POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Pohdiskellen Pohjanmaalle

tiistai 28.01.2014 Avainsanat: Maantiellä ajoMazdaMuiden käyttäytyminenMuilla autoilla ajaminenPimeällä ajoReissutValot

Toissa viikonloppuna ajelimme pitkästä aikaa Ylivieskaan veljeäni moikkaamaan. Kulkupeliksi valikoitui Onnellisten ihmisten ajokoulusta kuukaudeksi käyttöön saamani Mazda3, sillä pitäähän siitä ottaa kaikki ilo irti kun se kerran minulla on.
 
Pimeällä matkatessamme meitä pohditutti Mazda3:n ksenonvalojen kantama. Lähivalot valaisevat auton etualan ja sivut aivan törkeän hyvin, mutta kaukovalot eivät mielestäni ulotu erityisen kauas. Tosin voi olla, että etualan kirkkaus vain saa tuntemaan, että valoteho kauemmas on heikko. Tulee siis sama efekti jos käyttää pimeällä sumareita eli auton etuala on niin valaistu, että silmä ei erota kauempaa pimeästä objekteja. (Testasin sumaritkin, niiden antamaa lisävaloa ei meinannut erottaa lähivaloista!)
 
Kaukovaloissa eniten ihmetystä herätti se, miten vastantulijat niihin reagoivat. Tai siis oikeastaan eivät reagoineet. Heijastintolppien perusteella pystyin sammuttamaan pitkät vasta 100 m ennen kohtaamista eli todella lähellä. Jos sammuttaisin Polon kaukovalot yhtä myöhään, vastaantulijat laittaisivat kehiin armottoman valoshow’n! Nyt taisin saada koko 500 km matkan aikana vain parit väläytykset, jotka tosin annettiin ainakin pari sataa metriä ennen kohtaamista eli silloin kyseessä oli tavallista herkkäsilmäisemmät kuskit. Muutaman kerran unohdin vaihtaa lyhyille kokonaan, eikä vastaantulijat silti häiriintyneet. Mazda3:n kaukovalot ovat siis joko A) heikot tai B) häikäisemättömästi suunnattu tai C) pohjoisessa keski-Suomessa ja Pohjanmaalla ei vähästä häikäistytä.
 
Pohjanmaalla autojen valot tuntuivat olevan tyyliä “kaikki tai ei mitään”. Tosi monilla vastaantulijoilla oli tehokkaat lisävalot ja sitten oli monia autoja, joiden toinen lähivalo oli palanut. Luulisi että talvella valot tulisi aika nopeasti korjattua, mutta ei näköjään. 

 

 Tarkoitus oli kuvata kaunista peltomaisemaa, mutta kuvat Masasta onnistuivat paremmin. =)

Valojen lisäksi kiinnitin matkalla huomiota autojen nopeuksiin. Mazda3:lla ajonopeuteni oli 5-9 km/h yli mittarin näyttämän, mutta silti tosi monet autot paahtoivat meistä ohi. Jonkin aikaa ohitusrallia seurattuani piti kaivaa kännykästä esiin GPS-sovellus ja tarkistaa, miten iso mittarivirhe Mazda3:ssa oikein on. Ei se ollut kuin tavanomaiset 5-6 km/h eli ajoin ennemminkin pari kilsaa yli kuin alle rajoituksen. Menomatkalla 80 km/h alueella ohi meni pari peräkärrynvetäjää ja paluumatkalla 80 km/h rajoitetulla ohituskaistalla ohitsemme paineli jopa Itellan rekka! :D Tulin siihen tulokseen, että tuolla suunnalla talvinopeisrajoitukset ovat nähtävästi lähinnä suuntaa antavat, sillä sen verran huonosti niitä noudatettiin.
 
Menomatkalla bongasin Viitasaarelta halpaa bensaa; 1,579 e/l 95E10. Päätin että paluumatkalla pitää tankata siellä. Ylivieskan Kärkkäinen pääsi kuitenkin yllättämään bensan hinnalla niin, että piti melkein kerätä leukaluuta lattialta, ja mies huomautti, että keskityhän siihen ajamiseen. Mutta hei, 1,530 e/l ei ihan joka päivä näe! Tankkasin siis Masan siellä ennen kotiin lähtöä.
 

Komella kelillä jopa huoltoasema on kuvauksellinen. Ainakin jos sieltä saa halpaa bensaa!

Ylivieskaan ajaessamme olemme aina ihastelleet Nivalan paloaseman valaistusta. Se on semmoinen maamerkki oikein, jota muistellaan, että siellä on se hieno paloasema. Paluumatkalla päätin muistelun sijaan pysähtyä valokuvaamaan sen, joten tuumasta toimeen. Pakkasta oli -20 °C, mutta mitä pienistä, ainakin kuski virkistyi, kun juoksi ympäriinsä! Tosin 30 km matkalla ei nyt hirveästi vielä ehtinyt väsähtää… Valokuvissa asema ei kyllä näytä niin hienolta kuin ohi ajaessa, mutta onpahan nyt joka tapauksessa ikuistettu. Löysin myös aseman takapuolelta aulasta hirveän hienon vanhan paloauton!
 

Nivalan vuonna 2010 valmistunut paloasema.

Hieno vanha paloauto vm. 1952!

Lopuksi kevennys. Mistä tietää, että ollaan Pohjanmaalla? Paraatipaikalla Ylivieskan Prismassa oli hyllyllinen Farming Simulator -pelejä. Täällä Jyväskylässä ne eivät taida olla ihan niin suosittuja. :D
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Zeb - 29.1.2014 klo 17:03

    Pakko kommentoida ajonopeuteen, nimittäin nauran aina sille, että jos joudut Pirkanmaalla jonoon, sen nopeus on 70km/h, jos joudut Pohjanmaalla jonoon, sen nopeus on talvella 90km/h ja kesällä 110km/h :D Eli etenkin jon 19-tietä painelee, niin aakeella laakeella ei oo niin tarkkaa ;)

    Kaukovaloista sen verran, että omassa almerassa valon "ulostulosäde" on tosi kapea, ja pienikin rapa/lumi umpion päällä aiheuttaa heti lampun totaalisokeutumisen. Syksyisin saa kuurata välillä kesken matkankin nokasta rapaa pois..

  • Foxit - 29.1.2014 klo 19:45

    Minkälaisilla keskikulutuslukemilla Mazdalla pääsi tuolla matkalla? Millä bensamoottorilla tuo Mazdasi muuten mahtoi ollakkaan?

  • Jenni - 29.1.2014 klo 20:58

    Zeb, onpas hauska huomio! Itse en ole niin paljon eri puolilla Suomea ajanut, että voisin mitään yhteenvetoa vetää eri paikkojen ajokäytöksestä. Mutta sama havainto selkeesti Pohjanmaalta. :)

    Almeran kaukovalot kuulostaa kyllä tosi heikoilta. :(

    Foxit, mun käytössä oleva Mazda3 on 2-litrainen 88 kW / 120 hv. Ylivieskaan mennessä kulutus oli 5,4 ja palatessa 5,3 l / 100 km. Samanlaiset keskikulutukset kellotin myös Hämeenlinnassa käynnistä. Luvattu kulutus on 4,8 maantiellä ja 5,6 yhdistetty että ihan siihen en ole päässyt...

  • Foxit - 29.1.2014 klo 23:10

    Kiitos Jenni vastauksista. Hyvää työtä ovat siis Mazdalla tehneet tuon moottorin kanssa, jos talvella pääsee noin lähelle EU-syklin maantiekulutusta, monet nykyautot kun eivät pääse lähellekkään maantiekulutusta... Mittasitko keskinopeutta noilla matkoilla?

  • Jenni - 29.1.2014 klo 23:24

    En mitannut keskinopeutta, mutta katsoin sen nyt Drivecosta:
    - Jyväskylä - Ylivieska: 74 km/h
    - Ylivieska - Nivala: 64 km/h, Nivala - Jyväskylä 77 km/h
    - Jyväskylä - Hämeenlinna: 76 km/h

    On kyllä ihan hyvät kulutukset noin isolle moottorille. =) Polon kulutus on samaa luokkaa ja heitto EU-sykliin samoin, mutta puhutaan ihan eri kokoluokasta ja moottorista.

  • Foxit - 30.1.2014 klo 22:22

    Vaikuttaa siis siltä että tuolla Mazda 3:lla olisi kesäkelillä hyvinkin mahdollista päästä lähelle 4,8 l/100km maantiekulutusta keskinopeuden ollessa hieman alhaisempi. Onko muuten tietoa miten paljon tuo ajotietokone tuossa Mazdassa valehtelee?

    Omassa Diesel Polossani olen todennut ajotietokoneen virheen olevan jotain 0,1-0,3 l/100km. Olen mitannut omalla 1,2 TDI Pololla 77 km/h keskinopeudella keskikulutukseksi 3,4 l/100km (Kokemuksesta todellinen lukema tällöin noin 3,5-3,7 l/100km.) Tämä ajettiin viime kesänä hyvässä suht tuulettomalla kelillä 247 km matkalla.

    Tässä vielä videota kyseisestä matkasta:
    https://www.youtube.com/watch?v=T_tKb_MMg6w

  • Jenni - 1.2.2014 klo 12:56

    Mazdan ajotietokoneen valehtelusta minulla ei ole havaintoa. Tankkauskuitit olen kerännyt talteen ja voin niistä jotain laskea, mutta en tiedä saako niistä mitään tolkkua. Tää automaattivaihteinen Mazda3 vie muuten nelisen desiä enemmän bensaa satasella kuin manuaali. Perinteisen automaattivaihteiston miinus. :( Pienemmällä keskinopeudella varmaan pääsisi lähemmäs luvattua,

    2.2-litraisen diesel-Mazda3:n luvattu maantiekulutus on 3,5 ja yhdistetty 3,9 l/100 km, aika huiput lukemat mielestäni tuon kokoiselle moottorille.

    Sun diesel-Pololla on kyllä ihan huippukulutuslukemat. :) Mun Polon ajotietokoneen vs. tankkauksen eroja voi katsoa Fuellystä. Oon sinne kirjannut ajotietokoneen laskeman kulutuksen aina tankkauksen yhteydessä. http://www.fuelly.com/driver/Jfer/polo Välillä heitto on desin, välillä toista litraa. Eri bensa-asemilla saa erilaisia tuloksia. Ja itse asiassa samallakin, koska Jyväskylässä tankkaan yleensä aina Seppälän Nesteellä.

    Omat parhaat kulutukset Pololla oon saanut kun ajelin Heinolasta Kouvolaan. Nopeusrajoitukset oli 60-80 km/h ja keskikulutus 4,4 l/100 km. Siitä piti oikein ottaa valokuva todistusaineistoksi. :D

  • Foxit - 1.2.2014 klo 21:54

    Kyllä tuo diesel-Mazda 3 voisi olla kyllä aika mainio, sääli että taitaa olla uutena hieman liian kaukana omasta budjetista. Tuota 2.2 litraista diesel-moottoria on kyllä hehkutettu monien testaajien toimesta.

    Minä olen kirjaillut Poloni tankkauksia Spritmonitoriin:
    http://www.spritmonitor.de/en/detail/580473.html

    Hyvin näkyy kylmien talvikelien kulutusta nostava vaikutus käppyröissä. Ilmoitettuun maantiekulutus lukemaan 3.0 l/100km olen päässyt vain silloin kun nopeus pysyy alle 65 km/h suht tasaisena, keli on kuiva, tyyni, lämmin eikä sähkölaitteita ja ilmastointia tarvitse käyttää. Diesel on polttoaineena kyllä mainiota kun sillä on suurempi energiatiheys ja moottori toimii paremmalla hyötysuhteella.

    Mitä olen tässä laskeskellut, niin tämän Polon tapauksessa 8000 km vuodessa riittää tekemään näillä polttoainehinnoilla dieselmoottorisesta kärrystä yhtä halvan ajaa kuin bensa. Minulla kun tulee tuolla n. 20 0000 km vuodessa niin tulee jo mukavasti säästöä 4,3 l/100km keskikulutuksella.

  • Jenni - 19.2.2014 klo 23:33

    Sori, olin unohtanut kokonaan vastata sulle!

