POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Ja sitten kuolo korjasi Polon akun

sunnuntai 30.03.2014 Avainsanat: HuoltoOngelmatilanteetPoloPolo JuniorTalviVolkswagen

Tammikuisessa blogimerkinnässäni kerroin, kuinka Polon akusta loppui virta kovilla pakkasilla sen oltua pari viikkoa ajamatta. Ilmeisesti Polo oli loukkaantunut, kun ajelin vain laina-Mazda3:lla. Hinaus-Team kävi sitten herättämässä Polon henkiin Volkswagenin Liikkumisturvan piikkiin ja pääsin taas liikkeelle ja ajoin akun täyteen.
 
Kun minun puolentoista viikon päästä piti seuraavan kerran lähteä Pololla liikenteeseen, olin kaukaa viisas: menin jo paria päivää aiemmin kokeilemaan, onko Polo vielä kaverini. Tarkoituksena oli myös ajaa pieni lepyttelylenkki, että akussa varmasti riittää virtaa. Kuinkas sitten kävikään? Akku oli tyhjentynyt niin totaalisesti, että auto ei näyttänyt enää mitään elonmerkkejä! Viimeksi vielä ovet aukesivat ja valot syttyivät, mutta nyt auto oli ihan totaalisesti kuollut.
 

Siinä paha missä mainitaan.

Seuraavana päivänä selvittelin, miten Polo saataisiin takaisin elävien kirjoihin. Akkulaturi olisi auttanut, mutta minulla ei sellaista ollut, sillä kuten ironisesti edellisen merkinnän kommenteissa totesin, tuskin hankin sellaista ennen kuin Polo jättää seuraavan kerran pihaan… Se tapahtui aika paljon aiemmin kuin olisin arvannut!
 
Soittelin sitten Autotarvikkeelle ja kysyin, mitä kannattaisi tehdä. Huoltoneuvoja kehotti tuomaan auton heille, koska akun vaihtaminen uuteen menisi huolenpitosopimuksen piikkiin. Polon käynnistyksessä Volkswagen Liikkumisturva ei kuitenkaan tullut enää kysymykseen, koska se tarjoaa vain yhden avunantotapahtuman per huoltoväli. Olisi pitänyt viedä auto huoltoon heti ensimmäisen akun loppumisen jälkeen.
 
Entä korvaisiko Polon vakuutus hinauksen/apuvirran antamisen? Yllättäen If-vakuutusyhtiö ei voinut kertoa sitä minulle, koska Polon vakuutus on mieheni nimissä! Perheemme vakuutukset ovat yhteisen sopimuksen alla, mutta sillä ei ollut merkitystä, vaan vakuutusneuvoja pyysi miestäni soittamaan heille ja kysymään. Mitä jos mies olisi ollut vaikka työmatkalla jossain huitsin Nevadassa eikä olisi voinut soittaa? Noh, nyt pystyi soittamaan ja selvisi, että vakuutus korvaa hinauksen ja antaa sijaisautonkin PAITSI jos vian syynä on akun hyytyminen pakkasessa.
 
Koska Liikkumisturva ja vakuutus olivat pois suljettuja vaihtoehtoja, kysyin apua kaveriltani, joka auttoi käynnistämään edellisenkin Polon. Apuvirran antaminen uusille autoille ei ole välttämättä terveellistä (niin antavan kuin ottavankaan auton näkökulmasta), mutta kaverilla oli akkuboosteri, jolla autolle saa virtaa turvallisesti. Itse asiassa hinausmiehellä taisi olla ihan vastaava laite. Se kiinni Poloon, virrat päälle ja johan käynnistyi!
 

Akkubuusterilla saa herätettyä auton akun turvallisesti henkiin.

Saatuani Polon käyntiin ajoin sen suoraan Autotarvikkeelle ja pyysin laittamaan kuntoon. Sovittiin, että tarkistavat akun ja vaihtavat sen uuteen, jos se on rikki. Noh, akku oli kuollut niin totaalisesti, että akkutesteri ei ollut suostunut mittaamaan sitä ollenkaan. Hyvä niin, sillä nyt kun akku piti vaihtaa uuteen, siihen pystyy taas luottamaan 100%. Jos vanha olisi jäänyt, olisi jäänyt myös jatkuva epävarmuus, että milloin se taas tyhjenee.
 
Akun testaus, uusi 61 Ah akku ja vaihto menivät tosiaan Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Kustannuksia niistä kertyi yhteensä 212 e, mistä alkuperäistarvikeakun osuus oli melko suolainen 163 e. Tarvikeakku olisi maksanut satasen. Huolto ei kysynyt, kumman haluan, mutta olisin kyllä valinnut tuon alkuperäisosan. Haluan mennä alkuperäistarvikkeilla ainakin niin kauan kuin tuo huolenpitosoppari on autossa, vaikka suoraanhan ne ovat minun rahojani, jotka sitä hyödyntäessä kuluvat. Tämä on vähän tämmöinen tunnejuttu.
 
Uuden akun myötä Polo on käyttäytynyt taas niin kuin kunnon auton kuuluu. (Tosin luovuinhan mä samoihin aikoihin myös Mazda3:sta...) Akkulaturia en ole jaksanut hankkia edelleenkään, luotto on kova että nyt taas kestää.

Edit 9.7.2014: Pyysin Autotarvikkeelta yhteenvetoa huolenpitosopimuksen laskuista blogausta varten. Siinä samalla ilmeni, että akun uusiminen oli mennyt suurimmaksi osaksi liikkeen "goodwill" piikkiin eikä huolenpitosopimuksesta veloitettu kuin 48 e (vaikka kustannus oli 212 e). Nähtävästi siitä syystä, että auto on melko uusi ja vähän ajettu, joten ei pitäisi akun kuolla. Olipa iloinen yllätys! =)
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Säätäjä-ässä - 2.4.2014 klo 11:31

    Kannattanee tarkistuttaa ettei Polossa jokin kuluta virtaa koko ajan. Nimittäin 3 vuotta ei ole normaali elinikä varsinkaan laatumerkkiä olevalle ensiasennusakulle. Jos tietty autolla ajetaan jatkuvasti 2km kahdesti päivässä, niin sekin kyllä syö akkua pahasti, varsinkin talvisaikaan.

    Seisotuksen, varsinkaan noin lyhyen ajan ei pitäisi tehdä akulle yhtään mitään. Tästä tuli epäilys että autossa on jokin piilovirrankuluttaja joka tyhjentää akkua jatkuvasti pikku hiljaa vaikka auto seisoo.
    Kunnossa olevan akun pitäisi käynnistää pari kuukautta seissyt auto ilman ongelmia

  • Jenni - 3.4.2014 klo 21:35

    Jos jokin vie Polossa virtaa, niin se on Driveco. Se on kyllä EC-Toolsin mukaan tsekattu, että menee oikeaoppisesti lepotilaan. Syksyllähän Polo ilmoitti kerran vähäisestä latauksesta ja silloin tarkistutin asian.

    Miten latausta kannattaisi tarkkailla? Hankkia yleismittari ja tsekata akun varaus ajon jälkeen ja seuraavan kerran ennen seuraavaa ajoa, joka ehkä olisi viikkoa myöhemmin jos on vähäajoinen viikko?

    Voi tietysti olla, että Polon akku ihan oikeasti vaan tyhjeni kovilla pakkasilla pitkien ajojen puutteessa. Katsoin ajopäiväkirjaa Drivecosta ja sen mukaan Pololla on ajettu ennen akun loppumista 4.1. 30+30 km ja sitten 10-13.1. välillä 9 ajoa, yhteensä 30 km. 14.1. siirsin sen 20 asteen pakkasessa parkkiruudusta toiseen ja jätin niille sijoilleen 9 päiväksi, missä ajassa akku tyhjeni. Eli viimeiset ajot olivat keskimäärin 3 km pyrähdyksiä. 23.1. latasin akun muka täyteen ja kävin parissa kaupassa autolla ja jätin sen sitten 10 päiväksi ruutuun, missä ajassa akku tyhjeni lopullisesti...

  • Säätäjä-ässä - 16.4.2014 klo 9:18

    Jäipäs tähänkin vastaamatta, pahoittelut.

    Piilovirrankulutuksen saa helpoiten selville seuraavasti: Tarvitaan yleismittari, ja kiinto- tai hylsyavain millä saa akunkengän irti.

    Irrotetaan akun miinuskenkä. Tämän jälkeen asetetaan yleismittari virranmittausasentoon. Yhdistetään yleismittarin toinen johdin kiinni irrotettuun kenkään, ja toinen akun miinusnapaan. Auton pitää tietysti olla "pimeänä" eli avaimet mieluiten taskussa. Johtimia voi siis ihan käsin pitää kiinni kengässä ja navassa, ei tarvitse kummemmin kiinnittää. Mittausta tarvitsee jatkaa vain niin pitkään että mittarin lukema vakiintuu.
    Jos mittari näyttää että virtaa kulkee ~yhtään niin silloin joku kuluttaa virtaa koko ajan. Nykyautoissa on kaikenlaista härpätintä, mutta jos virtaa menee ainakaan yli 0,5A, on jotain vialla. MOOTTORIA EI SAA TÄSSÄ MITTAUKSESSA KÄYNNISTÄÄ! Ei lähde käyntiin ja mittari hajoaa.

