POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut

tiistai 19.06.2012 Avainsanat: Kawasaki ER-5MoottoripyöräilyVideo

Minun ja moottoripyöräni Eerikin (Kawasaki ER-5) yhteinen taival on kestänyt jo kolme viikkoa. Kilometrejäkin on kertynyt yli 500. Mitä ajatuksia, tuntemuksia on herännyt?

Täytyy sanoa, että olen ihan rakastunut! Viime syksyiset ajatukset siitä, olisiko tämä minun lajini vai ei, selkenivät ensimmäisellä ajokerralla. On minun lajini. Ihan hirveän kivaa moottoripyörällä ajaminen on! Myös epäilykset siitä, tuleeko pyörällä kumminkaan ajettua vain huvin vuoksi tai riittäkö aika ovat karisseet pois. Minä, ikuinen aamutorkku, olen jopa laittanut välillä kellon soimaan kolme varttia tavallista aikaisemmin vain päästäkseni ajamaan töihin moottoripyörällä jotain kiertoreittiä pitkin.

Ensimmäiset ajelut

Ihan ensimmäiset Eerikin kilometrit istuin sen kyydissä. Kaverini P ajoi pyörän eräälle hiljaiselle piha-alueelle, jossa pääsin rauhassa muistelemaan, miten moottoripyörällä ajetaan. Pelkäsin, että olisin ehtinyt unohtaa talven aikana tyyliin kaiken, mutta oikein yllätyin, miten nopeasti lopulta pääsin ajamisesta jyvälle. Hidasajo, kääntyminen, vaihteiden vaihto ja jarrutukset - en mikään mestari ollut, mutta ne kuitenkin sujuivat niin, että pystyin seuraavaksi lähteä ajamaan liikenteeseen.

Parilla ensimmäisellä kerralla kun mieheni ajoi perässäni autolla pitäen sopivan isoa turvaväliä. Tämä siksi, että hän tiesi että harjoittelen vasta, mutta joku hätäisempi jos olisi liimautunut kiinni takapuoleen ja olisin mokannut jotain, niin olisi voinut käydä ikävästi.

Alussa minulla oli vähän ongelmia oppia se, miten tehokkaasti moottoripyörä hidastuu kun vain päästää kaasusta irti. Se yhdistettynä vaihteen vaihtoon pienemmälle aiheutti tarpeettoman suuria jarrutuksia ilman varsinaista jarrutusta ja siten yllätyksiä takana ajavalle. Parin reissun jälkeen opettelin jarruttamaan pikkuisen jarruvalon näkymisen takia aina, kun hidastan, esimerkiksi risteyksiä lähestyessä vaikka pyörä hidastuisi ilmankin. Tietenkin olen myös opetellut hidastamaan hallitummin, mutta välillä tulee nykäyksiä kun en oikein tiedä miten pienelle vaihteelle olen pyörän hidastaessa onnistunut vaihtamaan...

Parasta moottoripyöräilyssä on mielestäni rauhallisilla maanteillä ajaminen. Vaihteleva maasto, nopeutta 60-80 km/h ja ympärillä ihana kesäinen luonto kaikkine tuoksuineen. Puuppolantie ja Vihtasillasta Ysitielle vievä tie ovat suosikkejani. Ensimmäiseksi inhokikseni sen sijaan päätyi Tarvaala-Simuna-väli, jossa oli melkein enemmän paikattuja kohtia kun alkuperäistä asfalttia. Yleensä paikkauksia voi kiertää, mutta tuossa ei ollut toivoakaan ja ajelin sen sitten aika hitaasti kun pyörä vähän pomppi.

Paikkaa paikan perään. Ei ollut kiva ajettava tämä pätkä.


Etenkin maanteillä ajaessani joudun välillä muistuttelemaan itselleni, että pitäisi katsoa kauas sinne minne olen menossa. Liian paljon tulee seurattuna mittareita ja katsottua muuten liian lähelle pyörän eteen, mikä heikentää hallittavuutta. Hitaammissakin nopeuksissa huomaa, että pyörää saa paremmin hallittua kun katsoo määrätietoisesti kauemmas menosuuntaan.

Tarkkana olla pitää

Vaikka ER-5 onkin aloittelijoille sopiva pyörä, on se autokoulun kevariin verrattuna sen verran iso, että sitä käsitellessä pitää aina olla täysin keskittynyt hommaan. Jos tuo 200 kg lähtee kallistumaan, niin 55 kg jää auttamatta kakkoseksi.

Siirtäessä pyörää se pitää todella pitää otteessa ja nojata se huolella itseä vasten. Eräänä päivänä Eerik piti siirtää pois parkkiruudusta Polon tieltä. Tyrkkäsin Eerikin turhan huolettomasti alas keskijalalta (jolla en sitä normisti edes pidä), jolloin se meinasi lähteä kallistumaan minusta pois päin. Nykäisy tangosta ja kallistuskulma vaihtui vähän turhan paljon minuun päin. Noh, sain siitä ihan hyvin kopin, mutta sain myös muistutuksen, että keskity kun siirrät pyörää, myös silloin kun et ole lähdössä sillä mihinkään.

Suoristaminen näyttää kieltämättä hieman työläältä...


Myös pysähtymisissä pitää olla tarkkana. Minulta kyllä ylettää pyörän selästä molemmat jalat samaan aikaan maahan, mutta vain varpaiden kärjistä. Käytännössä pysähdynkin aina niin, että pelkkä vasen jalka on maassa ja oikea pysyy jalkatapilla, jolloin asento on tukevampi. Liikenteessä pitää katsoa tarkkaan etten pysähdy sellaiseen kohtaan, että jalkani sattuisi kuoppaan tai ajo-uraan, koska silloin saattaa mitta loppua kesken.  (Olen 160 cm pitkä, jalan sisäpituus 73 cm ja ER-5 istuinkorkeus on 78 cm.)

Pätkä ja prätkä. Rimmaa hienosti, mutta oikeasti en tykkää yhtään sanasta "prätkä".
 
Ekalle lenkillä perässäni ajanut mieheni kuvasi pysähtymiseni liikennevaloihin. Kuvasta näkyy hyvin, miten istun pyörän selässä hieman toisella kankullani, jotta jalka yleettää paremmin maahan.


Pysähtyessäni ensimmäistä kertaa kertaa tankkaamaan tapahtui jotain kummaa ja seuraava havainto olikin, että istun pyörän selässä oikea jalka maassa ja nojaan pyörän kanssa bensa-aseman maksuautomaattiin. Onneksi joku oli tankkaamassa vieressä ja sain huhuiltua apua, sillä yksin en saanut siitä asennosta puntattua pyörää pystyyn. Ja onneksi oli seinä mihin nojata, niin Eerik ei päässyt kaatumaan. En oikeasti tiedä miksi menetin tasapainoni pysähtyessäni. Bensa-asemien asfaltissa tuntuu olevan usein kaikenlaisia painaumia, joten ehkä pysähdyin juuri sellaisen kohtaan eikä jalkani ylettänytkään maahan.

Liikkeelle lähtöjä edeltävä moottoripyörän nostaminen pois sivujalalta on oma temppunsa. Pidempijalkainen kaveri ehkä vain kääntäisi pyörän pystyyn, mutta minun on käytettävä koko painoani hyväksi saadakseni pyörän suoraan. Viimeisimmällä tankkauskerralla jouduin taluttamaan Eerikin pari metriä eteenpäin ennen kuin sain suoristettua sen. Olin pysäköinyt sen bensa-asemalla vahingossa hieman sivujalan suuntaan viettävään kohtaan, enkä jaksanut heijata sitä ylös siitä kallistuskulmasta.

Yksi ongelma ER-5 käsittelyssä mulla on se, että en oikein uskalla kääntyä pyörällä jyrkästi ajaessani hitaasti esim. parkkipaikalla. Mieluummin talutan pyörän oikeaan suuntaan. Lähimuistissa on vieläkin ympyrän pyörimiset käsittelyharjoituksissa ja jatkuvasti maahan laittamani jalka. Koska en yletä Erkin selästä yhtä hyvin maahan, niin pelkään, että menetän käännöksessä tasapainoni niin kaadun. Mutta eipä kääntymisissäkään kyllä jos niitä ei harjoittele, joten viime viikonloppuna ajolenkin päätteeksi uskaltauduin harjoittelemaan pyörimistä. Ympyrä kyllä pieneni koko ajan, mutta varmuutta tarvitaan hirveästi lisää, jotta uskaltaa ahtaassakin paikassa ajaa sen ympyrän. En usko, että läpäisin tällä hetkellä moottoripyörän käsittelykoettakaan tämän kääntymisen takia.

Kolmen viikon yhteenvetona voin todeta, että moottoripyöräily on minun juttuni. Ajaminen sujuu kerta kerralta paremmin, mutta tiedostan hyvin, että ole siinä vielä mitenkään hyvä. Ei muuta kuin paljon ajamista, niin siinä ne taidot karttuvat. Kaverini M pyysi minua jo pari viikkoa sitten mukaan MotOrg ry:n ajokoulutukseen, mutta tällä ajokokemuksella en vielä tohtinut lähteä ajamaan kauas radalle. Ehdottomasti haluan kuitenkin tuollaiseen koulutukseen vielä joskus osallistua!

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 21.6.2012 klo 15:26

    Kuulostaa kovasti siltä miksi (ja laajasti ymmärrettynä missä) ajelin silloin pari kevättä sitten autolla ... :-)

  • Jose - 29.6.2012 klo 12:59

    Saisko Erkkiin jotain madallusta penkin kohdalle? Äitini on hippasen päälle 160cm ja hänelle madallettiin aikoinaan pyörää sen verran että jalat ylsi paremmin maahan, muutamista senteistä siinä taisi olla kyse mutta helpotti kuitenkin. Emmää näistä mitään sen tarkemmin tiedä (isä hoitaa meillä kaikki prätkiin liittyvät temput) mutta tuli vaan mieleen tällainen. :)

    Ja hei suosittelen ehdottomasti rata-ajoa! Varsinkin tuollaiset ajokoulutukset ovat ihan helmiä, niissä oppii paljon sellaista mitä muuten ei välttis tulisi mieleenkään. Radalla myös oppii kallistukset ja ajolinjat aivan eri tavalla kuin normiliikenteessä.

    Mä oon tänä kesänä ajanut säälittävän vähän, vaikka mulla on Cebarin kanssa 10-vuotiskesä. :/ Sään puolesta tosin ajaminen ei ois herkkua ollutkaan, mä kun palelelen ajaessa about aina huolimatta välifleeceistä ja goretexeista... Jospa heinäkuusta tulis parempi ajokuu? Ainakin silloin on loma ja ehtii jotain tehdäkin.

  • Jenni - 30.6.2012 klo 22:58

    Todennäköisesti penkkiin saisi madallusta, kaverini tuntee jopa jonkun joka niitä tekee eikä olisi ilmeisesti kovin kallistakaan. Kyllähän näissä hommissa pelataan ihan muutamilla senteillä, että on jo vaikutusta. En ole sitä kuitenkaan ajatellut sen enempää, vaan jotenkin vain tyytynyt kohtalooni. Ajomukavuus siinä voi vähän kärsiä, kun toppauksia vähennetään.

    Rata-ajo olisi oikeasti kiva kokeilla, harmittaa vaan kun radoille on niin pitkä matka täältä. 100 km lenkin jälkeen oli lonkankoukistajat ja polvet jo aika jumissa, joten mietin että miten yleensä jaksan ajaa pidemmälle. :D No taukoja toki matkalle voi lisätä ja kai se on osittain tottumiskysymys?

