonaispaino nostaa myös käyttövoimaveroa joka sekin vaikeuttaa isomman diesel-auton asemaa.
Sitten kannattaa muistaa nämä nykyiset päästörajoitukset jotka asettavat autovalmistajat aika vaikeeseen asemaan. Varsinkin nykydieselit sisältävät paljon hienoa tekniikkaa ja ovat tätä myöten myös alttiimpia kallille korjauskustannuksille jatkossa. Ongelmia saattaa tulla esim. tukkeutuvan EGR:n tai hiukkassuodattimen myötä. Nimimerkillä: jumiutunut EGR-venttiili ja lauhdutin vaihdettu takuuseen.
Moni on tosiaan kehunut Michelinin ja Continentalin talvirenkaita vakaammiksi. Mene ja tiedä, en ole pääsyt kokeilemaan. Itse käytän renkaissani aina hieman suositusta korkeampia rengaspaineita. Nytkin taitaa olla edessä 3,0 ja takana 2,8 bar paineita.
Täytyypä laskea seuraavan auton hintaa myös dieselversiona. Tiedä vaikka yllättyisin. :) En kyllä tiennyt, että dieseleissä olisi erityisen hajoavaa tekniikkaa. Huono homma että sultakin meni osia rikki, mutta hyvä sentään että takuuseen.
Testasin Contin kitkoja menneenä viikonloppuna (talvesta ei tietoakaan) Audi A3:ssa ja Mazda3:ssa, kyllä nekin pahimpiin uriin meni mutta ehkä vähän vähemmän kuin R2 joita testasin kaverin A3:ssa.