POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?

sunnuntai 13.12.2009 Avainsanat: AutokouluPimeällä ajo

Yksi autokoulun osa-alue on pimeällä ajamisen opetteleminen. Jos tutkinnon suorittaa joulu-helmikuussa, on pimeänajo suoritettava ennen sitä. Muuten riittää, että pimeänajon suorittaa ennen kakkosvaihetta.

Itse suoritin pimeänajon toissa syksynä kuukausi kortin saamisen jälkeen. Ajoimme jollekin ajoharjoitteluradan takana olevalle pikkuiselle hiekkatielle, missä oli totaalisen pimeää ja hyvä suorittaa näytöt. Näyttöihin kuului muun muassa valojen käyttö ohituksissa, heijastimellisen ja heijastimettoman jalankulkijan havainnointi lyhyillä ja pitkillä valoilla sekä auton pysäköinti pimeällä tielle. Heijastimettoman esteen väistämistä kukin sai kokeilla käytännössä, mutta muuten näytöt menivät niin, että opettajat näyttivät ja me oppilaat katsoimme joko autossa istuen tai tien reunassa seisten. Näyttöjen jälkeen ajettiin vielä parikymmentä minuuttia pimeällä maantiellä ja toivottiin vastaantulijoita, jotta voitaisiin harjoitella pitkien ja lyhyiden valojen käyttöä käytännön kohtaamistilanteissa.

Viime viikolla pääsin kokeilemaan pimeänajon kurssin suorittamista simulaattorilla, jolla suoritin täsmälleen saman harjoitusohjelman kuin kuka tahansa pimeänajon kurssin suorittaja.

Simulaattorilla suoritettava pimeänajon kurssi oli jaettu muistaakseni seitsemään osaan, joista viimeistä lukuun ottamatta kukin oli jaettu vielä erikseen esittely-, näyttö- ja harjoitteluvaiheeseen. Kurssin ensimmäisessä osassa opetettiin simulaattorin täysin oikeaa autoa vastaavien hallintalaitteiden käyttö, minkä jälkeen siirryttiin käsittelemään pimeällä ajamisen eri aihealueita: valojen vaihtelua, jalankulkijoiden näkymistä, ohittamista, ohitetuksi tulemista ja pimeälle tielle pysäköintiä. Viimeinen osa oli kymmenminuuttinen "ajokoe", jossa pääsi soveltamaan käytännössä kaikkia aiemmissa osissa opittuja asioita.

Täytyy sanoa, että odotin simulaattorilta hieman enemmän. Vaikka puitteet olikin tehty mahdollisimman aidon auton oloisiksi, ei itse ajamisen tuntua ollut tavoitettu riittävän hyvin. Ennen kaikkea vikana oli takapuolituntuman täydellinen puuttuminen. Etenkin kiihdyttäessä nopeus ja vaihteiden vaihtamishetket piti valita ihan vain nopeus- ja kierroslukumittareita seuraamalla, sillä simulaattorin kolmella näytöllä pyörivästä kuvasta en nopeutta saanut hahmotettua.

Yleisestikin simulaattorilla ajaessa minun oli todella vaikea pysyä sen asettamassa tavoitenopeudessa, sillä se olisi vaatinut jatkuvaa nopeusmittarin tuijottamista. Niinpä saatoin välillä körötellä tyytyväisenä alinopeutta ja välillä simulaattori taas joutui huomauttamaan liian suuresta nopeudesta. Aluksi tuntuikin siltä että koko vehkeestä ei ole mihinkään, mutta sitten muutaman osa-alueen läpikäymisen jälkeen huomasin yllätyksekseni eläytyväni hommaan niin hyvin, että muistin mm. aina katsoa takaviistoon kaistaa vaihtaessa, vaikka siellä ei mitään ollutkaan.

Vauhdin tunteen puuttumisen lisäksi simulaattorilla ajamista rasitti täydellinen etäisyyksien arviointikyvyn puute. Esimerkiksi kun tehtävänä oli ohittaa edellä ajava auto, oli vaikea tietää, missä vaiheessa on niin lähellä edellä ajavaa, että pitää vaihtaa lyhyille valoille tai aloittaa itse ohittaminen. Tai kun auto piti pysäyttää nähdessään jalankulkijan ja simulaattori ilmoitti että etäisyyttä oli reagointihetkellä 200 m, niin etäisyyteen ei saanut minkäänlaista tarttumapintaa. Ajatteli vain, että ahaa, tuo pikseli ruudulla on siis olevinaan 200 m päässä. Samoin kohtaustilanteissa en tahtonut hahmottaa vastaantulijan etäisyyttä millään, vaan vaihdoin vain lyhyille aina, kun vastaantulija oli tietyllä kohdalla ruutua.

Myös simulaattorin ratti toimi aika ajoin melko hämäävästi. Ratissa oli vastuksen tunnetta oikean auton malliin, mutta pari kertaa tavoitenopeuden saavutettuani ratin tuntuma hävisi kokonaan. Itse auton käytöksessä en huomannut mitään outoa, vaan pelkkä ratti muuttui löysäksi käyttää ja sitä joutui puristamaan vähän enemmän, jotta ohjattavuus säilyi. Luulin oikeasti että laitteessa on jotain vikaa. Kysyttyäni asiaa sain kuitenkin kuulla, että ratin löystymisen ideana oli simuloida liukkautta. Eipä olisi kyllä tullut ekana mieleen! Kun minusta noissa tilanteissa simulaattorin keliolosuhteet eivät näyttäneet alkuunkaan liukkailta...

