POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Liukastelua Lievestuoreella

maanantai 27.02.2012 Avainsanat: AutokouluPolo JuniorRata-ajoTapahtuma

Jokatalvinen liukkaan kelin ratapäivä on taas takanapäin. Tällä kertaa Autokoulu Moottori järjesti ratapäivän Joutsan sijaan kakkosvaiheesta tutulla Lievestuoreen ajoharjoitteluradalla, jossa on paremmat puitteet tapahtuman järjestämiseen. Liukasta on toki molemmissa paikoissa, mutta Liepeellä radalla on valmiiksi merkittynä kaikki tehtävät, saman aikaisia ajopaikkoja on kaksi ja lisäksi siellä on turvatila, jossa esitellään passiiviseen liikenneturvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Joutsan ainut etu on oikeastaan se, että siellä saa ajaa maantienopeudella 80 km/h, kun Lievestuoreella radan nopeusrajoitus on 60 km/h.

Ilmakuva Lievestuoreella sijaitsevasta Jyvässeudun ajoharjoitteluradasta.


Tänä vuonna videoin ratatouhuja oikein kahdella kameralla. Lainasin kaverilta normivideokameran lisäksi auton ikkunaan imukupilla kiinnitettävän Countour HD -kypäräkameran, jolla sai ajamisesta huomattavasti normikameraa laajakulmaisemman kuvan. Runsas kameramäärä ei kuitenkaan ole automaattinen tae hyvään videomateriaaliin, sillä jarrutusmatkatestissä unohdin seurata autoa... Varmaankin teen noista videoista vielä jonkun koosteen, mutta ihan niin selkeää settiä en saanut näytöistä kuvattua kuin viime vuonna. Hyviä screenshotteja niistä kyllä sai tähän merkintään.

Videokamera Polon ikkunassa.


Turvatila

Päivä aloitettiin autokoulun kakkosvaiheesta tutussa turvatilassa. Kiva siihen oli jälleen käydä tutustumassa. Etenkin turvavyö- ja ajoasentojutut olivat kiinnostavia; ne ovat asioita millä voi itse vaikuttaa ajamisen turvallisuuteen. Vuosittain liikenteessä kuolee kuulemma reilu 300 ihmistä, joista 40 siksi ettei käytä turvavyötä. Valtava määrä noita turvavyöttömiä!

Oikean ajoasennon pitäisi olla riittävän pysty, ei saa maata penkissä jottei luiskahda kolarissa turvavyön ali. Istuinkorkeuden pitäisi olla sellainen, että nyrkin pitäisi mahtua pään ja katon väliin. Ratin yläreunan pitäisi olla leuan korkeudella, jotta ratti ei tule naamalle turvatyynyn lauetessa. Itsekin sain loppupalautteessa kommenttia ratin korkeudesta. Olen yleensä pitänytkin sitä niin matalalla, että juuri näen mittariston. Nyt se näköjään oli unohtunut laskea takaisin alas sen jälkeen, kun mieheni ajoi autolla viimeksi. Hyvä huomio.

Turvatilassa hyppäsin taas kyytiin kaikkiin vehkeisiin, mitä siellä on testattavana. Turvavyökelkka oli ekalla kertaa silmiä avaava kokemus ja kyllähän se pysähdys seinään 5 km/h vauhdista nykäisi edelleen aika napakasti. Perustelee erittäin tuntuvalla tavalla, miksi turvavyö kannattaa kytkeä vaikka vain siirtäisi autoa parkkipaikalla. Ylösalaisin kääntyvässä Volvossa on penkit kuin sohvat, mutta kun auto kääntyy ylösalaisin, jää turvavöihin roikkumaan niin että takapuoli irtoaa penkistä vaikka sen olisi kuinka kiristänyt mahdollisimman tiukalle. Ei tekisi mieli testata tosielämässä.

Näytöt

Kahvitauon jälkeen siirryimme radan puolelle, missä pidettiin ekana muutama näyttö, jotka olivat tuttuja jo aiemmilta ratakeikoilta. Jarrutusmatkavertailu eri nopeuksista on silti joka kerta yhtä silmiä avaava. Jälleen todistettiin, että neljännes lisää nopeutta tuplaa jarrutusmatkan.

Päivän teemana ollutta turvavälien tärkeyttä demonstroitiin tutulla näytöllä, jossa opettajat ajoivat peräkkäin mutta eri kaistaa 5 m etäisyydellä toisistaan ja katsottiin, onnistuuko takana oleva välttämään kolarin, kun edellä oleva yllättäen jarruttaa. Vähemmän yllättäen taempi auto pysähtyi reilusti ensimmäisen edelle. Sekunnin reaktioajalla auto ehtii edetä 50 km/h nopeudella 14 m, ennen kuin kuski edes saa jarrutettua.

Normaali vaan ei suositeltava tilanne liikenteessä: nopeutta 50 km/h ja turvaväli reilusti alle 10 metriä.

 

Turvaväli olikin turmaväli. Perässä ajanut auto pysähtyi reilusti edellä ajaneen jälkeen.


Reaktioaikoja oli tarkoitus mitata myös detonaattorilla. Opettaja laukaisee laitteen väripanoksen, jonka äänen kuullessa kuljettajan pitää äkkiä jarruttaa. Jarrutus laukaisee toisen väripanoksen, ja näiden jälkien perusteella nähdään, miten pitkän matkan auto ehtii kulkea ennen kuin kuljettaja aloittaa jarrutuksen. Vehje ei kuitenkaan suostunut räjäyttämään toista panosta jarrutuksen alkaessa kahdesta yrityksestä huolimatta, joten vertailut jäivät tekemättä.

Detonaattorin asennus auton kylkeen.

 

Ensimmäisen panoksen räjäytys näkyy punaisena pöläyksenä lumessa, mutta toista räjäytystä ei koskaan tullut jarrutuksesta huolimatta.


Viimeiseksi näytöksi vertasimme osallistujien autojen jarrutusmatkoja tutkan näyttämästä 50 km/h nopeudesta. Erot olivat aika hurjat: lyhin jarrutusmatka oli 35 m ja pisin 70 m. Ääripäiden tuloksissa ajonopeus ei ilmeisesti ollut ihan tasan 50 km/h, mutta kuitenkin. Polo pysähtyi 44 metrin kohdalle.

Jonon kaksi ekaa autoa saivat näyttää livenä, miten iso ero on 35 m ja 70 m jarrutusmatkoilla. Iso. Olin jonon toisena, kuten kuvasta näkyy. Toivottavasti siitä myös jotenkin hahmottaa 35 metrin etäisyyden edellä olevaan autoon.


Liukastelut

Seitsemän autoa jaettiin radalla kahteen ryhmään, joten ajokertoja tuli kiitettävä määrä eikä odotteluaikaa juuri lainkaan. Kiva! Kaarreajossa pelkäsin että Polo liukastuu kapean kaarteen reunavalliin, mutta ihmeen hyvin se pysyi tiellä. Nopeuden kasvaessa tietenkin huonommin, mutta lumivallia oli vain mutkan alussa, joten ei ongelmaa siitä. Pakkohan se on tietysti ollakin suunniteltu turvalliseksi, mutta vähän silti jänskätti. Manuaalivaihteisilla autoilla ajavat vertailivat kaarteessa kytkimen ja jarrun käytön eroja, mutta minä automaatilla vain joko jarrutin tai sitten en. Kätevää.

Kaarreajoa Pololla.


Suoralla harjoiteltiin perinteistä esteen väistöä. Polo pysyi väistöissä melko mukavasti lapasessa, mutta väistötehtävä jäällä yli 50 km/h nopeudesta oli liikaa; silloin ei pystynyt enää palaamaan omalle kaistalle.

Esteen väistämistehtävä Polosta katsottuna.


Suoralla rataosuudella vertailtiin myös jarrutusmatkoja erilaisilla alustoilla. Polo pysähtyi 50 km/h nopeudesta lumella 23 m, lumella/jäällä 32 m ja jäällä 46 m kohdalle.

Päivän lopuksi pidettiin kilpailu siitä, kuka pysähtyy 60 km/h vauhdista lähimmäs nukkea. Jarrutuksen sai aloittaa miltä kohtaa hyvänsä, mutta kun kerran jarrutti, niin sitten jarrua oli runtattava pysähtymiseen saakka. Tein hienot laskelmat jarrutusmatkasta aiempien jarrutusten pohjalta, mutta laskelmani epäonnistuivat täysin, koska alusta jolla kisa suoritettiin ei ollutkaan jäätä vaan lunta. Laskin, että jarrutusmatkan pitäisi olla liki 90 m, mutta Polo yllätti pysähtyen jo 50 metrin kohdalla.

Kisassa menestyneet saivat kivat palkinnot, mutta emme me muutkaan päässeet lähtemään kotiin tyhjin käsin. Päivän alussa jaettiin urasyvyysmitalla varustettuja jääraappoja ja päivän päätteeksi saimme vielä kaikki kotiin viemisiksi kassit, joista löytyi ensiapulaukku ja turvaliivi. Hienot lahjukset, ei voi muuta sanoa.

Yhteenveto

Radalla oli jälleen uusi porukka minua ja kaveriani niobea lukuun ottamatta. Tapasimme radalla kolme vuotta sitten emmekä lähde tapahtumasta kulumallakaan! :D Yleensä olemme olleet porukan vanhimpia, mutta tänä vuonna ikäjakauma oli kääntynyt päälaelleen ja taisimmekin olla nuorimpia.

Minulle tämän vuotinen tapahtuma ei tuonut juurikaan uutta, koska radalla tehtävät tehtävät ovat aika samoja joka vuosi. On silti kiva päästä joka vuosi kokeilemaan vähän rajoja turvallisiin olosuhteisiin. Oli lisäksi tosi kiva huomata, miten uudet ihmiset olivat todella tyytyväisiä tapahtumaan ja kertoivat oppineensa paljon uutta. Selvästi tapahtumalle on tilausta, vaikka osallistujamäärät eivät järin suuria olekaan.

Ratapäivä toimi Lievestuoreen ajoharjoitteluradalla huomattavasti Joutsaa jouheammin, kun ei tarvinnut juurikaan odotella omaa vuoroaan. Jokainen sai autoon radiovastaanottimen, johon radalla seissyt opettaja huuteli ohjeita. Se oli huomattavasti kätevämpää, kuin että saa seuraavan kierroksen ohjeet oman suorituksen jälkeen ja yrittää muistaa ne vielä 5 min päästä. Ai miten niin olen lahopää?

Uusi Polo käyttäytyi radalla erittäin mukavasti. Koko päivän suurin ahaa-elämys minulle oli tajuta, miten ajonvakautusjärjestelmä toimii. Olin miettinyt, että toimiiko se jatkuvasti taustalla niin, että kuskina en sitä edes huomaa. Vain kerran olen huomannut sen oikeasti toimivan, kun ajoin kaupungissa liukkaaseen kaarteeseen vähän liian kovaa ja yhtäkkiä auton toinen eturengas kävi jarruttamaan. Nyt ilman jarrutusta tehtävissä kaarreajoissa ja väistötehtävissä sekä kitkaympyrässä ajonvakautus otti hienosti kiinni; ABS-jarrutusta muistuttava rutina vain kuului ulkokaarteen puoleisesta etupyörästä. On se vaan nerokas keksintö!

Polo ei pyörähtänyt päivän aikana "valitettavasti" kertakaan ympäri, ei edes lähelle. Siitä ei sitten puhuta, että sain sen kääntymään kotimatkalla melkein poikittain, kun kokeilin herääkö ajonvakautus kotitien jyrkässä mutkassa kääntämällä rattia tarpeettoman paljon ... heräsi. Auto tajusi että kuski haluaa tehdä jyrkän käännöksen ja todella kääntyi. :D

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • niobe - 29.2.2012 klo 12:21

    Harmi kyllä, ettei detonaattori toiminut. Ja ihan älyttömän hieno uus kuva blogin layoutissa! Kuka lie ottanut noin hienon taas!!! ^_^

  • Jenni - 29.2.2012 klo 14:35

    Tai sit mä en vaan jarruttanut riittävän kovasti et se ois toiminut... :P Ois ollut ihan mielenkiintoista nähdä se kuljettu matka.

    Jostain mulle tupsahti taas tuommoinen erittäin onnistunut kuva, on se jännä kun niitä ilmaantuu vain silloin kun sä oot lähistöllä. :D

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!