02.06.2012

Moottoripyörän hankinta

Osoite kopioitu

Ajoin viime syksynä moottoripyöräkortin ja nyt kevään tullen oli aika hankkia itse pyörä. Huhtikuussa aloin selvitellä netistä, mikä moottoripyörä olisi riittävän matala 160 cm pituiselle kuskille ja aloittelijalle muutenkin sopiva. Kaksi nimeä tuli vastaan useammallakin sivulla: Kawasaki ER-5 ja Suzuki GS. Hipposhallissa huhtikuussa järjestetyssä moottoripyöränäyttelyssä kokeilin istua Kawasaki ER-6 selässä ja siitä yletti jalat juuri maahan, mistä päättelin että myös ER-5 olisi minulle sopivan matala. Kaverillani P:llä oli myös hyviä kokemuksia ER-5:stä, joten päätin, että sellaisen haluan.

Nettimotosta löytyi paljon ER-5:ia, joita katselemalla päädyin hakemaan yksilöä, joka olisi vähintään vuosimallia 2000 ja ajettu enintään 35000 km. Plussaa olisi, jos myyjänä olisi yksityishenkilön sijaan liike. Lisäksi pyörän pitäisi olla 25 kW:ksi kuristettu, koska ajokorttini ei riitä täysitehoiseen pyörään. Löysin parikin kiinnostavaa n. 2000 e hintaista yksilöä, mutta ne eivät olleet riittävän hyväkuntoisia, joten en ryhtynyt hieromaan kauppoja.

Koska sopivia 25 kW Erkkejä ei löytynyt enempää, päätin laajentaa hakua täysitehoisiin ja selvittää, mitä kuristaminen maksaisi. Nyt alkoikin löytyä vaihtoehtoja n. 3000 euron hintaluokasta, mutta koska kuristaminen maksaisi rekisteröinteineen 400-500 e, alettiin mennä 3000 euroon asettamani maksimihinnan yli. Pyörän budjetti määräytyi suoraan säästöjeni mukaan, sillä lainarahalla en halunnut rahoittaa ostosta, koska en vielä edes tiennyt olisiko moottoripyöräily varmasti minun juttuni.

Sitten Nettimotosta tuli vastaan Seinäjokelaisella MotorWelt-nimisellä liikkeellä myynnissä oleva 3280 e maksava 21 tkm ajettu ER-5. Joka oli vieläpä punainen! Vaikka lähtöhinta oli jo yli budjetin, soitin silti huvikseni liikkeeseen ja kysyin pyörän hintaa kuristettuna. Yllättäen hinta olikin tuo sama. (Kaikissa pyörissähän on aina tinkivaraa, mutta tuo oli minusta aika paljon, kun tiesi mitä kuristus ja rekisteröinti suunnilleen maksaisi.) Kysyin vielä P:ltä, että olisiko tämä yksilö hyvä ja kun vastaus oli myöntävä, tiesin että tässä se on, minun pyöräni.

Seuraava viikon olinkin tulisilla hiilillä, sillä vaarana oli, että joku muu ehtisi ostaa pyörän ennen kuin pääsisimme sitä P:n kanssa katsomaan. Onneksi ei ehtinyt ja niin suuntasimme lauantaina viikkoa myöhemmin Seinäjoelle katsomaan pyörää.

Minähän en kuristamattomalla pyörällä saanut edes ajaa, joten P kävi koeajamassa sen ja tutki muutenkin missä kunnossa se on. Pyörä oli muuten oikein hyvä, mutta takarengas alkoi olla loppuunajettu ja eikä öljyjä ollut vaihdettu tänä vuonna. Ei mitään mullistavaa siis, mutta lisäkustannuksiahan nuo tiesivät jo muutenkin ylittyvään budjettiin. Päätin sitten lainata mieheltäni puuttuvat rahat, koska n. 300 e huoltoon ja uuteen renkaaseen ei kaataisi maailmaani ja sitten kelpaisi huoletta ajella koko kesä. Ja niin tein kaupat omasta moottoripyörästä!

