POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Onko tämä nyt niin hämmentävää?

torstai 15.09.2011 Avainsanat: LiikennesäännötPohdiskeluPysäköinti

Iltasanomat uutisoi tänään Helsingistä löytyneestä pysäköintikieltomerkistä otsikolla "Osaatko lukea tätä hämmentävää liikennemerkkiä - voiko sitä vaikeammin enää ilmaista". Lukija oli lähettänyt lehdelle oheisen liikennemerkkikuvan (rajasin sitä hieman), jossa on ensin pysäköinti kielletty -merkki, sitten lisäkilvessä aikaväli 0-24 ja sen alla vielä lisäkilpi, jossa on teksti "Muuna aikana" sekä pysäköintikiekon käyttövelvollisuudesta kertova merkki. Lukija ihmetteli, että miten merkissä voidaan sallia kiekkopysäköinti "muuna aikana", kun pysäköinti kerran on kielletty kellon ympäri.

Lukija on mennyt lisäkilven kanssa samaan helppoon, mihin tunnustan itsekin joskus sortuneeni. Pysäköintikieltomerkin 372 alla mustilla kirjaimilla merkitty aikaväli tarkoittaa pelkkiä arkipäiviä, joten "muu aika" käsittää lauantait ja pyhät. Mikäli pysäköinti haluttaisiin kieltää lauantaisin ja pyhinä, aikaväli ilmoitettaisiin lisäksi mustalla sulkeissa sekä punaisella. Eli aina voimassa oleva pysäköintikielto merkittäisiin seuraavasti:

0-24 = arkipäivät (merkki 851)
(0-24) = lauantait (merkki 852)
0-24 = pyhät (merkki 853)


... jolloin pysäköintikieltomerkin alla ei oikeasti tarvita mitään voimassaoloaikaa ilmaisevia merkkejä, koska yksinään ollessaan merkki kieltää pysäköinnin aina!

Lehti ihmettelee otsikossaan, että voiko asiaa enää ilmaista vaikeammin. Minusta tekstillinen lisäkilpi tekee merkistä juuri helposti luettavan. Vaihtoehtoisestihan sen voisi kertoa latomalla voimassaoloajan alle kasan lisäkilpiä. Tämä menee nyt pikkaisen mutuna, mutta mielestäni se, että lauantaisin ja pyhinä saa pysäköidä kiekon kanssa tunnin, voitaisiin ilmaista laittamalla kiellon voimassaoloajan 0-24 alle pysäköintikiekon käyttövelvollisuudesta kertova merkki 856a ja sen alle kiekon voimassaoloaika merkeillä 852 ja 853. (Kaikki liikennemerkit löytyvät tieliikenneasetuksesta, mutta yksittäisiin ei valitettavasti pysty suoraan linkkaamaan.)

Varsinainen syy siihen, miksi innostuin blogaamaan tästä uutisesta oli kuitenkin sen aiheuttama runsas keskustelu. Suurin osa kommentoijista tuntui ymmärtävän merkin ja hämmästeli, että mitä vaikeaa siinä muka oli. Niinpä. Mutta sitten yllättävän moni ehdotti, että voimassaoloajan nollan edestä olisi tipahtanut pois numero "1" tai "2", jolloin merkki olisi ilmeisesti ollut heidän mielestään loogisempi kun muuta aikaa olisi ollut voimassaoloajan ulkopuolella. Ei, ei ole tippunut, koska numerot ovat nykyisellään keskellä lisäkilpeä.

Jonkin verran ihmiset myös ehdottivat, että eikö merkissä voisi lukea "muuna aikana" -tekstin tilalla selkeällä suomenkielellä (ja ruotsin-) "viikonloppuisin". Tai että pysäköinti arkisin merkittäisiin "MA-PE". Sinänsä hyviä ehdotuksia, mutta niitä ei voi lain mukaan toteuttaa. Yllä linkkaamassani tieliikenneasetuksessa nimittäin todetaan, että tekstillisiä lisäkilpiä voidaan käyttää vain silloin, kun liikennettä ei voida ohjata asetuksessa määritellyin merkein. Ja tämä muuten pisti miettimään, että joko A) valokuvan tekstillisen lisäkilven korvaava ehdotukseni väärä tai sitten B) liikennemerkissä on käytetty turhaan tekstillistä lisäkilpeä, kun se kerran voitaisiin ilmaista virallisilla lisäkilvillä. Noh, mene ja tiedä, en ole erityisen perillä lakikäppyröistä.

Liikennemerkkikeskustelussa huomioni kiinnittyi erityisesti erääseen kommenttiin, jossa siteerattiin tieliikenneasetusta pysäköintikieltomerkistä:

"Merkillä kielletään ajoneuvon pysäköinti tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu. Merkin vaikutusalue on sama kuin merkin 371. Merkin yhteydessä voidaan sallittu pysäköintiaika ilmaista lisäkilvellä.
"

Jokin aika sitten joku anonyymi kommentoi varhaisia seikkailujani Helsingissä samalla tieliikenneasetuksen katkelmalla. En ymmärtänyt mitä anonyymi ajoi kommentillaan takaa, kunnes keskusteluketjusta vastaani tuli tulkinta tuosta asetuksesta. Lukemalla pelkkää pysäköintikieltomerkin selitystä voi saada käsityksen, että merkin alapuolisessa lisäkilvessä oleva aikaväli kertoisi suoraan, milloin merkki ei ole voimassa. Asia ei kuitenkaan ole näin, sillä aikaväliä esittävä merkki kertoo yksiselitteisesti yläpuolisen merkin voimassaoloajan. Asia on helppo ymmärtää, kun muistaa, että samaa voimassaoloaikamerkkiä voidaan käyttää muidenkin kuin vain pysäköintikieltomerkin yhteydessä. Vai mitä sanoisitte, jos esimerkiksi linja-autokaistasta ilmoittavan ohjemerkin alla näkyisi, milloin bussikaista ei ole pelkkien bussien käytössä? Nopeasti ajateltuna autoilijan näkökulmasta siinä tietty voisi olla ideaakin...

Lopuksi vielä kuva, jonka otin viime marraskuussa Helsingissä Lönnrotinkadun ja Annankadun risteyksessä lauantai-iltana klo 21.20.
A) Onko kadun vasemmassa reunassa oleva valkoinen henkilöauto pysäköity oikein?
B) Onko kadun oikeassa reunassa oleva kummallisen ruskea henkilöauto pysäköity oikein?

Vahvistin voimassaoloaikoja Photarilla, mutta kannattaa vielä klikata kuva isommaksi, jotta merkeistä saa jotain selvää.
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 21.9.2011 klo 8:47

    Vasemmalla puolella on pysäköinti kielletty liikennemerkillä, joten vastaus A:han on ei.

    Oikeassa reunassa ensimmäisenä oleva auto taitaa olla liian lähellä risteystä ja siten väärin pysäköity. Jos tuo jätetään huomiotta, kysymykseen B ei voi vastata näillä tiedoilla (merkissä näyttäisi olevan asukaspysäköintipoikkeus, eikä kuvasta näy, onko autolla tarvittava lupa).

  • Jenni - 10.3.2012 klo 23:13

    Eh, olen sitten unohtanut vastata tähän...

    A) Valkoinen auto vasemmassa reunassa on pysäköity väärin. Vasemmassa reunassa pysäköinti on aina kielletty, minkä lisäksi pysäyttäminen on kiellettyä klo 15-18.

    B) Oikeassa reunassa oleva auto on pysäköity oikein. Merkin näyttämänä kellonaikana pysäköinti on maksullista ja aikavälin ulkopuolella se on maksutonta. Joka tapauksessa pysäköinti on aina sallittu. Koska kuvanottohetkellä ollaan maksullisen aikavälin ulkopuolella, ei ole merkitystä onko autossa asukaspysäköintilupaa tai automaatista ostettua parkkilippua. Siihen en ota kantaa, alkaako pysäköintialue tieliikennelain kannalta liian läheltä risteystä tms., vaan tarkoituksena oli vain tulkita liikennemerkkejä.

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 11.3.2012 klo 9:52

    Haluaisin kuulla perustelut sille, miksi pysäköintikielto ei ole voimassa maksuvelvollisuusajan ulkopuolella.

  • Jenni - 11.3.2012 klo 20:53

    Aikaväliä osoittava lisäkilpi pysäköintikieltomerkin alla kertoo, milloin pysäköintikielto on voimassa. Aikavälin ulkopuolella pysäköintikielto ei luonnollisestikaan ole voimassa. Myös pysäköintikieltoaikana saa pysäköidä, kunhan vain maksaa pysäköintimaksun.

    Pysäköintikiellon ja lisäkilpien kuvallinen selitys Autokoulun oppikirjassa: http://random.ikioma.org/poloinen/pysakointikielto1.jpg
    Tieliikenteen käsikirjasta: http://random.ikioma.org/poloinen/pysakointikielto2.png

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 11.3.2012 klo 21:16

    Noin se ei mene. Pysäköintikiellon voimassaolon osoittavat merkit 851, 852 ja 853. Autokoulun oppikirjan linkkisi kuvaa näitä merkkejä. Mutta tehtäväsi tolpassa ei ole näitä lisäkilpiä, siellä on lisäkilpi 855, joka osoittaa maksuvelvollisuuden voimassaoloajan.

    Tieliikenteen käsikirjan ote ei vastaa kysymykseeni.

  • Jenni - 11.3.2012 klo 22:48

    Kyllähän tuossa otteessa sanotaan suoraan, että "Jos em. merkissä on ilmaistu maksulliset kellonajat, saa muina vuorokauden aikoina pysäköidä vapaasti." Tässä vielä Tieliikenteen käsikirjan seuraavalta sivulta skannaamani kuva, jonka merkkikombinaatio on täysin vastaava kuin ottamassani valokuvassa, ja jonka selityksessä kerrotaan että aikavälin ulkopuolella pysäköinti on avointa kaikille. http://random.ikioma.org/poloinen/pysakointikielto3.jpg

    Ihan jos otetaan kuuluisa maalaisjärki käyttöön ja ajatellaan asiaa, niin eihän siinä olisi mitään järkeä, jos pysäköinti sallittaisiin tiettynä ajankohtana maksua vastaan ja ajankohdan ulkopuolella se olisi totaalisesti kiellettyä.

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 12.3.2012 klo 6:50

    Jep, tuo uusi ote on aika selvä vahvistus esittämällesi kannalle. Maalaisjärkiperustetta en niele, nimittäin en pidä järkevänä että ei ole mitään tapaa ilmaista pysäköintikieltoa, jossa on poikkeuksena maksullinen pysäköinti tiettynä aikana. Samoin alkuperäinen otteesi sanoi kyllä noin mutta eri kontekstissa (puhe oli siinä mittaritolppaan liimattavasta tarrasta eikä varsinaisesta liikennemerkistä, enkä siksi lukenut sitä tarkasti).

    Käsikirjan kannanottoon varmaankin voi uskoa, koska se varmaankin perustuu vakiintuneeseen laintulkintaan. Mutta itse laki (tai tarkemmin asetus) on epäselvä asiasta. Asetus selostaa merkkejä 855a ja 855b seuraavasti: "Merkin 372 (pysäköinti kielletty) yhteydessä lisäkilpi osoittaa, että pysäköinti on kiellon estämättä sallittu, jos pysäköinnistä on suoritettu vahvistettu maksu. [...] Maksuvelvollisuus on voimassa lisäkilvessä ilmoitettuna voimassaoloaikana. Jollei voimassaoloaikaa ole ilmoitettu, maksuvelvollisuus on aina voimassa." Esittämäsi ja käsikirjan vahvistama tulkinta on minusta mahdollinen mutta ei kovin luonnollinen, koska se vaatii, että maksuvelvollisuusajan ulkopuolella "säädetty maksu" on "suoritettu" tekemättä mitään.

  • Jenni - 12.3.2012 klo 19:59

    Tiettynä aikana maksullinen ja muutoin kielletty pysäköinti tuntuisi aika harvinaiselta tilanteelta. Mutta jos sellainen välttämättä tarvitaan, niin eikö tiettynä aikana maksullisen ja muuten kielletyn pysäköinnin voisi merkitä yksinkertaisesti kahdella allekkaisella lisäkilvellä, joista ekassa kerrottaisiin maksullisen pysäköinnin aikaväli ja toisessa kielletyn aikaväli?

    Jos tieliikenteen käsikirjan kirjan tulkinta ei ole sinusta luonnollinen, niin sille ei voi mitään. Luulen että suurimmalle osalle autoilijoista se on ihan looginen. Ja tuskin kovin moni autoilija tulkitsee liikennemerkkejä lakikirjan avulla. Merkkien on oltava sellaisia, että ne pystyy tulkitsemaan maalaisjärjellä ilman paksua tieliikennelakikirjaa.