    Enpä olisi uskonut, että 8000 km vuodessa riittää jo tekemään diesel-Polon kannattavammaksi, kun dieselin ja bensan hinta lähenee koko ajan toisiaan. Mutta on tuo sun kulutuksesikin 30% vähemmän kuin mun bensa-Pololla. Tosin sulla taitaa maantieajoa tulla selkeästi enemmän kuin mulla.

    Arvoin pari vuotta sitten Spritmonitorin ja Fuellyn välillä ja päädyin jälkimmäiseen, koska se oli nätimpi. =) Molemmista tuntui saavan ulos sen datan mitä halusinkin.

    Millaiset kokemukset sulla muuten on Nokian R2 kitkoista Polossa? Olen kuullut, että ainakin osassa Golf-kokoluokan VAG-konsernin autoja ne olisivat todella veltot. Tämän tosin kuulin vasta, kun olin omaan valinnut nastat, joten ei vaikuttanut päätökseeni.

  • Foxit - 23.2.2014 klo 16:20

    Eipä mitään.

    Ajoni on tällä hetkellä pääasiassa kaupunkiajoa. Esimerkiksi reilun 6 km:n työmatkan ajan yleensä autolla ja siinä on seitsemät liikennevalot matkalla. Noin vuosi sitten ajoin vielä saman mittaista työmatkaa eri osoitteeseen, mutta silloin liikennevaloja oli varmaan 20:t... Myöskin Spiritmonitor kertoo 45% ajostani olevan kaupunkiajoa, 34% maantieajoa ja 21% moottoritietä. Ai ai että olisi paljon alta 4 l/100km tankkauslukemia, jos työmatkani olisi puhdasta maantieajoa 60/80 km/h nopeusrajoituksilla.

    Kirjoitin noin puolivuotta sitten VAG-arenalle diesel- vs. bensa-Polo laskelmistani. Tässä vielä lainausta sieltä:

    "Vertasin nyt saatavissa olevia Polo 1,2 TSI Bluemotion Technologyä ja 1,2 TDI Bluemotionia toisiinsa. En tiedä mistä mistä VAG! repii autojen hinnat mutta VW:n omilta sivuilta näkee että dieselversion kustantaa 19 853e ja bensa 19 077e, eli minun laskelmien mukaan 776e enemmän.

    Niin ja käyttövoimavero on dieselissä 1590 kg kokonaispainon mukaan 321,20e ja perusvero 89g/km mukaan 77,75e vuodessa. Bensaversiossa päästöt 113g/km jonka mukaan perusvero vuodessa 95,63e. Vuoden alussa ennen ajoja bensaversiolla 300e etu. Niin ja jotta saataisiin edes jotenkin käytönnöllisiä kulutuslukemia niin kannattaa katsella vaikka spritmonitor.de:stä haulla kaikki saman tehoiset Polot joista on kirjattu tankkauksia vähintään 10 000 km:n ajalta. Tällä saadaan 1,2 TSI:lle keskikulutus 6,51 (haulla 102 kpl) ja 1,2 TDI:lle 4,67 l/100km (haulla 148 kpl).

    Käytetään laskennassa dieselille hintaa 1,52 e/l ja bensalle 1,68 e/l. Siitä kun sitten lasketaan kulutus näillä arvoilla esimerkiksi 7900 km vuotuisille ajoille, saadaan dieselille 7900/100 km * 4,67l/100km*1,52e/ l + 398,95e = 959,72e ja bensalle 7900/100 km * 6,51l/100km*1,68e/ l + 95,63e = 959,64e. Tämän jälkeen tilanne rupeekin sitten kääntymään dieselin eduksi. Niin ja 28 200 km:n jälkeen dieselillä ajo on tuottanut 778,36 e säästöä jolloin dieselauton korkeampi hankintahinta on otetettu pienemmässä kulutuksessa takaisin."

    Nokian R2:t ovat toimineet Polossani loistavasti. Olenkin tässä ihmetellyt että mihin niitä nastoja enää tarvitsisin kun kitkatkin ovat nykyään noin hyviä. Täällä Turussa on ollut kelejä laidasta laitaan, vetisestä jäästä koviin pakkasiin ja nyt toki vähälumisuudesta johtuen paljon asvaltilla ajoa. Minusta nämä R2:t ovat yhtä veltot kuin Aikaisemmin kaksi talvea ajossa olleet Hakkapeliitta 7:t. Luulen että tuo velttous vaivaa isoa osaa pohjoismaisista talvirenkaista ja sen huomaa varsinkin heti siirryttäessä tarkoista kesärenkaista talvirenkaisiin. Nyt siihen ei juurikaan kiinnitä enää huomiota. Jokatapauksessa en kaipaa enää nastojen ropinaa.

  • Jenni - 23.2.2014 klo 17:04

    Pelkäsin jo, että et enää huomaa kommenttiani, mutta huoli oli turha. :)

    Vai ei ole sulla edes maantieajoa hirveämmin ja noin hyvät kulutukset! Polosi on todella vähäruokainen. :) Mistähän olen saanut käsityksen, että diesel-auto vaatisi tyyliin 20 tkm ajosuorituksen, että kannattaisi? Ehkä siitä, että diesel-autot maksavat ehkä keskimääräisesti enemmän kuin Polot? Noh enivei, mielenkiintoista vertailua ja pistää itsekin harkitsemaan, että millä käyttövoimalla seuraavan auton hankkii kun sen aika on.

    Kiva kuulla. että Nokian R2 on toiminut Polossa. Tutullani on tosiaan ollut aiemmin autoissa Continentalin kitkat jotka on olleet tosi hyviä, mutta tänä talvena hankki Nokian kitkat ja ero oli kuulemma todella suuri. Siihen nähden miten rauhallinen typpi on noin muuten kyseessä, niin sain kuulla renkaista aikamoisen varustetun valitusryöpyn, kun niistä tuli puhetta. Nokianlaiset ovat kuulemma veltot ja todella uraherkät. Riippuu selkeästi rengaskoosta ja profiilista tuo Nokian kitkojen hyvyys.

    Kirjoitat mahtavan pitkiä kommentteja, kiitos niistä. :)

  • Foxit - 23.2.2014 klo 19:01

    Nuo nyrkkisäännöt ovat hieman hanurista. Siksi kannattaa ihan itse laskea ja arvioida sen mukaan mikä milloinkin kannattaa. Isommilla diesel-autoilla hankintahinta tosiaan karkaa niin paljon korkeammaksi kuin vastaavan bensa-auton että silloin tämän erotuksen takaisin kurominen voi olla hankalampaa. Korkeampi kokonaispaino nostaa myös käyttövoimaveroa joka sekin vaikeuttaa isomman diesel-auton asemaa.

    Sitten kannattaa muistaa nämä nykyiset päästörajoitukset jotka asettavat autovalmistajat aika vaikeeseen asemaan. Varsinkin nykydieselit sisältävät paljon hienoa tekniikkaa ja ovat tätä myöten myös alttiimpia kallille korjauskustannuksille jatkossa. Ongelmia saattaa tulla esim. tukkeutuvan EGR:n tai hiukkassuodattimen myötä. Nimimerkillä: jumiutunut EGR-venttiili ja lauhdutin vaihdettu takuuseen.

    Moni on tosiaan kehunut Michelinin ja Continentalin talvirenkaita vakaammiksi. Mene ja tiedä, en ole pääsyt kokeilemaan. Itse käytän renkaissani aina hieman suositusta korkeampia rengaspaineita. Nytkin taitaa olla edessä 3,0 ja takana 2,8 bar paineita.

  • Jenni - 3.4.2014 klo 21:17

    Täytyypä laskea seuraavan auton hintaa myös dieselversiona. Tiedä vaikka yllättyisin. :) En kyllä tiennyt, että dieseleissä olisi erityisen hajoavaa tekniikkaa. Huono homma että sultakin meni osia rikki, mutta hyvä sentään että takuuseen.

    Testasin Contin kitkoja menneenä viikonloppuna (talvesta ei tietoakaan) Audi A3:ssa ja Mazda3:ssa, kyllä nekin pahimpiin uriin meni mutta ehkä vähän vähemmän kuin R2 joita testasin kaverin A3:ssa.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!