    Toinen testi joka hieman kertoo akun kunnosta, on starttitesti. Nyt yleismittari jännitteenmittausasentoon, ja mitataan jännite akun plus- ja miinusnapojen välistä. Lepotilassa mittauksen pitäisi näyttää 12-13V. Sitten mitataan sama jännite startin aikana. Eli toinen mittaan ja toinen starttaa auton normaalisti. Startin aikana kytätään että kuinka alas jännite laskee hetkellisesti. Jos jännite kyykkää kylmällä moottorilla 8V alle niin akku alkaa olla joko tyhjä tai sitten muuten finaalissa.

    Varoituksena seuraava: Varmista että yleismittari on oikeassa asennossa. Yritys mitata jännitettä virta-asennossa johtaa mittarin välittömään rikkoutumiseen.

  • Jenni - 16.4.2014 klo 9:30

    Suuret kiitokset yksityiskohtaisesta vastauksestasi! Tuo starttitesti on muuten tehty Pololle aikoinaan autonhuoltokurssilla, otin siitä oikein videonkin mutta en tullut koskaan bloganneeksi. Se ei tietenkään kerro mitään nykyisestä tilasta, kunhan mainitsin että jotain tuttuakin ohjeissasi oli.

    Voisin lähteä seuraavaksi yleismittariostoksille. Vähän pelottavia minusta kaikki sähköön liittyvät jutut ovat, mutta näillä ohjeillasi taidan uskaltaa kokeilla. =)

  • Jenni - 16.4.2014 klo 9:48

    Osaisitko vielä suositella, millainen mittari kannattaisi hankkia? Hirveän montaa kymppiä en viitsisi siitä maksaa, koska käyttöä on niin vähän.

  • Säätäjä-ässä - 17.4.2014 klo 9:58

    Ihan Bilteema tahi Motonet. Halpistenkin tarkkuus riitää kyllä autohommiin.
    Vaikka tällainen http://www.motonet.fi/fi/tuote/493127/Digitaalinen-yleismittari-MAS830

    Mikäs näitä on kirjoitellessa. Blogisi on vallan mainio ja ennenkaikkea asiapitoinen.

  • Jenni - 17.4.2014 klo 10:44

    Jahas blogger hukkasin kommenttini. Vaihteeksi.

    Mutta kiitos vinkistä. Lähinnä mietin, että pitääkö mittarissa olla hainhampaat kiinnittämistä varten, vai riittäkö tuollaiset pienet piikit. Koska niin auliisti vastailet kysymyksiini, niin osaisitko vinkata jotain hyvää momenttiavainta? Mitä niistä kannattaa maksaa ja onko joku Motonetin malli mistään kotoisin?

    Kiitos kehuista, lupaan jatkaa samaan malliin! =)

  • eph - 18.4.2014 klo 14:44

    Suosittelen kyllä sen akkulaturin hommaamista. Kustannus asennuksineen noin satasen. Sen saa kytkettyä lohkolämmittimen yhteyteen niin että kun tolpasta tulee virtaa lämppärille akku latautuu siinä sivussa. Eihän nuo mitään älyttömän tehokkaita ole latureita ole (olettaen että tolpasta tulee virtaa sen 2h kerrallaan) mutta varmistaa liikkeellelähdön pakkasaamuina.

  • Jenni - 22.4.2014 klo 20:18

    Syvällä sisimmässäni olen samaa mieltä, että ei olisi varmaan pöllömpi hankinta. Kuulostaa kätevältä. Mutta piru olkapäälläni sanoo, että kyllä tuo uusi akku nyt tulee kestämään, mitä suotta! Eli vaikka kuinka olisi hyvä, niin jäänee hankkimatta kunnes...

  • Säätäjä-ässä - 28.4.2014 klo 9:44

    Jaa niin, täällä oli kyselty vielä momenttiavaimistakin..

    Meinasin suositella ihan bilteema-motonet-linjan ~20e malleja, mutta viime aikoina on oman vastaavan toiminta tuntunut siinä määrin epämääräiseltä että lienee syytä investoida ainakin kalliimpaan, paremmasta sitten tiedä...

    Ehkä tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/765004/Momenttiavain-40-210Nm-12PRO tai tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/765012/Momenttiavain-Michelin-12 voisi olla uskottavia.
    Heikosti kokemusta ns. laadukkaista momenttiavaimista niin paha sanoa juuri mitään...

  • Jenni - 28.4.2014 klo 22:43

    Kävin jo ostamassa yleismittarin ja samalla momenttiavaimen. Mukaan tarttui IKH:n avain 59 eurolla. Jälkeenpäin selvisi, että olisi pitänyt ostaa hylsyjäkin. xD No oppia ikä kaikki ja kävin hakemassa semmoiset ja kiristin pultit. :) Ostin tommosen kalliimman avaimen niin pitäisi olla sitten hyvä. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!