    Noh, jos joskus etsimme samaan aikaan illalla parkkipaikkaa ja tarjolla on vain kuvaa vastaava paikka, niin tiedetäänpähän kumpi meistä sen saa. :D

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 12.3.2012 klo 20:12

    Ai sori, en sanonut tarpeeksi tarkasti, että viittaus kirjaan vakuutti minut ("varmaankin voi uskoa"). Olenpahan vain sitä mieltä, että jos asetuksen säätäjä tosiaan tätä tarkoitti, niin sen olisi voinut sanoa paremminkin. Asian ei pitäisi ratketa jonkin oppikirjan esittämän tulkinnan perusteella!

    Mitä taas lain tulkitsemiseen tulee, molemmat tiedämme autoilijoiden uskomuksia, jotka ovat vääriä. Se, että ne ovat vääriä, johtuu siitä, että laki ja asetus sanovat muuta kuin autoilijat uskovat.

    Toki käytännön ajamisessa toimitaan selkärankaan iskostuneen tulkinnan mukaan. Mutta tässä kai oli kyse nimeomaan tilanteesta, joka ei välttämättä ole selkärangassa – uskoisin, että et olisi muuten esittänyt kysymystä.

  • Jenni - 12.3.2012 klo 20:28

    Joo, en uskonut että vieläkään olisit uskonut asiaa täysin. :)

    Kuvan oikean puolen tilannetta pidin ihan selvänä ja vastaavia merkkejähän on ainakin Helsingin keskusta pullollaan. Lähinnä tuo kuva tuli otettua siksi, että vasemmalla kaistalla rikottiin ihan selkeästi liikennesääntöjä. Halusin kysäistä lukijoilta, huomaavatko he virheen.

    Täytyy kyllä myöntää että ehkä olen tarkempi noiden merkkien tulkinnassa kuin ihmiset yleensä. Vanhassa merkinnässä olen ihmetellyt pysäköintikieltoon liittyvää kiekolla sallittua pysäköintiä, vaikka nykysin tuollaisen tulkinta on helppoa. Ja siis tuohonkin kommentoin että jälkeenpäin ihan selkeä tapaus. http://poloinen.blogspot.com/2009/03/taas-tampereella.html Noiden kiekkoa vaativien merkkikombojen kanssa tulee siti mokailtua joskus vierailla paikoilla, vaikka kuinka ne täällä pystyy selittämään kansantajuisesti.

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 20.4.2012 klo 20:57

    Pitäisikö mun nyt toisessa merkinnässä käymäsi keskustelun nojalla vetää myöntö takaisin? :-)

  • Jenni - 20.4.2012 klo 23:55

    Pitäisi. :) Onnistuin kyllä hyvin vakuuttamaan sut! :D Hämmentävää, että kirja jonka pitäisi selittää asiat ei ollutkaan riittävän tarkka, vai sanoisimeko jopa väärässä?

    Eli oikealla puolella tietä oleva auton on pysäköity oikein vain jos sen ikkunassa on asukaspysäköintlupa, mitä emme nyt tiedä.

  • Anonyymi - 8.6.2013 klo 19:39

    "voitaisiin ilmaista laittamalla kiellon voimassaoloajan 0-24 alle pysäköintikiekon käyttövelvollisuudesta kertova merkki 856a ja sen alle kiekon voimassaoloaika merkeillä 852 ja 853."

    ei se mahdollista ole, koska lisäkilvet koskevat vain päämerkiä. Se olisi mahdollista asenta toisen "Pysäköinti kielletty" merkki, ja sen alle asenta voimassaoloaika merkeillä 852 ja 853 ja sitten käyttövelvollisuudesta kertova merkki 856a.

  • Anonyymi - 19.9.2013 klo 23:42

    Kertokaahan satunnaiselle lukijallekin mihin lopputulokseen päädyitte ja millä perusteella tuon oikealle pysäköidyn auton osalta. Nyt se siis tarvitseekin asukaspysäköintiluvan? Liikennemerkin tekstejä en kyllä näe lukea lukuun ottamatta noita kellonaikoja.

  • Jenni - 21.9.2013 klo 10:38

    Kiitos kysymästä! Kysyin asiaa tänä keväänä Helsingin kaupungilta ja sieltä tuli yksiselitteinen vastaus, että MAKSULLISEN AJAN ULKOPUOLELLA PYSÄKÖINTI ON SALLITTU KAIKILLE eikä tarvitse asukaspysäköintilupaa. Minun on pitänyt kirjoittaa tästä uusi merkintäkin, mutta on unohtunut. Nyt kun muistutit niin ehkä saan merkinnän vielä kirjoitettua. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!