19.09.2008

Inssimuistoja

Osoite kopioitu

Viime viikolla tuli kuluneeksi vuosi siitä, kun sain ajokortin. Ylimääräisiä ajotunteja piti ottaa, mutta sainpahan kortin ekalla yrityksellä.

Kun autokoulun pakolliset 30 ajokertaa alkoivat olla täynnä, piti alkaa suunnitella inssiä. En kokenut ajotaitoani vielä alkuunkaan riittäväksi, joten päätin ottaa yhden ylimääräisen ajotunnin (=2 ajokertaa) ennen inssiä. Lisätunnin otin vakiopettajani suosituksesta eri opettajalle ja se ajokerta ei mennyt oikein putkeen. Käännyin väärin yksisuuntaiselle tielle, unohdin ainakin kerran vilkun ja väistelin kaikissa risteyksissä oikealta tulevia autoja vaikka niillä oli väistämisvelvollisuus. Lisäksi hermostutin moottoritiellä yhden takanani ajaneen moottoripyöräilijän, joka sitten heristeli mulle nyrkkiään. Uh. Tunnin jälkeen opettaja totesi, että ajoni perusteella olisi ehkä 25% mahdollisuus päästä inssi läpi ekalla yrittämällä...

Olin ihan hajalla saamastani palautteesta, koska oma opettajani oli ollut niin innokkaasti lähettämässä minua inssiin. Kuvittelin että epävarmuuteni olisi ihan normaalia, mutta oikeasti se oli vain selkeää harjoituksen puutetta. Inssi oli jo varattuna muutaman päivän päähän mutta onneksi sain siirrettyä sitä pari viikkoa eteenpäin, jotta ehdin ottaa vielä neljä ylimääräistä ajotuntia. Se oli tosi hyvä ratkaisu, koska niiden myötä sain paljon lisää varmuutta ajooni. Inssi ei olisi varmasti mennyt läpi pakollisella tuntimäärällä!

Kun tutkintoaamu sitten koitti, oli aika täpinöissäni. Inssissä ajo meni kuitenkin ihan ok, vaikkakaan ei aivan puhtaasti. Ajaessani ekaa kertaa rantaväylälle käväisin kiihdytyskaistan ja normikaistan viivalla, kiihdyttäessäni toistamiseen rantaväylälle käväisin muutaman kilsan ylinopeuden puolella ja sitten vielä katsastuskonttorille palatessamme katsoin yhdestä kohtaa vähän viime tingassa jalankulkijat.

Ihmeekseni tutvo kiinnitti huomiota vain kaistamerkin ylittämiseen, mutta ei muihin itse huomaamiini virheisiin. Sen sijaan sain kommenttia siitä, että ajoni oli epäjohdonmukaista: välillä muistin havainnoinnin täysin ja välillä en. Myös auton käsittelystä tuli sanomista, että se oli hieman rajua ja vei huomiota itse ajamisesta. Mutta tutkinto oli sentään ensimmäinen ajokerta, kun en sammuttanut kouluautoa kertaakaan. Jokaisella ajotunnilla nimittäin sammutin sen vähnitään kerran... Positiivista palautettakin tuli: rantaväylälle kiihdytykseni oli "reteetä", mistä tuli oikein erillinen hyvä-merkintä arviointilappuun. Pitkän palautekeskustelun jälkeen kortti joka tapauksessa tuli ja kehotus harjoitella paljon lisää. Kiitos!

Autosta ulostauduttuamme tutvo vielä selitti ajostani opettajalleni minun seistessä vieressä. En muista siitä hetkestä oikeastaan yhtään mitään muuta kuin että vääntelin rullalle juuri saamaani "uuden kuljettajan opasta". Taisi siinä vähän jännitys purkautua! Tutvon häippästyä hyppäsin opettajani kaulaan kiittämään hyvistä opeista, tosin opettaja ei huomannut aiettani vaan ehti jo kääntyä poispäin astuakseen autoon. Sain mä sitten kuitenkin halauksen ja sen jälkeen kyydin muutaman kilsan päähän työpaikalleni ja siinä se sitten oli. Ykkösvaihe takana ja auton osto edessä. :)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokoulu Jenni

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb