POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Leonin luovutushuolto

sunnuntai 03.05.2015 Avainsanat: Auton hankkiminenHuoltoSeatSeat Leon

Uusi automme ei suinkaan ollut valmis myytäväksi heti, kun se oli kärrätty Jyväskylään, vaan sille piti tehdä vielä luovutushuolto. Siinä auto käydään läpi vielä kertaalleen, kuljetustila deaktivoidaan ja tehdään muita pieniä säätöjä ja tarkistuksia.

Pääsin seuraamaan Leonin luovutushuoltoa Jyväskylän Autotarvikkeen Sorastajantien Direct Express -huoltoon keskiviikkona. Myyjämme Jarno keksi jo kauppoja tehdessä, että voisin tulla sitä katsomaan ja minähän olin tietysti heti valmiina! :)

Luovutushuollon alkajaisiksi Leon ajettiin huollon halliin esittelyautojen hallista, jossa se oli odotellut pari päivää jatkotoimenpiteitä pestynä ja rekisterikilvet kiinnitettynä.

Moottorinlämmitimen asennus

Ensimmäiseksi automekaanikko asensi Leoniin kaupan yhteydessä tilaamani Defan moottorinlämmittimen ja sisähaaran, koska niissä oli kuulemma eniten hommaa. Asennus näytti minusta varsin yksinkertaiselta: auton pohjasta ja vetoakselin ympäriltä vain poistettiin suojat ja lämmitin kiinnitettiin moottorin pohjaan. Ihmettelin, että liimallako se kiinnitetään, mutta mekaanikon lämmittimeen levittämä valkoinen aine olikin lämpöä johtavaa tahnaa. Insinööri innostui: sama juttu kuin tietokoneen prosessorin ja jäähdytinsiilin välissä!

Defa moottorinlämmitin kiinnitettynä moottoriin. Se on siis tuon mustan johdon päässä oleva häkkyrä. Kovin on pieni osa kyseessä! Kuva on otettu auton alta takaapäin. 

Hankalinta lämmittimen asennuksessa oli pistorasian kiinnitys puskuriin. Itse pistoke asettui kivasti suoraan Leonin etusäleikköön ilman ylimääräisiä porailuja, mutta sen vastakappaleen kiinnitys vaati avuksi toisen mekaanikon. Yhdessä mekaanikot vetivät auton etuosan pohjamuovia niin, että toinen sai ujutettua kätensä ja johdon ympärillä olevan kiinnitysmutterin kohti pistoketta. Näytti aika hurjalta, miten paljon pohjamuovia taivutettiin, mutta niin se vain palasi alkuperäiseen muotoonsa. Kun vastakappalemutteri sitten oli saatu tuotua pistokkeen lähelle, se oli helppo ruuvata kiinni.

Kuinka monta mekaanikkoa tarvitaan moottorinlämmittimen pistorasian kiinnittämiseen?

Seuraavaksi mekaanikko porasi sisätilanlämmitimen pistoketta varten reiän rintapeltiin, joka erottaa auton matkustamon ja moottoritilan toisistaan. Pistokkeen johto vietiin siitä läpi ja tiivistettiin kumilla. Sitten pistoke kiinnitettiin autoon, johdot yhdistettiin moottoritilassa ja kiinnitettiin nippusiteillä auton pohjaan. Viimeiseksi mekaanikko ruuvasi vielä Defa Termini -sisätilalämmittimen jalkatilan kylkeen.

Moottorinlämmittimen sisähaaran johdon vienti rintapellin läpi.

Luovutushuolto

Lämmitinjuttujen asentamiseen meni noin tunti, minkä jälkeen oli itse luovutushuollon vuoro. Uudessa autossa ei käytännössä ole mitään huollettavaa, vaan kyseessä on ennemminkin pitkä lista erilaisia tarkastuksia. Osa huoltoluettelon tehtävistä oli myös suoritettu jo jossain vaiheessa aiemmin; mm. kuljetussuojien poisto korista (maahantulotarkastuksessa) ja istuimista sekä mattojen asennus.