    Oon vähän odotellut sun cebaripostauksia! Pyörää hankkiessa kävin lukemassa kaikki vanhat kirjoituksesikin aiheesta läpi. :P Ei kyllä mitenkään erityisen lämmintä ole ollut ajaminen, eilistä lenkkiä varten palautin toppaksetkin goretex-puvun sisään vaikka ulkona 18 lämmintä. :) Ei palellut mutta eipä ollut liian kuumakaan.

  • Jose - 4.7.2012 klo 11:38

    Niin juu siellä ei taida tosiaan olla missään lähistöllä rataa; vaikka on täälläkin lähimmälle joku 70 km mutta sen vielä viitsii ajaa. Iskä kyllä väittää aina että 150 km lenkki on moottoripyörällä ihan normaali lyhyt ilta-ajelu. :P Ja joo tottuuhan siihen ajamiseen, iteki oon joskus vetänyt yhdellä pysähdyksellä Turku-Jyväskylä välin eikä muistaakseni tuntunut ees kovin pahalta. Nyt asia voiskin olla ihan eri...

    Ei oo pahemmin ollut blogattavaa aiheesta, oon ajanut huimat 35 km tänä kesänä. Extraduunit ja sairastelut on aika hyvin vieneet puhdin tehdä mitään vähänkään enempää. :( Onneks äijeli sentäs on ajellut niin Cebarilla kuin Yamahallakin.

  • Jenni - 6.7.2012 klo 9:47

    On selvästikin olemassa erilaisia käsityksiä lyhyydestä! :D 70 km radalle onkin vielä ihan ok matka, tupla tai tripla sitten... Noh, katsotaan joskus! Jkl-Tku oli kyllä autollakin puuduttavaa, kerran oon ajanut sen välin. Hesaan taitaa mennän tunnin vähemmän ja se on taas ihan ok matka ajaa.

    Hyvä että Cebari on sentään vähän saanut liikuntaa. Etköhän sä lomalla vielä ehdi. =) Kunnioitettavaan ikään on kyllä pyörä päässyt.

  • Anonyymi - 29.12.2012 klo 21:08

    Löysin tämän blogin kun hain kokemuksia ensimmäisestä pyörästä, vähän pienikokoisemmalle ihmiselle, sekä tuosta kevarilla harjoittelusta.

    Itse olen hento 170 senttinen mies ja enska pitäisi saada alle, mikä asettaa hieman haasteita pyörän valintaan.

    Yksi vaihtoehto olisi uusi, kevyt, matala, helposti käsiteltävä ja nykyaikaisella ja luotettavalla tekniikalla oleva kevari (esim. Kawa KLX-125), jolla saisi rauhassa ja edullisesti hakea sitä tuntumaa pyörään. Mopoakaan kun ei ole tullut ajettua reiluun 20 vuoteen. Pahin miinus on kevareissa korkeat vakuutukset, mutta parissa vuodessa hintaero isompiin riittää vielä hyvin sen kattamaan.

    Tehottomuuden näen enemmän eduksi kuin haitaksi, sillä ensimmäisen moottoripyörän tarkoitus on löytää tuntuma pyörällä ajoon ja liikenteessäkin ratkaisee kuitenkin ranteet ja pääkoppa enemmän kuin pyörän tehot. Pääseehän rekatkin hyvin maan päästä päähän, vaikkei kahtasataa kuljekaan.

    Miesten eniten suosittelema vaihtoehto ekaksi enskaksi olisi esim. "pikkutohtori" Suzuki DR 350 tai vastaava "oikea pyörä", sillä ajo-oikeus minulta löytyy kutakuinkin kaikkeen moottorilla liikkuvaan. Aika moni suosittelee toki suoraan +600cc pyöriäkin, mutta rungot ovat heti liian isoja. Etuna olisi edullisemmat vakuutukset kuin piikissä ja toisaalta pyörän myyntikin voisi olla helpompaa (tästä on toki näkemyseroja). Pyörät ovat vain 5te budjetilla tautisen vanhoja ja kaipaavat vähän enempi huoltamista. Tarkoitus on kuitenkin hankkia ajopeli, ei rakentelu- tai korjauskohdetta.

