POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä

sunnuntai 07.09.2008 Avainsanat: Maantiellä ajoPimeällä ajoReissut

Viime viikon lauantaina tuli istuttua urakalla Polon ratissa, kun käytiin mieheni sukulaisen häissä Hämeenlinnassa. Häihin olivat lähdössä myös mieheni vanhemmat, eikä vielä aamullakaan ollut tietoa, millä autolla matkaan lähdettäisiin.

Ilmoitin jo etukäteen, että matkaan on lähdettävä autolla, jota minäkin saan ajaa. Yleensä pidemmät reissut on tehty mieheni isän 80-lukulaisella mersulla, mutta koska isä ei halua päästää ketään muuta (mukaan lukien mieheni) sen rattiin, olivat vaihtoehdot jäämässä mieheni äidin Nissan Almeraan ja meidän Poloiseemme. Olin aika varma että Almeralla lähdettäisiin, mutta niinpä vain mieheni äiti ilmoitti, että mennään Pololla jos minuun on kerran päästävä ajamaan. En valittanut! Almeralla on ihan ok ajaa, mutta kyllä mä silti paljon mieluummin oman Poloisen ratissa istun. Ja minun ongelmanihan ei ollut se, miten rullalla takapenkkiläiset joutuivat istumaan. Näistä kolmesta autosta kun Polo on kuitenkin se kaikista pienin...

Jos olisin etukäteen tiennyt, että Pololla lähdettäisiin, olisin voinut laittaa takarenkaisiin täyden lastin paineet. Normaalisti takarenkaissa on painetta 2.0 bar, mutta täydellä lastilla 2.8 bar. Sen verran iso ero, että varmaan näkyisi polttoaineen kulutuksessakin.

Menomatka

Suunnitellessani reittiä Jyväskylästä Hämeenlinnaan en edes ajatellut muuta mahdollisuutta kuin Tampereen kautta ajamista. Myös Eniron reittipalvelu oli sitä mieltä, nopeinta olisi kulkea Tampereen kautta. Yllätyksekseni nopein reitti oli lähes 40 km pidempi kuin lyhin Eniron tarjoama reitti, jota noudattamalla Jämsän liikenneympyrässä olisi pitänyt valita Lahden suunta Tampereen sijasta. Aikaeroa nopeimmalla ja lyhimmällä reitillä oli reilu 10 minuuttia. Vaikka aikaero ei ollut hirveän suuri, päätin joka tapauksessa valita Tampereen kautta ajamisen, koska se tuntui hyvin selkeältä ja olisi varmasti isoja teitä.

Miten 40 km pidemmän matkan voi ajaa 10 minuuttia nopeammin kuin lyhyemmän reitin? Asia selvisi, kun Tampereen jälkeen päästiin moottoritielle 3/9. Sitä pitkin sai ajaa 120 km/h aina Hämeenlinnaan saakka. Ei tullut mieleenikään että moottoritie olisi noin pitkä ja sitä saisi ajaa noin kovaa. Jyväskylässä kuuden kilometrin pituisella moottoritiellä Tourulasta Vaajakoskelle saa ajaa ensin 80 km/h ja parin kilsan jälkeen sitten 100 km/h. 60 kilometrin matkan Tampereelta Hämeenlinnaan sai ajaa kunnon rännissä, kun taas meidän pikku motarimme on lähinnä kapealla viherkaistalla ja kaiteella erotettu 2+2-kaistainen tie. Moottoritiellä Jyväskylästä pohjoiseen onkin sitten jo enemmän suuren maailman tuntua, mutta sitä en ole ajanut juuri lainkaan, joten tuo yllä mainitsemani pätkä tosiaan kuvaa käsitystäni moottoriteistä!

Tulostin töissä sopivat reittikartat Hämeenlinnassa ajoa varten. Eniron kartat eivät ole tulostettuna maailman selkeimpiä, joten tulostin kartat Live Maps -palvelusta ja piirsin niihin tussilla Eniron tarjoaman reitin. Sen verran piti luottaa itseeni, etten piirtänyt Eniron Vanajan kirkkoon tarjoamaa reittiä Helsinki-Tampere-valtatieltä Turun valtatielle. Eniro ei nimittäin tajunnut, että Lateen päin kääntymistä varten tielle olisi toinenkin erkanemiskaista, vaan sen mielestä olisi tehtävä U-käännös heti Turun valtatielle pääsyn jälkeen. Katsokaa vaikka itse nopeamman reitin linkistä.