Auton moottoritilasta tarkistettiin kaikkien nesteiden määrät (öljy, jäähdytysneste ja jarruneste) ja täytettiin ikkunanpesuainesäiliö. Leonin moottoria ei muuten ole peitetty muovisella kuorella kuten Polossa oli, vaan se on perinteisesti esillä.

Leonin moottoritila.

Akun kunto tarkastettiin testerillä ja sen liittimien tiukkuus käsin. Leonin akku on jännässä kankaisessa pesässä moottoritilassa. Se nähtävästi vähän suojaa akkua kylmältä ja pysyyhän se siellä myös siistimpänä. 

Akun kunto testattiin testerillä. Käynnistysteho oli sen mukaan 97% eli hyvä.

Leonin akun pesä oli niin hauska, että se ansaitsee omat kuvansa. Siellä akku pysyy hyvässä suojassa.

Renkaista tsekattiin sekä kunto että rengaspaineet. Lisäksi pyörien pultit kiristettiin 120 Nm ohjetiukkuuteen.

Leonin renkaiden paine oli käsittämättömältä kuulostava 3,5 bar, mutta kyse olikin kuulemma kuljetuspaineista. Aiemmin rengasliikkeessä työskennellyt mekaanikko laski paineet 2,4 bariin, mikä on kuulemma parempi kuin Leonin suosituspaineet 2,0 bar edessä ja 2,2 bar takana. Vararenkaan paine tarkistettiin tietysti myös. Leonin 18" vararengas on kapea donitsi, joten sen paine piti olla niinkin korkea kuin 4,2 bar. 

Järjestelmätesterillä autosta deaktivoitiin kuljetustila, jonka ideana on pitää autossa aktiivisena mahdollisimman vähän toimintoja, jotta akku ei kulu turhaan kuljetuksen aikana. Rajoitetusti toimivia asioita voivat olla mm. ilmastointi, sisävalot ja radio. Tarkka ominaisuuslista minulle ei selvinnyt, mutta ehkä sillä ei ole väliäkään.

Mekaanikko deaktivoi Leonin kuljetustilaa. Auton OBD-pistokkeessa oli kiinni langaton lähetin, joka oli yhteydessä läppärillä olevaan sovellukseen.

Luovutushuollossa auton pinnat ja sisäosat tarkistetaan vielä kerran, että ovat siistit ja puhtaat. Keli oli tähän hommaan vähän hankala, sillä vettä satoi kaatamalla ja autohan oli heti ravassa, kun mekaanikko vain kävi kiertämässä pihan tarkistuslistaan kuuluvalla koeajolla ja ajoi auton esittelyhalliin luovutusta odottamaan. Samoin tuulilasi ja ajovalot olivat puhtaammat ennen huoltoa, sillä huollossa testattiin ikkunanpesimien toiminta ja siinähän sitten ajovalotkin valuivat pesunestettä - pesimet kyllä selkeästi toimivat.

Auton pintojen puhtauden ja virheettömyyden katselu oli aika ylimalkainen ja huomautinkin mekaanikolle, että voisiko hän pyyhkäistä kuljettajan oven B-pilariin jättämänsä sormenjäljet pois. Tämä oli virhe! Mekaanikko käytti pyyhkimiseen ikkunanpesuainetta ja uutta puhdasta rättiä, mutta siitä jäi silti välittömästi pyyhintäjäljet B-pilarin muoviseen pianolakattuun pintaan. :( B-pilarit olivat Polossa samanlaiset ja niiden pitäminen täysin naarmuttomina on materiaalin vuoksi kyllä mielestäni täysi mahdottomuus. Päätin siis antaa tämän mennä sormien läpi, vaikka myyjälle siitä mainitsinkin luovutuksen yhteydessä. (Kyse on siis tietyssä kulmassa näkyvistä pyyhkimisen aiheuttamista mikronaarmuista, joilta ei voi välttyä muillakaan pinnoilla, kun autoa aletaan pestä.)

