POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki

maanantai 10.05.2010 Avainsanat: JyväskyläKevytliikennePolkupyöräily

Pyöräillessäni Kuokkalasta keskustaan luonnollisin reitti on ylittää rata putkisiltaa pitkin ja jatkaa siitä ylös Kilpisenkatua. Määränpäästä riippuen jatkan matkaa joko kaupunginteatterin kulmalta Vapaudenkadulle, Nordean kulmalta Kauppakadulle tai harjun kulmalta Yliopistonkadulle.

Edit 13.5.2011: Kadun saa ajaa ylös saakka sen oikeaa reunaa pitkin, koska yksi kortteli lasketaan kaupunkialueella lyhyeksi matkaksi. Katso uudempi merkintä aiheesta.

Hannikaisenkatu - Vapaudenkatu

Käyttämistäni reiteistä ensimmäinen on pyöräilyn kannalta loogisin. Kilpisenkatua alhaalta päin katsoessa kadun vasemmalla puolella on kevyenliikenteenväylä, jota pitkin voi ajaa Vapaudenkadun risteykseen teatterille saakka. Vapaudenkadun varressa on erillinen pyörätie kirkkopuiston puolella, joten matkan jatkaminen poikittaissuuntaan on kätevää.

Hakiessani netistä tietoa Kilpisenkadulla pyöräilystä löysin vuonna 2005 tehdyn selvityksen Jyväskylän keskustan jalankulkuteiden muuttamisesta kevyenliikenteenväyliksi. Yllätyin lukiessani selvitystä, sillä en tiennyt, että ennen sitä Kilpisenkadulla ei ollut lainkaan kevyenliikenteenväylää välillä Hannikaisenkatu - Vapaudenkatu. Selvityksessä esitettyä noppakiven korvaamista asfaltilla ei valitettavasti ole tapahtunut. Nyt teatterin kohdalla olevalla kivetyllä pätkällä on tosi ikävä ajaa pyörällä. Itse ajan yleensä kevyenliikenteenväylän reunakiven päällä tärinän minimoimiseksi, mutta siinä on vaarana livetä kadun puolelle.

Teatterin kulman ihanat mukulakivet.


Myös putkisillan rampin alastulo tuntuu hieman huonosti suunnitellulta. Alastulo on kukkaistutuksen vuoksi ahdas (ehkä ideana onkin hidastaa pyöräilijöiden vauhtia) ja lisäksi kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulkureitit menevät ristiin. Portaat laskeuduttuaan kävelijät nimittäin kaartavat oikealle lähimmälle suojatielle, kun taas Kilpisenkadulle pyrkivien pyöräilijöiden pitää ajaa vasemmanpuoleiselle suojatielle, jos eivät halua mennä kaksista liikennevaloista (ensin Hannikaisenkadun yli ja sitten vielä Kilpisenkadun yli).

Vapaudenkatu - Kauppakatu

Vapaudenkadun risteyksen jälkeen kevyenliikenteenväylä ei enää jatku Kilpisenkadulla, joten pyöräilijän on siirryttävä ajamaan ajoradan oikeaan reunaan. Koska kevyenliikenteenväylä on edellisellä katuvälillä Kilpisenkadun vasemmassa reunassa, on katu ensin ylitettävä suojatietä pitkin ja siirryttävä sitten ajamaan ajoradalle. Tämä ei ole hirveän kamalaa, mutta on hieman turhauttavaa ajaa ensin putkisillalta Kilpisenkadun vasempaan reunaan ja palata sitten taas oikealle.

Teatterin kulmalla ylitetään ensin Vapaudenkatu (ylös) ja sitten Kilpisenkatu (oikealle).


Jos Kilpisenkadun oikeaan reunaan on pysäköity autoja, tuntuu kadun reunassa pyöräily välillä melko turvattomalta, sillä pysäköidyt autot tekevät kadusta melko kapean ja takana tulevat autot pyrkivät ohittamaan hitaammin mäkeä ylös ajavan pyöräilijän, mutta onneksi autoilijat ovat pääosin huomaavaisia eivätkä ahdista pyöräilijää ihan hirveän kapeisiin väleihin. Silloin kun kadun varteen ei ole pysäköity autoja, on kadun reunassa ajaminen ihan ok.

Kirkkopuiston kohdalla Kilpisenkatu on melko kapea kadun reunaan pysäköityjen autojen vuoksi.


Nordean kulmalle eli Kilpisenkadun ja Kauppakadun risteykseen saavuttuani voin jatkaa matkaa joko yläkaupungille tekemällä suorakulmakäännöksen vasemmalle ja jatkamalla ajorataa pitkin (Kauppakadun kummassakaan reunassa ei ole pyörätietä) tai kääntyä oikealle kävelykadulle.

Kauppakatu - Yliopistonkatu

Ärsyttävin tilanne Kilpisenkadulla pyöräilyssä on ajaa se päästä päähän. Kauppakadun ja Yliopistonkadun välille on merkitty pyörätie jalkakäytävän rinnalle kadun vasemmalle puolelle, joten matkan jatkamiseksi joudun taas ylittämään Kilpisenkadun voidakseni jatkaa matkaa laillisesti. Kilpisenkadun ja Yliopistonkadun risteyksen jälkeen pyörätie jatkuu kevyenliikenteenväylänä harjun vierellä Harjukatua pitkin sekä Yliopistonkatua pitkin.

Kilpisenkadun ja Kauppakadun risteyksessä kadun varressa pyöräily loppuu, kun siirrytään taas ajamaan pyörätielle kadun vasemmalle puolelle.


Turha lienee mainita, että joudun ylittämään Kilpisenkadun vielä kerran, jos haluan jatkaa matkaa Yliopistonkatua oikealle torin suuntaan.

Ongelman ydin

Itse ajan katua vain kerran viikossa, mutta voisin kuvitella siinä olevan melko paljon ruuhkaa aamuisin, kun radan toiselta puolelta tulevat koululaiset suuntaavat lyseolle tai ammattikouluun. Siksi nykyinen ratkaisu on käsittämätön. Päästäkseen ajamaan Kilpisenkadun alapäästä yläpäähän pyöräilijän on joka risteyksessä vaihdettava kadun puolta.

Reitti Kilpisenkadun päästä päähän, kun kulkuvälineenä on polkupyörä.


Tämä johtuu ensisijaisesti siitä, että kirkkopuiston reunassa on pysäköintialue, joten siinä ei voi olla kevyenliikenteenväylää. Puute katkaisee pyörien luonnollisen kulkuväylän ja pakottaa liikennesääntöjen puitteissa siirtymään tien oikeaan reunaan. Kevyenliikenteen selvityksestä käy ilmi, että asia korjaantuu kirkkopuiston saneerauksen yhteydessä, mutta milloin tämä saneeraus tehdään? Selvitys on sentään tehty jo viisi vuotta sitten.

Kadun reunassa ajaminen

Jos pyöräilijä ei halua pomppia joka risteyksessä kadun reunasta toiseen, voisi tietysti ajaa koko matkan ajoradan oikeassa reunassa. Tämä ei kuitenkaan ole lain mukana sallittua, sillä pyörätietä/kevyenliikenteenväylää on käytettävä aina, jos sellainen on olemassa riippumatta siitä, kummalla puolella tietä se sijaitsee. Kadun oikeassa reunassa pyöräily on sallittua vain, jos matka on lyhyt ja oikean reunan käyttö turvallisempaa ja pyörätie on vain kadun vasemmalla puolella. Koko korttelinvälin ajaminen oikeassa reunassa ei mielestäni enää mene termin "lyhyt matka" piiriin. Käytännössä pyöräilijöille tuli yksi mutka matkaan lisää, kun Kilpisenkadun ensimmäinen pätkä muutettiin kevyenliikenteenväyläksi.

Itse pyöräilen oikeassa reunassa silloin, kun poistun Kilpisenkadulta jo ennen Vapaudenkadun risteystä eli käytännössä silloin, kun olen menossa johonkin Vapaudenkadun varressa olevaan liikkeeseen ... paitsi että tajusin juuri ettei niihinkään voi ajaa pyörällä, koska nehän ovat jalkakäytävän varrella. :D

Luulin aiemmin, että kadusta erotetut kohdat, joita ei ole erikseen merkitty jalkakäytäviksi, ovat kevyenliikenteenväyliä. Jalkakäytävän merkkejä kuitenkin käytetään keskustan kaduilla jonkin verran, joten oli loogista ajatella näin.

Tätä ajatusta tukee esimerkiksi alla oleva Kilpisenkadun ja Kauppakadun risteyksestä kuva. Sen mukaan Kauppakadun oikeassa reunassa on jalkakäytävä, mutta vasen reuna ja koko kirkkopuisto merkitsemätöntä aluetta. Tällä perusteella voisi nopeasti päätellä, että kirkkopuistossa saa pyöräillä. Mutta eipäs saakaan. Tieliikennelain mukaan kaikki kadusta erotetut kohdat ovat jalkakäytäviä. Liikennemerkin käyttämisestä jalkakäytävien yhteydessä ei sanota mitään, vaan vain pyörätie (ja kevyenliikenteenväylä, koska se on tarkoitettu myös pyöräilijöille) täytyy erikseen merkitä liikennemerkillä.

Kilpisenkadun ja Kauppakadun risteys kävelykadulta katsottuna. Saako parkkiruutujen ja puiston välissä olevalla merkitsemättömällä väylällä pyöräillä?


Entä sitten alaspäin?

Alaspäin Kilpisenkatu on helppo ajettava verrattuna ylöspäin menemiseen. Ei muuta kuin laskettelee Yliopistonkadulta alas aina Hannikaisenkadulle saakka. Kauppakadun risteyksessä on muistettava varoa oikealta tulevia autoja (itse asiassa molemmista suunnista tulevia autoja, mutta niitä harvemmin kävelykadulta tulee). (Kävelykadulta tulijat ovatkin väistämisvelvollisia, katso A-J:n kommentit.) Kirkkopuiston kohdalla matka jatkuu kadun reunaa pitkin teatterille saakka, missä taas siirrytään kevyenliikenteenväylälle.

Kuten alla olevasta kuvastakin näkyy, kulkureittejä teatterilta alaspäin tuntuu olevan useampia. Ainut laillinen tapa on kuitenkin ajaa teatterin seinustalla olevaa kevyenliikenteenväylää. Tunnustan kyllä itsekin ajavani välillä vasemman reunan jalkakäytävällä, koska siitä on helpoin jatkaa alas putkisillan risteykseen, jos tulen vasemmalla olevasta pihasta. Sakkoja odotellessa siis.

Kuka kolmesta pyöräilijästä ajaa oikein?
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 11.5.2010 klo 9:11

    Itse kyllä saattaisin pitää yhtä korttelinväliä lyhyenä matkana :-)

    Kirkkopuiston peruskorjaus odottaa asemakaavan lainvoimaisuutta. Asia on, sikäli kuin ymmärrän oikein, tällä hetkellä valitusten vuoksi Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa.

  • eph - 14.5.2010 klo 0:46

    "Kauppakadun risteyksessä on muistettava varoa oikealta tulevia autoja (itse asiassa molemmista suunnista tulevia autoja, mutta niitä harvemmin kävelykadulta tulee)."

    Eikös se kävelykatu ole samalla tapaa tasa-arvoisessa risteyksessä kuin muukin, eli kävelykadulta tuleva auto väistää oikealta (kilpisenkatu alas tulevaa) liikennettä? Vai olenko taas käsittänyt jotain väärin.

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 14.5.2010 klo 9:33

    Kävelykadulta tulevan ajoneuvon on väistettävä muuta liikennettä (tieliikennelain 14 § 3 mom).

  • Jenni - 14.5.2010 klo 10:12

    Täytyypä selvittää tuo "lyhyen" matkan käsite.

    Mulla ei ollut varmaa tietoa kävelykadulta tulijoista. Itsekin ajattelin ensin tasa-arvoisen risteyksen säännöillä, mutta toisaalta pyörätieltä tielle jatkava pyöräilijä väistää käsittääkseni molemmista suunnista tulevia eikä vain oikealta tulevia. Kumpi sääntö tässä nyt sitten on määräävämpi? Jos pyörällä ajaisi ajoradalla, olisi kävelykadulta tulijan väistämisvelvollisuus yksiselitteinen.

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 14.5.2010 klo 10:36

    Väistämisvelvollisuuksista säädetään tieliikennelain 14 §:ssä.

    1 momentissa säädetään tasa-arvoisen risteyksen sääntö.

    2 momentissa säädetään risteyksessä kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuudesta suhteessa tietä ylittävään kevyeeseen liikenteeseen ja (vasemmalle käännyttäessä) vastaantulevaan liikenteeseen.

    3 momentissa säädetään väistämisvelvollisuudesta tultaessa ajoneuvolla tietynlaiselta tieltä tai alueelta (mm. kävelykatu).

    4 momentissa säädetään polkupyöräilijän väistämisvelvollisuus pyörätieltä ajoradalle siirryttäessä, "jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu".

    5 momentissa säädetään ajoneuvon väistämisvelvollisuudesta ratikkaa kohtaan.

    Minusta on näin ollen selvää, että kun pyöräilijä tulee pyörätieltä ajoradalle, hän väistää kaikkia muita paitsi heitä, joita koskee 2 tai 3 momentissa säädetty väistämisvelvollisuus. Tässä tilanteessa siis väistetään oikealta tulevia ja takaa suoraan ajavia: vasemmalla on kävelykatu (3 momentti), takaa ja edestä pyöräilijän eteen kääntyvää koskee 2 momentti. Lisäksi tietenkin ajoradalle siirtyneen pyöräilijän tulee antaa esteetön kulku suojatiellä olevalle tai sille astumassa olevalle jalankulkijalle.

  • ultrix - 20.8.2012 klo 3:08

    Pyöräilijäpiireissä vallitseva tulkinta "lyhyestä matkasta" on noin kilometri. Silloin kun poukkoilu vasemmalle hidastaisi oleellisesti matkaa tai aiheuttaisi siihen vaaraelementin, sitä ei tarvitse tehdä kunnes toisin todistetaan.

  • Jenni - 29.8.2012 klo 21:27

    Kilometri jossain Jyväskylän keskustassahan on koko keskusta! :D Jos esim. puolen kilometrin verran pitäisi käydä toisessa reunassa, niin en laskisi sitä enää lyhyeksi matkaksi, vaikka se kuinka hieman hidastaisikin.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!