Loppujen lopuksi olisimme voineet hyvin ajaa hitaampaakin reittiä, sillä olimme kirkon pihassa 45 minuuttia ennen vihkitilaisuutta. Eipähän ainakaan myöhästytty. :)

Ehdin kuvata kirkkoakin, kun olimme paikalla niin ajoissa. Oli muuten oikeasti hieno!


Kirkonmenojen jälkeen juhlat jatkuivat Wisahovissa, jonne oli muutaman kilsan ajomatka kirkosta. Olin tulostanut selkeän kartan kirkosta sinne - ainoastaan eka tienpätkä puuttui, koska kuvittelin osaavani ajaa ilman ohjettakin takaisin Turun valtaväylälle. Olisinkin osannut, mutta tyhmänä en kääntynyt sille tielle mille meinasin vaan seurasin mieheni ohjeen mukaan muita autoja, jotka letkassa ajoivat suoraan jollekin teollisuusalueelle... Huomattuani muiden autojen eksyneen, tein tuohtuneena pikaisen uukkarin ja palasin sille reitille mille pitikin.

Paluumatka

Suunnittelimme, että takaisin Jyväskylään olisi fiksua lähteä 18-19 maissa, jotta olisimme vielä suhteellisen ajoissa kotona. Eihän juhlista ollut mitään mahdollisuutta lähteä niin aikaisin, vaan pääsin starttaamaan Polon vasta reilusti yhdeksän jälkeen. Päivän kaunis sää oli muuttunut illan kuluessa lähes kaatosateeksi.

Meinasin ajaa paluumatkan lyhempää reittiä, mutta säästä ja pimeästä johtuen valitsin Tampereen reitin, jolla olisi taas se kunnon ränni ekat 60 kilsaa ja Tampereelta Jämsään päin puolestaan hirviaita. Ajattelin myös että moottoritie olisi valaistu koko matkalta, mutta se oli toiveajattelua.

En usko, että uskaltaisin ajaa pimeällä ihan täyttä 120 km/h, vaikka olisi kuinka leveä tie. Nyt kun satoi vettä ja sitä jäi tiellekin kunnolla, piti nopeus tiputtaa välillä 80 km/h:iin, sillä pelotti vähän että auto joutuu vesiliirtoon. En ollut ainut, joka ajeli sateessa hiljakseen, sillä ohittajia ei ollut hirveämmin. Sitten kun sade välillä hellitti ja tie ei enää lainehtinut, pääsin jo ohittelemaankin joitakin autoja.

Pimeää...

Pimeällä ajaminen on paljon työläämpää kuin valoisalla, koska saa olla koko ajan skarppina valojen käytöstä. Pitää yrittää olla häikäisemättä muita mutta silti pitäisi nähdä itse mahdollisimman hyvin. Moottoritiellä oli leveä keskikaista, enkä oikein tiennyt, olisiko siinä ajaessa pitänyt vaihtaa lyhyille valoille vai ei, kun tuli autoja vastaan. Suurimmaksi osaksi vaihdoin, mutta välillä en. Vastaantulijoistakaan ei oikein voinut vetää mitään johtopätöstä, kun osa piti pitkät päällä ja osa ei. Mitenkään hirveän pahasti en päässyt missään vaiheessa ain akaan häikäistymään.

Pimeällä on tosi ärsyttävä ajaa lyhyillä valoilla. Ei meinaa nähdä mitään. Olikin kiva, että muuta liikennettä ei olut hirveästi, sillä siten pystyin jättäytymään etäämmälle edessä ajavasta ja käyttämään pitkiä.

Ihan hirveästi en tykkää myöskään siitä, että takana ajaa joku lähellä. Lyhyet valot häikäisevät yllättävän paljon. Taustapeilin saa yöasentoon, mutta sivupeilejä ei. Kun tuli ohituskaistoja, hidastinkin nopeutta tarkoituksella, jolloin takanaolijat saivat mennä menojaan ja minä sain jäädä ajamaan ylhäiseen yksinäisyyteeni.

Mitään ihmeempiä törttöilijöitä matkalle ei osunut ja se oli hyvä se. Sumuvalo-sankareita nyt riittää niin paljon, että niitä ei lähde mitenkään erittelemään. Yhdestä autosta jäimme mieheni kanssa väittämään, että oliko siinä päällä myös takasumuvalo. Minusta oli, sillä punainen valo loisti niin kirkkaana, kun se meidät ohitti. (Saako taka- ja etusumuvalot päälle erikseen..?) Testailimme tästä hyvästä myös Polon takasumuvaloa, joka todellakin valaisi taaksepäin. Kun ohitti joitain liikennemerkkejä, ne vain hohtivat punaisen sävyissä. Takasumuvalo on siis todella kirkas.

Paha asia paluumatkassa oli huomata, kuinka keskittyminen meinasi aina välillä herpaantua. Kyllähän sitä kaasua painaa ja rattia kääntää, mutta valojen käyttö oli toinen juttu. Muutaman kerran unohdin pitkät päälle ja pari vastaantulijaa vilkuttelikin minulle siitä hyvästä ja yhtä vilkutusta mä en edes huomannut. Ja muutaman kerran taas unohdin laittaa pitkät takaisin päälle. Ei näin...! Jämsässä pidettiin pieni jaloittelutauko, jonka jälkeen päädyin jälleen takaisin rattiin, koska mieheni ei halunnut ajaa.

Paluumatkalla ajettiin myös kertaalleen harhaan, kun mieheni käski kääntymään Keljonkankaalle, kun luuli sen jo olevan Keljon risteys. Ainakin se aiheutti hieman vipinää ja vaihtelua tasaiseen ajoon, kun päädyimme tuntemattomalle tielle (joka kartasta tarkistettuna oli näköjään vanha nelostie) ja piti ola skarppina että pääsee takaisin ysitielle. Jonkin aikaa siinä ajettiin ja yksien liikennevalojen jälkeen päästiin taas liittymän oikealle tielle.

Pidän kovasti autolla ajosta, mutta kuusi tuntia ratin takana yhtenä päivänä oli vähän liikaa jopa minulle. Ainakin, kun paluumatkan ajankohta oli niin myöhäinen.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Anonyymi - 30.7.2014 klo 23:30

    Moi

    Hauskaa lukea "alkuasukkaana" kokemuksiasi ajosta Hämeenlinnaan ja Hämeenlinnassa. Kuljen päivittäin töissä Tampereella ja moottoritie Helsinki-Tampere on varmaankin parasta, mitä Suomessa on työmatkalaisille tarjota.

    Tuo arviosi, että kyseinen välimatka olisi 60 km on hiukan optimistinen. Valitettavasti se on liittymistä liittymiin lähempänä 80 km. Tuolla 60 km:lla ei vielä päästä edes kunnolla Lempäälään asti.

    Viime viikonloppuna etsin kanssa omilla kartoilla varustettuna Jyväskylässä erästä moottoripyöräliikettä. Kartoista huolimatta meinasi jäädä pääsemättä 1.2 TSI Polollani takaisin Vaajakosken moottoritielle, eikä vika ollut Polon...

  • Jenni - 31.7.2014 klo 22:58

    Kiitos kommentista! 120 km/h kun ajaa, niin siinä todella matka taittuu nopsaan. Sma Lahdesta Helsinkiin. :)

    En tiedä mistä olen 60 km tempaissut, ehkä linnuntietä? Tosin en tiedä, miten sen matkan mistään nettikartasta mittaisin. Tai sit oon laittanut sen vaan vahingossa.

    Hauska muuten huomata, ettei ole ollut googlemapsia vielä silloin kun olen aloittanut blogin pitämisen, kun linkkailen vaan eniron karttaan...

    Oot varmaan Jyskässä käynyt moottoripyöräliikkeessä? Sieltä ei tosiaan pääse motarille kuin yhtä reittiä, muuten päätyy vaan vanhalle Vaajakoskentielle. Mutta selvästikin selvisit kotiin lopulta! :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!