Liike hoiti kuristamisen ja rekisteröinnin nopsaan ja seuraavana torstaina MotorWeltin myyjä kävikin jo heittämässä pyörän minulle Jyväskylään polttoainekustannuksia vastaan.

Oma moottoripyöräni Kawasaki ER-5 eli Erkki eli Eerik Punainen. :)


Kaikille ensimmäisen moottoripyörän ostoa suunnitteleville noviiseille hauaisin sanoa, että pyörät tunteva kaveri on kultaakin kalliimpi! Aika orpo olo oli etsiskellä pyöriä ja miettiä onko ne hyviä ja mitä niistä kannattaa maksaa, kun ei tiedä niistä yhtään mitään. Aika tiuhaan soittelinkin P:lle ja linkkailin potentiaalisia ostoehdokkaita ja siitä se mielikuva vähitellen muodostui.

Vaikka etsinnän alussa ajattelin, että naarmut tai vaihdettu mittaristo eivät haittaisi, niin nyt olen tosi tyytyväinen, että maltoin mieleni. Eivät nuo ominaisuudet ajoa haittaisi, mutta kävisivät kuitenkin myöhemmin harmittamaan. Kaveri sai myös käännettyä ajatukseni siihen suuntaan, että pyörä kannattaisi ennemmin ostaa ennemmin liikkeestä kuin yksityiseltä. Liike pystyi kätevästi hoitamaan kuristamisen ja  lisäksi liikkeestä ostaessa kuluttajansuojalaki on turvana, jos pyörä sattuisi nyt hajoamaan käsiin.

Moottoripyöräkorttia hankkiessani ajattelin, että eihän se haittaa mitään, että saan pari vuotta ajaa vain max. 25 kW tehoisilla pyörillä. Olisin siis saanut ikäni puolesta rajoittamattoman A-kortin, mutta koska en ylettänyt ajaa autokoulun täysitehoisella pyörällä, jouduin ajamaan kortin kevarilla, minkä seurauksena sain välikoon A-kortin.

Vaikka ER-5 on sopiva moottoripyörä aloittelijalle, niin niitä oli silti tarjolla hyvin vähän 25 kW:ksi kuristettuna. Jos olisin saanut suoraan ison A-kortin, olisi kuristaminen jäänyt väliin ja rahaa säästynyt. Kaverini mielestä oli kyllä ihan hyvä että opettelin ajamaan kevarilla, koska se painoi vain reilu 100 kg ja oli siten helpompi käsitellä. Mutta olisihan sitä voinut vaihtaa tehokkaampaan pyörään taitojen karttuessa, jos vain olisi ollut tarjolla sopivan kokoinen.

Keväisillä moottoripyörämessuilla kokeilin istua Autokoulu Koljanderin täysitehoisen Suzuki Gladius SFV650 selkään ja oikein hämmästyin, miten kivasti varpaani ylettyivät sen selästä maahan. (Ja silti ko. koulun opettaja totesi, että on vähän turhan korkea pyörä minulle!) Samaan aikaan Autokoulu Moottori (missä ajoin kortin) oli vaihtanut sen minulle liian korkean KTM Duke 690 R:n uuteen Honda NC700X -moottoripyörään, mutta kun kokeilin messuilla sitä, ei ollut mitään toivoa, että jalat olisivat ylettäneet siitäkään maahan. Outoa, että kaikkien koulujen kalustehankinnoissa ei oteta huomioon sitä, että kuskit voivat olla eri mittaisia. Jos siis suunnittelet moottoripyöräkortin hankintaa, niin suosittelen valitsemaan sellaisen autokoulun, jolla on tarjolla oikeasta teholuokasta omiin mittoihin sopiva pyörä. Näin ei tarvitse tyytyä kompromisseihin.

Osoite kopioitu

Keskustelu

niobe
03.06.2012 11.56

Odotan kuumeisesti kuvaa, jossa sä AJAT tuota vehjettä! :) <3

Jenni
03.06.2012 12.37

Kyllä se vielä tulee, jaksa vain odottaa! :D

Zeb
05.06.2012 20.52

Siis ei ole tottakaan. Mun Ensio Poloisen mittarissa on nyt 120tkm, ja googlettaessa eteen tuli sun blogi ja tämä http://poloinen.blogspot.fi/2010/02/polo-palasi-elavien-kirjoihin.html ja sitä edellisen merkintä.. Ja voit käydä vilkaisee mun uusinta blogia, niin löydät kuvan EPC-valosta ja moottorivalosta. Ei helkkari.. :D

Anonyymi
11.06.2012 18.48

Miten nopeasti ja helposti totuit ajamaan isompaa pyörää kuin autokoulun pyörä? Itse ajoin kortin samankokoisella piikillä autokoulussa kuin sinäkin ja myös tuollaista Erkkiä suunnittelen hankkivani nyt ensimmäiseksi pyöräksi. Ja ajokokemusta ei ole meikäläisellä yhtään... :)

Jenni
11.06.2012 23.45

Zeb: Voi Ensio-parkaa! Sehän tuntuu käyvän läpi kaikki ongelmat mitä Polo Seniorkin! Mä vastaan sun blogiin tarkemmin kun ehdin, oli meinaan tuttuja muitakin ongelmia sulla.

---

Anonyymi: Mä itse asiassa meinasin kirjoittaa tällä viikolla merkinnän ensimmäisistä viikoista Eerikin kanssa, mutta vastailen tähän nyt jotain lyhyesti. :)

Kylläpäs meillä on samanlaiset taustat. Hauskaa. :) Mullahan ei siis myöskään ollut Erkkiä ostaessa mitään ajokokemusta muuta kuin tuo kortin ajo viime syksynä.

Täytyy sanoa, että yllätyin siitä, miten helposti ajaminen isommalla pyörällä luonnistui. Lähinnä jännitys oli siinä, että ehdinkö unohtaa kaikki opit talven aikana ei niinkään pyörän koko. No periaatteessa kokokin, koska tuo vaatii enemmän määrätietoisuutta käsittelyssä. Kuten kaikki sanovat, kyllähän sillä pystyssä pysyy kun liikkeelle pääsee.

Ensimmäisellä kerralla kaverini ajoi pyörän syrjäisemmälle piha-alueelle, jossa pystyin kertaamaan miten moottoripyörällä yleensä ajetaan. Hidasajot ja vaihteidenvaihdot ja jarrutukset. Tunnin pyörimisen jälkeen tuntui jo hyvältä. Parilla seuraavalla ajokerralla mieheni ajoi perässä autolla ja olihan se jännää alkuun, mutta pyörän hallinta sujui ihan hyvin kumminkin eikä hirveästi ollut ongelmia. Sen jälkeen olen ajellut itsekseni ympäriinsä ja menee ihan ok, olen ajellut maantiellä tai sitten ihan kaupungissa.

Vaikka ajo sujuu jo periaatteessa ihan hyvin, olen siinä silti edelleen täysin aloittelija. Käsittelyä pitäisi mennä ehdottomasti treenaamaan lisää. En usko että pääsisin tällä hetkellä edes inssin käsittelykoetta läpi. En osaa ajaa tuolla pieniä ympyröitä (eli kääntää pienessä tilassa) enkä oikein ole uskaltanut kokeillakaan, koska pelkään kaatavani pyörän, koska osaan oikeastaan pysähtyä vain vasemman jalan varaan. Pysähtymispaikat pitää myös katsoa tarkaan, ettei vahingossakaan pysähdy kuopan tai uran kohdalle niin, että jalka ei yletäkään maahan.

Autokoulun pyörä oli kevyempänä helpompi taluttaa ja lähteä parkista liikkeelle. Erkin kanssa pitää määrätietoisesti ponnistaa pyörä pystyyn sivutuelta, sillä se ei mene noin vain nostamalla kun painoa on paljon ja kuski lyhyt. Kaikkeen käsittelyyn pitää paneutua huolella, jotta pyörä ei päätä mihin menee koska jos se lähtee kallistumaan, niin sitä ei näillä voimilla oteta kiinni. Taluttaessa nojaan pyörän huolella itseäni vasten että se varmasti pysyy hallinnassani.

Toivottavasti kokemuksistani oli hyötyä. Kysy ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen. :)

Anonyymi
04.08.2012 20.35

Onpa helpottavaa lukea, että muillakin moottoripyöräilyn opettelu joskus takkuaa. Olen hiukan vaille 50 v, 163 cm ja n, 50 kg enkä ole ennen tätä kesää ajanut minkäänlaista moottoripyörää. Pappamopoa kokeilin 15 vuotiaana pari kertaa. Ajokokemuksella ei siis voi leuhkia.Toukokuussa lainasin kummitytön Viragoa, jotta pääsin kokeilemaan uskallanko yleensä kokeilla ajamista. Kesäkuussa 2012 aviomieheni osti minulle punaisen virheettömän ER-5:sen. Pariin otteeseen olen jo pyörän kaatanut ja välillä meinaa usko mennä koko hommaan. Maantieajo sujuu hyvin, mutta pyörän käsittely parkkipaikoilla ja vinossa hiekkapihassamme on haasteellista. Nyt hankitun kokemuksen perusteella voin kyllä suositella ER-5:sta ensipyöräksi. Virago oli matalampi ja jalat sai tulevammin maahan, mutta muuten pyörä oli kömpelömpi ja raskaampi.
Kiitos, Jenni, kirjoituksistasi. Sain huomattavasti lisää itseluottamusta, kun tajusin, että muutkin kamppailevat samojen "ongelmien" kanssa.
Turvallisia kilometrejä kaikille motoristitytöille!!!

Jenni
10.08.2012 14.27

Moi anonyymi ja kiitos viestistäsi! On aina mukava kuulla että kirjoituksistani on ollut iloa. :)

Olet sitä ikäluokkaa, joka on saanut moottoripyörällä ajo-oikeuden B-kortin kaupanpäällisiksi. Jos meno tuntuu epävarmalta, niin ainahan voit ottaa pari ajotuntia autokoulusta tai osallistua vaikka motopassikoulutukseen, jolloin pääsisit ohjatusti harjoittelemaan käsittelyä.

Turvallisia kilometrejä myös sinulle ja Erkillesi. Käy ihmeessä kertomassa joskus myöhemmin tuoreita kokemuksiasi!

Anonyymi
10.09.2012 14.34

Pyörä kannattaa ostaa syksyisin, koska silloin on syysalemeininki. Ensimmäisen pyörän kannattaa olla mahdollisimman tehokas, jotta ohitukset sujuu joutuisan turvallisesti. Nimittäin tehokkaan pyörän kanssa mikään ei voi mennä vikaan.

Muuten onko naismotoristit tällääsiä?

http://www.youtube.com/watch?v=W6MzThbWtao&feature=relmfu

...pitää kyllä hommata tehokas pyörä, jotta pääsee karkuun :)

Jenni
10.09.2012 22.44

Joo syksyllä olisi saanut varmasti halvemmalla pyörän.

Tuota väitettä en allekirjoita, että ekan pyörän pitäisi olla mahdollisimman tehokas että ohitukset ois turvallisia. Ei nimittäin jää jalkoihin tällä mun kuristetulla Erkilläkään, koska se kiihtyy kuitenkin aina ripeemmin kuin normaalit autot joten joutuisasti pääsee kyllä ohi tai liittyy liikenteen sekaan jos tarvetta on. Sen sijaan liian suuritehoinen pyörä voi olla mielestäni vaaraksi, kun sen tehot voivat päästä yllättämään kokemattoman kuskin. Pieni käden liike ja ollaan satasessa. Eiköhän vähemmälläkin pärjää.

Anonyymi
11.09.2012 14.45

Suosittelen Suzuki GSX1300R vm. -08 eteenpäin ekaksi pyöräksi. Painaa vain n.250 kg, tehosuhde vaatimattomat n. 0.58kW/kg. Huono puoli on vain korkeahko hinta..

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokoulu Kawasaki ER-5 Moottoripyöräily

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb