POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Moottoripyörän hankinta

lauantai 02.06.2012 Avainsanat: AutokouluKawasaki ER-5Moottoripyöräily

Ajoin viime syksynä moottoripyöräkortin ja nyt kevään tullen oli aika hankkia itse pyörä. Huhtikuussa aloin selvitellä netistä, mikä moottoripyörä olisi riittävän matala 160 cm pituiselle kuskille ja aloittelijalle muutenkin sopiva. Kaksi nimeä tuli vastaan useammallakin sivulla: Kawasaki ER-5 ja Suzuki GS. Hipposhallissa huhtikuussa järjestetyssä moottoripyöränäyttelyssä kokeilin istua Kawasaki ER-6 selässä ja siitä yletti jalat juuri maahan, mistä päättelin että myös ER-5 olisi minulle sopivan matala. Kaverillani P:llä oli myös hyviä kokemuksia ER-5:stä, joten päätin, että sellaisen haluan.

Nettimotosta löytyi paljon ER-5:ia, joita katselemalla päädyin hakemaan yksilöä, joka olisi vähintään vuosimallia 2000 ja ajettu enintään 35000 km. Plussaa olisi, jos myyjänä olisi yksityishenkilön sijaan liike. Lisäksi pyörän pitäisi olla 25 kW:ksi kuristettu, koska ajokorttini ei riitä täysitehoiseen pyörään. Löysin parikin kiinnostavaa n. 2000 e hintaista yksilöä, mutta ne eivät olleet riittävän hyväkuntoisia, joten en ryhtynyt hieromaan kauppoja.

Koska sopivia 25 kW Erkkejä ei löytynyt enempää, päätin laajentaa hakua täysitehoisiin ja selvittää, mitä kuristaminen maksaisi. Nyt alkoikin löytyä vaihtoehtoja n. 3000 euron hintaluokasta, mutta koska kuristaminen maksaisi rekisteröinteineen 400-500 e, alettiin mennä 3000 euroon asettamani maksimihinnan yli. Pyörän budjetti määräytyi suoraan säästöjeni mukaan, sillä lainarahalla en halunnut rahoittaa ostosta, koska en vielä edes tiennyt olisiko moottoripyöräily varmasti minun juttuni.

Sitten Nettimotosta tuli vastaan Seinäjokelaisella MotorWelt-nimisellä liikkeellä myynnissä oleva 3280 e maksava 21 tkm ajettu ER-5. Joka oli vieläpä punainen! Vaikka lähtöhinta oli jo yli budjetin, soitin silti huvikseni liikkeeseen ja kysyin pyörän hintaa kuristettuna. Yllättäen hinta olikin tuo sama. (Kaikissa pyörissähän on aina tinkivaraa, mutta tuo oli minusta aika paljon, kun tiesi mitä kuristus ja rekisteröinti suunnilleen maksaisi.) Kysyin vielä P:ltä, että olisiko tämä yksilö hyvä ja kun vastaus oli myöntävä, tiesin että tässä se on, minun pyöräni.

Seuraava viikon olinkin tulisilla hiilillä, sillä vaarana oli, että joku muu ehtisi ostaa pyörän ennen kuin pääsisimme sitä P:n kanssa katsomaan. Onneksi ei ehtinyt ja niin suuntasimme lauantaina viikkoa myöhemmin Seinäjoelle katsomaan pyörää.

Minähän en kuristamattomalla pyörällä saanut edes ajaa, joten P kävi koeajamassa sen ja tutki muutenkin missä kunnossa se on. Pyörä oli muuten oikein hyvä, mutta takarengas alkoi olla loppuunajettu ja eikä öljyjä ollut vaihdettu tänä vuonna. Ei mitään mullistavaa siis, mutta lisäkustannuksiahan nuo tiesivät jo muutenkin ylittyvään budjettiin. Päätin sitten lainata mieheltäni puuttuvat rahat, koska n. 300 e huoltoon ja uuteen renkaaseen ei kaataisi maailmaani ja sitten kelpaisi huoletta ajella koko kesä. Ja niin tein kaupat omasta moottoripyörästä!

Liike hoiti kuristamisen ja rekisteröinnin nopsaan ja seuraavana torstaina MotorWeltin myyjä kävikin jo heittämässä pyörän minulle Jyväskylään polttoainekustannuksia vastaan.

Oma moottoripyöräni Kawasaki ER-5 eli Erkki eli Eerik Punainen. :)


Kaikille ensimmäisen moottoripyörän ostoa suunnitteleville noviiseille hauaisin sanoa, että pyörät tunteva kaveri on kultaakin kalliimpi! Aika orpo olo oli etsiskellä pyöriä ja miettiä onko ne hyviä ja mitä niistä kannattaa maksaa, kun ei tiedä niistä yhtään mitään. Aika tiuhaan soittelinkin P:lle ja linkkailin potentiaalisia ostoehdokkaita ja siitä se mielikuva vähitellen muodostui.

Vaikka etsinnän alussa ajattelin, että naarmut tai vaihdettu mittaristo eivät haittaisi, niin nyt olen tosi tyytyväinen, että maltoin mieleni. Eivät nuo ominaisuudet ajoa haittaisi, mutta kävisivät kuitenkin myöhemmin harmittamaan. Kaveri sai myös käännettyä ajatukseni siihen suuntaan, että pyörä kannattaisi ennemmin ostaa ennemmin liikkeestä kuin yksityiseltä. Liike pystyi kätevästi hoitamaan kuristamisen ja  lisäksi liikkeestä ostaessa kuluttajansuojalaki on turvana, jos pyörä sattuisi nyt hajoamaan käsiin.

Moottoripyöräkorttia hankkiessani ajattelin, että eihän se haittaa mitään, että saan pari vuotta ajaa vain max. 25 kW tehoisilla pyörillä. Olisin siis saanut ikäni puolesta rajoittamattoman A-kortin, mutta koska en ylettänyt ajaa autokoulun täysitehoisella pyörällä, jouduin ajamaan kortin kevarilla, minkä seurauksena sain välikoon A-kortin.

Vaikka ER-5 on sopiva moottoripyörä aloittelijalle, niin niitä oli silti tarjolla hyvin vähän 25 kW:ksi kuristettuna. Jos olisin saanut suoraan ison A-kortin, olisi kuristaminen jäänyt väliin ja rahaa säästynyt. Kaverini mielestä oli kyllä ihan hyvä että opettelin ajamaan kevarilla, koska se painoi vain reilu 100 kg ja oli siten helpompi käsitellä. Mutta olisihan sitä voinut vaihtaa tehokkaampaan pyörään taitojen karttuessa, jos vain olisi ollut tarjolla sopivan kokoinen.

Keväisillä moottoripyörämessuilla kokeilin istua Autokoulu Koljanderin täysitehoisen Suzuki Gladius SFV650 selkään ja oikein hämmästyin, miten kivasti varpaani ylettyivät sen selästä maahan. (Ja silti ko. koulun opettaja totesi, että on vähän turhan korkea pyörä minulle!) Samaan aikaan Autokoulu Moottori (missä ajoin kortin) oli vaihtanut sen minulle liian korkean KTM Duke 690 R:n uuteen Honda NC700X -moottoripyörään, mutta kun kokeilin messuilla sitä, ei ollut mitään toivoa, että jalat olisivat ylettäneet siitäkään maahan. Outoa, että kaikkien koulujen kalustehankinnoissa ei oteta huomioon sitä, että kuskit voivat olla eri mittaisia. Jos siis suunnittelet moottoripyöräkortin hankintaa, niin suosittelen valitsemaan sellaisen autokoulun, jolla on tarjolla oikeasta teholuokasta omiin mittoihin sopiva pyörä. Näin ei tarvitse tyytyä kompromisseihin.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • niobe - 3.6.2012 klo 11:56