    Yhtenä kompromissinä olen sitten miettinyt esim. tuota Kawaa 250 kuutioisena, ehkä parin vuoden ikäisenä, josta olisi jo hinta pikkasen laskenut, mutta teknisesti pyörä olisi edelleen tuore ja luotettava. Pyörän koko vähän kasvaisi, eli istuinkorkeus nousisi 83 -> 89cm. Tämäkin olisi ns. "vajaatehoinen", eikä senkään vertaa katu-uskottava kuin isommat kuristetut katuenskat, mikä voi hankaloittaa pyörästä eroon pääsyä. Vakuutuksista ja korjauskuluista tulisi luultavasti kuitenkin sen verran säästöä, ettei pyörässä häviäisi juurikaan enempää kuin vanhemmissa isoissa pyörissä (joissa hinta ei enää laske).

    Mutta jaarittelu sikseen ja kysymykseen :)

    Maantiepyöräilyfoorumilla oli keskustelua maantiepolkupyörän runkojen mitoituksista ja sieltä bongasin tiedon, että 170cm pitkillä henkilöillä jalan sisäpituus saattoi vaihdella 70-80cm välillä. Näin ollen esim. tuon ER-5:n 78cm istuinkorkeus voisi olla jollekin 170cm pitkälle ihmiselle hyvinkin korkea, vaikka se sinulle tuntuu juuri ja juuri riittävän. Pitäisiköhän moottoripyörienkin kohdalla puhua jalan sisäpituudesta, eikä kuljettajan pituudesta.. pitänee vissiin rekisteröityä noille foorumeille kysymään..

    Itselläni jalan sisäpituus on (jos mittaan oikein) vain 75cm (napaan olisi helpompi mitata (100cm)), eli sinulla mitat lienee aikalailla samat, jos varvistaen yllät 78 cm korkealta istuimelta maahan? Toki eri pyörämalleissa on penkeissä eroja, sekä myös siinä, miten jousitus painuu kasaan kuskin painosta, mutta jos tuon verran voit antaa lisävalaistusta, niin olisin kiitollinen :)

    Liikkeisiin lähden pyöriä istumaan kun olen hahmottanut ensin vähän tarkemmin itselleni sitä mitä ja miksi tarvitsen. Vaikka sehän luultavimmin selvinnee parhaiten sitten kun on päässyt sen yhden kesän ajelemaan, eli "vikatikkihän" se eka pyörä luultavasti joka tapauksessa on.. innostuu ajamisesta sitten enempi tai lopettaa harrastuksen lyhyeen.

    Mukavia pyöräilyhetkiä!

    ps. Olen itse luopunut noista TSI koneisista autoista ja netistä löytyy paljon juttua koneisiin liittyvistä kalliista ongelmista.. kannattaa perehtyä myös niihin, niin ei tule yllätyksiä.

  • Anonyymi - 31.12.2012 klo 21:42

    Löytyikin tuommoinen sivusto yhdeltä foorumilta, auttaa hahmottamaan pyörien kokoja ja ajoasentoa http://cycle-ergo.com/

  • Jenni - 1.1.2013 klo 12:54

    Tervehdys anonyymi ja kiitos pitkästä viestistäsi! Tosiaan tunnutaan yleensä puhuttavan vain kuljettajan pituudesta, vaikka jalan sisäpituus on ratkaisevampi tekijä. Mittasin oman jalkojeni sisäpituuden ja se näytti olevan 73 cm - eli todella pieni ero sinuun, kun meillä on kuitenkin pituuseroa 10 cm. Pelkäänpä, että sulla tulee ongelmia löytää riittävän matala enska, sillä ne näyttävät kaikki aina tosi korkeilta. Tuo esimerkiksi antamasi 83 cm:kin lienee jo hankala. Toki penkin muotoilullakin on merkitystä maahan ylettämiseen ja kokeneempi kuski varmaan selviää korkeammallakin istuimella. (Miten muuten päädyit pyörätyyppinä juuri enskaan?)

    Omaan pyörääni suunittelin mahdollisesti satulan madallusta, koska nyt sen kanssa pitää olla aika tarkkana, mihin pysähtyy. Tuon mainion mittasivun (kiitos linkkauksesta!) mukaan jo tuuman madallus penkkiin tekisi riittävän muutoksen. Minusta kyllä tuntuu, että minulla yltää huonommin jalat maahan kuin sivun kuvan mukaan, mutta toisaalta tuossa meneekin mittayksiköt tuuman välein.

    Minusta olet hyvällä linjalla ajatuksinesi siiyä, että tehottomammallakin pyörällä pärjää. Kevaria harkitsin itsekin, mutta "tukihenkilöni" kielsi ostamasta sellaista, hän oli vähän huolissaan niiden moottorien kestävyydestä. Itse en osaa sanoa kestosta mitään, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen, että hankin kuitenkin kunnon kokoisen pyörän vaikka kuinka onkin kuristettu. Autokoulun kevarilla nopeuden pitäminen satasessa oli esimerkiksi aika työlästä, vaikka en edes paina paljon. 25 kW:lla sen sijaan ehtii ihan niin paljon kuin tarvitsee, ja kiihtyvyys on täysin riittävä - kyllä siinä jää Polo kirkkaasti kakkoseksi vaikkei sekään mikään lussu ole.

    Mieheni on enemmän lukenut TSI-koneiden koneiden ongelmista ja kertonut niistä minulle. Oma tietoisuuteni on lähinnä tasolla että ongelmia on ollut, toivotaan ettei meille iske... Yksi syy Polon huolenpitosopimuksen ottamiseen oli juuri se, että sillä saatiin venytettyä takuu kolmeen vuoteen. Kolmen vuoden jälkeen voi sitten alkaa harkita auton vaihtoa...

  • Anonyymi - 5.3.2013 klo 22:43

    ...ja jatkaa...

    Pyörä on vielä hankkimatta ja kutakuinkin kaikki pyörätyypit on tullut mietittyä tässä kevään aikana läpi, mutta näin se vain on, että enska olisi mieluisin. Ajoreitit on kuitenkin tarkoitus suunnata teille, joita ei tule autolla ajettua, eli nämä pohjoisen metsäautotiet yms. Toinen vaihtoehto olisi matkaenska, mutta kyllä se tuo auto on parempi noille asfalttiteille. Sitten jos kovaa haluaa mennä, niin radalle rata-autolla.

    Tuo kiihtyvyys on varsin mielenkiintoinen asia, mikä tulee herkästi pyöräkeskusteluissa (ja nuoremmilla miehillä myös autokeskusteluissa) esiin. Itselläni on ollut autoja, jotka ovat kiihtyneet sellaisiin lukemiin, ettei niihin ole mitään järkeä yrittää normaalissa liikenteessä (eikä ko. autojen ostossa ole järkeä jos ajaa vain suomessa tai ei käy radalla) ja vastaavasti harrasteautoja, joiden huippunopeutta ei aikakautensa lehdissä saatu edes lentokentällä mitattua (matka loppui) ja näillä kaikilla pärjäsi liikenteessä, eikä ollut ikinä jonojen kerääjänä kuten esim. asuntovaunut ovat. Asenne ja toisten huomioiminen ratkaisee siis hyvin pitkälle, tehokkaat vehkeet ovat toisinaan isompi häiriötekijä liikenteessä kuin ne jonojen kerääjät, vaikka ikävintä on toki, että tuppaavat provosoimaan toinen toisiaan.

    Mutta kiitoksia näistä, kevät etenee ja vappuna on tarkoitus olla pyörän päällä :)

  • Jenni - 17.3.2013 klo 16:09

    Hyvää kommenttia kiihtyvyydestä. :) Kiitos itsellesi ja hauskaa kevättä sulle! Vappua odotellessa! Ja tuu ihmeessä kertomaan kokemuksia sitten kun niitä saat kartutettua. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!