Kuljettajan oven B-pilarin mikronaarmut näkyvät vasemman puoleisessa palkissa pystyraitoina pilven yläpuolella. (Silmä erottaa naarmut paljon helpommin kuin kamera, joten niiden esiinsaaminen valokuvasta vaati kuvan överiylikäsittelyn.)

Huoltoa seuratessani kävin läpi Leonin maalipintoja, mutta en huomannut niistä kuin pari aavistuksenomaista tietyssä kulmassa näkyvää mikronaarmua, jotka olivat varmaan tulleet pesussa. Lisäksi yhdestä vanteesta huomasin 1,5 cm pituisen ohuen naarmun. Summa summarum, mitään valittamisen aihetta en maalipinnoista huomannut.

Luovutushuollon tehtävälistaan kuuluu myös sellaiset yksinkertaiset, mutta kuitenkin tärkeät asiat kuin kellon säätö ja radiokanavien viritys. Yllättävämpänä osana huollon viimeistelytöihin kuului asiakkaan matkapuhelimen ja auton hands-free laitteen bluetooth-yhteyden konffaus, minkä teki myyjä ennen luovutusta.

Yhteenveto

Tällaisia juttuja luovutushuoltoon pääpiirteissään kuuluu. Ihan mielenkiintoista oli päästä seuraamaan sitä! Alla olevasta kuvasta näkyy koko tehtävälista, jonka läpikäymiseen meni aikaa 1,5 h. Mekaanikko ei erikseen selittänyt minulle jokaista vaihetta mitä teki, vaan teki juttuja rutiininomaisesti ja kävi vain välillä vilkuilemassa, että mitä tehtävälistaan vielä kuului. Minä sitten välissä kyselin, että mitä nyt vuorossa; esimerkiksi kun mekaanikko tutki takarenkaan ripustuksia. Mahdollisten kuljetustukien poisto (ei ollut) ja jarrujärjestelmien vuotojen silmämääräinen tarkistus oli siinä kyseessä.

Luovutushuollon huoltoluettelo; ensimmäisessä sivussa kiinni myös akkutesterin tulos. 

Omasta mielestäni luovutushuoltoon pitäisi kuulua myös ohjauskulmien ja valojen suuntaus. Harrastajafoorumeilta olen lueskellut, että ne voivat olla välillä mitä sattuu. Nuo tarkistukset olisi voinut tietty tinkiä autoon kaupan päälle jos olisin tajunnut. Nyt jätin pyörien suuntauksen Rengasnuoran tehtäväksi uusien kesärenkaiden asennuksen yhteyteen ja valoista sitten reklamoi, jos tuntuu, että eivät valaise kunnolla. Tässä asiassa meinasin konsultoida valoista tarkkaa kaveriani, jolla on myös ledeillä varustettu Seat Leon (jonka valot oli pitänyt suunnata uusiksi, koska ne olivat olleet väärin.)

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • PEs - 6.5.2015 klo 18:39

    Oman Leonin pyörienkulmat säädettiin 50tkm kohdalla pari viikkoa sitten.
    No eihän nuo olleet ihan kohdallaan.
    Nyt auto kulkee paremmin suoraan eikä tarvitse "ajaa" ihan niin paljon.
    Olisi tarvinnut vaan tehdä säätö jo aikaisemmin kun talvirenkaisa oikea eturengas kulunut enemmän kuin muut.

  • Jenni - 11.5.2015 klo 20:52

    Voi ei, ikävä kuulla että Leonisi kulmat oli mitä sattuu ja rengas ehti kulua epätasaisesti. :(

    Mulle rengasliike suositteli suuntausta kun kyselin että kannattaisiko se tehdä. Ihan suorassa olivat. Että jos renkaat jossain vaiheessa kuluu, niin ainakin alussa ovat olleet suorassa. Tietty jos johonkin kiveen tai monttuun ajaa, niin saattaa mennä vinoon ja sitten kannattaisi tsekata. Tiedä vaikka Polossakin olisi ollut vinossa, kun ajoin sen joskus katukiveyksen reunaan oikein tömähtäen... Ei vain tullut koskaan tarkistettua.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!