    Odotan kuumeisesti kuvaa, jossa sä AJAT tuota vehjettä! :) <3

  • Jenni - 3.6.2012 klo 12:37

    Kyllä se vielä tulee, jaksa vain odottaa! :D

  • Zeb - 5.6.2012 klo 20:52

    Siis ei ole tottakaan. Mun Ensio Poloisen mittarissa on nyt 120tkm, ja googlettaessa eteen tuli sun blogi ja tämä http://poloinen.blogspot.fi/2010/02/polo-palasi-elavien-kirjoihin.html ja sitä edellisen merkintä.. Ja voit käydä vilkaisee mun uusinta blogia, niin löydät kuvan EPC-valosta ja moottorivalosta. Ei helkkari.. :D

  • Anonyymi - 11.6.2012 klo 18:48

    Miten nopeasti ja helposti totuit ajamaan isompaa pyörää kuin autokoulun pyörä? Itse ajoin kortin samankokoisella piikillä autokoulussa kuin sinäkin ja myös tuollaista Erkkiä suunnittelen hankkivani nyt ensimmäiseksi pyöräksi. Ja ajokokemusta ei ole meikäläisellä yhtään... :)

  • Jenni - 11.6.2012 klo 23:45

    Zeb: Voi Ensio-parkaa! Sehän tuntuu käyvän läpi kaikki ongelmat mitä Polo Seniorkin! Mä vastaan sun blogiin tarkemmin kun ehdin, oli meinaan tuttuja muitakin ongelmia sulla.

    ---

    Anonyymi: Mä itse asiassa meinasin kirjoittaa tällä viikolla merkinnän ensimmäisistä viikoista Eerikin kanssa, mutta vastailen tähän nyt jotain lyhyesti. :)

    Kylläpäs meillä on samanlaiset taustat. Hauskaa. :) Mullahan ei siis myöskään ollut Erkkiä ostaessa mitään ajokokemusta muuta kuin tuo kortin ajo viime syksynä.

    Täytyy sanoa, että yllätyin siitä, miten helposti ajaminen isommalla pyörällä luonnistui. Lähinnä jännitys oli siinä, että ehdinkö unohtaa kaikki opit talven aikana ei niinkään pyörän koko. No periaatteessa kokokin, koska tuo vaatii enemmän määrätietoisuutta käsittelyssä. Kuten kaikki sanovat, kyllähän sillä pystyssä pysyy kun liikkeelle pääsee.

    Ensimmäisellä kerralla kaverini ajoi pyörän syrjäisemmälle piha-alueelle, jossa pystyin kertaamaan miten moottoripyörällä yleensä ajetaan. Hidasajot ja vaihteidenvaihdot ja jarrutukset. Tunnin pyörimisen jälkeen tuntui jo hyvältä. Parilla seuraavalla ajokerralla mieheni ajoi perässä autolla ja olihan se jännää alkuun, mutta pyörän hallinta sujui ihan hyvin kumminkin eikä hirveästi ollut ongelmia. Sen jälkeen olen ajellut itsekseni ympäriinsä ja menee ihan ok, olen ajellut maantiellä tai sitten ihan kaupungissa.

    Vaikka ajo sujuu jo periaatteessa ihan hyvin, olen siinä silti edelleen täysin aloittelija. Käsittelyä pitäisi mennä ehdottomasti treenaamaan lisää. En usko että pääsisin tällä hetkellä edes inssin käsittelykoetta läpi. En osaa ajaa tuolla pieniä ympyröitä (eli kääntää pienessä tilassa) enkä oikein ole uskaltanut kokeillakaan, koska pelkään kaatavani pyörän, koska osaan oikeastaan pysähtyä vain vasemman jalan varaan. Pysähtymispaikat pitää myös katsoa tarkaan, ettei vahingossakaan pysähdy kuopan tai uran kohdalle niin, että jalka ei yletäkään maahan.

    Autokoulun pyörä oli kevyempänä helpompi taluttaa ja lähteä parkista liikkeelle. Erkin kanssa pitää määrätietoisesti ponnistaa pyörä pystyyn sivutuelta, sillä se ei mene noin vain nostamalla kun painoa on paljon ja kuski lyhyt. Kaikkeen käsittelyyn pitää paneutua huolella, jotta pyörä ei päätä mihin menee koska jos se lähtee kallistumaan, niin sitä ei näillä voimilla oteta kiinni. Taluttaessa nojaan pyörän huolella itseäni vasten että se varmasti pysyy hallinnassani.

    Toivottavasti kokemuksistani oli hyötyä. Kysy ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen. :)

  • Anonyymi - 4.8.2012 klo 20:35

    Onpa helpottavaa lukea, että muillakin moottoripyöräilyn opettelu joskus takkuaa. Olen hiukan vaille 50 v, 163 cm ja n, 50 kg enkä ole ennen tätä kesää ajanut minkäänlaista moottoripyörää. Pappamopoa kokeilin 15 vuotiaana pari kertaa. Ajokokemuksella ei siis voi leuhkia.Toukokuussa lainasin kummitytön Viragoa, jotta pääsin kokeilemaan uskallanko yleensä kokeilla ajamista. Kesäkuussa 2012 aviomieheni osti minulle punaisen virheettömän ER-5:sen. Pariin otteeseen olen jo pyörän kaatanut ja välillä meinaa usko mennä koko hommaan. Maantieajo sujuu hyvin, mutta pyörän käsittely parkkipaikoilla ja vinossa hiekkapihassamme on haasteellista. Nyt hankitun kokemuksen perusteella voin kyllä suositella ER-5:sta ensipyöräksi. Virago oli matalampi ja jalat sai tulevammin maahan, mutta muuten pyörä oli kömpelömpi ja raskaampi.
    Kiitos, Jenni, kirjoituksistasi. Sain huomattavasti lisää itseluottamusta, kun tajusin, että muutkin kamppailevat samojen "ongelmien" kanssa.
    Turvallisia kilometrejä kaikille motoristitytöille!!!

  • Jenni - 10.8.2012 klo 14:27

    Moi anonyymi ja kiitos viestistäsi! On aina mukava kuulla että kirjoituksistani on ollut iloa. :)

    Olet sitä ikäluokkaa, joka on saanut moottoripyörällä ajo-oikeuden B-kortin kaupanpäällisiksi. Jos meno tuntuu epävarmalta, niin ainahan voit ottaa pari ajotuntia autokoulusta tai osallistua vaikka motopassikoulutukseen, jolloin pääsisit ohjatusti harjoittelemaan käsittelyä.

    Turvallisia kilometrejä myös sinulle ja Erkillesi. Käy ihmeessä kertomassa joskus myöhemmin tuoreita kokemuksiasi!

  • Anonyymi - 10.9.2012 klo 14:34

    Pyörä kannattaa ostaa syksyisin, koska silloin on syysalemeininki. Ensimmäisen pyörän kannattaa olla mahdollisimman tehokas, jotta ohitukset sujuu joutuisan turvallisesti. Nimittäin tehokkaan pyörän kanssa mikään ei voi mennä vikaan.

    Muuten onko naismotoristit tällääsiä?

    http://www.youtube.com/watch?v=W6MzThbWtao&feature=relmfu

    ...pitää kyllä hommata tehokas pyörä, jotta pääsee karkuun :)

  • Jenni - 10.9.2012 klo 22:44

    Joo syksyllä olisi saanut varmasti halvemmalla pyörän.

    Tuota väitettä en allekirjoita, että ekan pyörän pitäisi olla mahdollisimman tehokas että ohitukset ois turvallisia. Ei nimittäin jää jalkoihin tällä mun kuristetulla Erkilläkään, koska se kiihtyy kuitenkin aina ripeemmin kuin normaalit autot joten joutuisasti pääsee kyllä ohi tai liittyy liikenteen sekaan jos tarvetta on. Sen sijaan liian suuritehoinen pyörä voi olla mielestäni vaaraksi, kun sen tehot voivat päästä yllättämään kokemattoman kuskin. Pieni käden liike ja ollaan satasessa. Eiköhän vähemmälläkin pärjää.

  • Anonyymi - 11.9.2012 klo 14:45

    Suosittelen Suzuki GSX1300R vm. -08 eteenpäin ekaksi pyöräksi. Painaa vain n.250 kg, tehosuhde vaatimattomat n. 0.58kW/kg. Huono puoli on vain korkeahko hinta..

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!