Toki simulaattorilla suoritetussa pimeänajon opetuksessa oli hyviäkin puolia perinteiseen tapaan verrattuna. Oli esimerkiksi hyvä päästä itse vaihtelemaan valoja näytössä, jossa opetettiin miten valoja käytetään kun auto joudutaan pysäköimään pimeälle tielle. Itse tekeminen jää muistiin paljon paremmin kuin se, että opettaja näyttää ja itse tyytyy katselemaan.

Simulaattorin ehdoton etu on myös siinä, että sillä voidaan luoda kaikille yhtäläiset harjoitusolosuhteet muuhun liikenteeseen liittyen. Perinteisessä pimeänajossa valojen vaihtamista pääsee testaamaan käytännössä vain, jos vastaan tulee auto. Nyt sai itse olla useaan kertaan sekä ohitettavana että ohittajana, jolloin jäi hyvin mieleen, kuinka ohitustapahtuma pimeällä hoidetaan kunnialla. Simulaattori opasti hyvin selkeästi missä vaiheessa vaihtaa pitkät tai lyhyet valot ja huomautti heti, mikäli valot vaihtoi liian aikaisin tai myöhään. Vastaantulijoiden kanssa ongelmaksi tosin muodostui jo ylempänä mainitsemani simulaattorin näkymän ulosanti eli en hahmottanut millään missä vaiheessa pitkät valot oikeasti kohtasivat.

Pimeänajon opetus simulaattorilla on mielestäni konseptina erittäin hyvä, mutta sen tekninen toteutus ei ole vielä tarpeeksi korkealla tasolla toimiakseen ainoana pimeänajon opetusmetodina. Simulaattorin käyttö ei ole riittävän luontevaa, vaan sitoo liikaa huomiota. Lähinnä ongelma on kuitenkin simulaattorin graafisessa ulosannissa ja sen luomassa ajamisen illuusiossa. Nykyaikaisiin peleihin verrattuna grafiikka ei ole mitään huippuluokkaa ja kun äänimaailmakaan ei tue kuvaa kovin hyvin, muodostuu nopeuden ja etäisyyksien arviointi ongelmaksi.

Simulaattorin suurin etu on sen mahdollistama saman asian toistaminen, mihin ei ole ikinä mahdollista päästä samalla tasolla kuin harjoiteltaessa tien päällä. Myös riippumattomuus vuodenajasta on hieno juttu. Pimeän voi käydä silloin kun huvittaa, eikä tarvitse seistä ulkona pakkasessa.

Paras tapa opettaa pimeänajo olisi mielestäni yhdistää simulaattori ja oikea ajaminen. Ensin opeteltaisiin asiat simulaattorilla ja sen jälkeen käytäisiin vielä oikeasti tien päällä. Tämä olisi kuitenkin oppilaalle aika kallis ratkaisu. Nyt jokaisen on itse päätettävä, mitä asioita pimeänajon kurssissa arvostaa ja valita kurssitapa sillä perusteella.

---

Ajoin pari päivää sitten autolla lyhyen matkan pimeällä tiellä, missä puolen kilsan matkalla joku tuli vastaan ja joku toinen ohitti minut. Ohitustilanteen hanskasin simulaattorin opeilla mielestäni oikein mallikkaasti. Oli hyvä, että tilannetta oli päässyt harjoittelemaan sen sijaan, että olisi vain katsonut kuinka kouluauto matelee toisen ohi. Kun ohittaja sitten loittoni edelleen, aloin miettiä asiaa, jota en koskaan aiemminkaan ole oppinut. Missä vaiheessa voin vaihtaa takaisin pitkille valoille, etten häikäisisi edellä ajavaa? En muista, että simulaattori olisi ottanut asiaan kantaa eikä perinteisen pimeän kurssistakaan ole muistikuvaa...

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 14.12.2009 klo 20:00

    Kävin itse ihan virallisen pimeän kurssin simulaattorissa, ja kirjoitin siitä blogiininkin. Aika lailla samanlaisia havaintoja kuin sinulla, mutta fiilis oli minulla paljon positiivisempi. Ehkä se vaikuttaa, että tuolloin en ollut vielä tottunut ajamaan oikealla autolla niin kovin paljoa?

  • Jenni - 15.12.2009 klo 15:22

    Luin merkintäsi ja vaikutit tosiaan olevan ihan tyytyväinen. Kiinnitit myös huomiota aivan eri asioihin kuin minä.

    Mielestäni simulaattorin teoriapuoli oli erittäin hyvä, mutta kunnon ajotuntumaan en täysin päässyt. Mielipiteidemme erona onkin varmaan juuri se, että olen itse käynyt myös perinteisen kurssin ja ajanut autolla pimeässä, joten tiedän mitä odottaa pimeältä verrattuna tilanteeseesi, jossa olit ajanut vasta autokoulussa. Olisin varmaan itsekin suhtautunut hieman eri tavalla jos en olisi autolla vielä hirveästi ajanut. Tosin luulen että olisin ennakkoasenteineni mennyt silti aitoon pimeään.

  • Otto - 20.12.2009 klo 13:53

    Pohdit, milloin voi vaihtaa pitkille, kun joku on mennyt ohi. Ainakin meille opetettiin pimeän kurssilla, että se on 75-100 metriä ja, jos ei hahmota metrejä eikä ole etäisyysmittaria (:D), niin kaksi heiastintolpan väliä on sopiva etäisyys, jolloin voi vaihtaa pitkiin. Heiastintolpat ovat 50 metrin välein. Mä luulen, että simulaattoriajosta tulisi vähän sellainen pelifiilis. Ainakin, kun on kokeillut 10 000 euron arvoista rallisimulaattoria, joka antoi aika vakuuttavan ajokokemuksen.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!