01.03.2009

Ilmaista liukastelua

Osoite kopioitu

Viime perjantaina pääsin testaamaan Polon hallintaa liukkaalla talvikelillä, kun Autokoulu Moottori järjesti ilmaisen rataharjoitteluiltapäivän Joutsan Seudun Ratakeskuksessa. Olin menossa tapahtumaan jo viime vuonna, mutta se peruttiin, koska sinne ilmoittautui minun lisäkseni vain yksi henkilö. Peruminen oli aika pettymys, sillä olin odottanut tapahtumaa innolla jo monta kuukautta. Tänä vuonna ilmoittautuneita oli onneksi enemmän ja tilaisuus saatiin järjestettyä, vaikka paikalle lopulta vaivautuikin vain kolme tyttöä kahden opettajan lisäksi.

Radan löytäminen meinasi tuottaa hieman harmaita hiuksia, sillä navigaattorini ehdotti kääntymään tielle, mitä ei ollut olemassa. Ajettuani "risteyksen" ohi navigaattori neuvoi tekemään U-käännöksen ja kävinkin ruuvaamassa auton ympäri eräällä pikkutiellä, missä meinasin juuttua hankeen. Palatessani tulosuuntaan navigaattori kehotti kääntymään samalle tielle kuin tullessani ja täytyy sanoa, että oli melko ikävä tunne tajuta, että kohdalla on kyllä tie, mutta se ei ole ollut käytössä koko talvena. Jatkettuani risteyksen ohi navigaattori keksi onneksi uuden reitin - sen, mistä kaikki muutkin olivat ajaneet - ja pääsin lopulta perille. Täytyy todeta, että aika korvessa rata kyllä sijaitsi!

Korvessa sijaitsevan radan päärakennus muistutti yllättäen eräkämppää.


Siirryttyämme radalle kävi selväksi, että mistään pikkupaikasta ei ollut kyse, sillä rata oli sanalla sanoen valtava! Jyvässeudun ajoharjoitteluradalla on ehkä hieno päärakennus, mutta yhtäkkiä sen rataosuus alkoi tuntua kovin pieneltä. Joutsan radalla oli mittaa peräti 430 metriä, joten siellä oli mahdollista ajaa täysin normaaleilla maantienopeuksilla.

Näyttö 1: nopeudella on väliä

Ennen ajoharjoittelua opettajat pitivät radalla pari kakkosvaiheesta tuttua näyttöä. Ensin oli vuorossa jarrutusmatkavertailu: toinen opettaja ajoi 50 km/h ja meidän piti mennä seisomaan radan reunaan siihen kohtaan, mihin arvelimme auton pysähtyvän, kun tiesimme, mistä kohtaa jarrutus alkaisi. Olimme hyviä arvioimaan ja kävelimme kaikki suunnilleen sillä kohdalle, mihin auto pysähtyi.

Seuraavaksi opettaja vei radalle äskeiseen pysähtymispisteeseen "nuken", jota kohti toinen opettaja ajoi tällä kertaa 60 km/h. Jarrutuksen opettaja aloitti pari metriä äskeistä myöhemmin, jotta mukaan tulisi myös reaktioajan vaikutus. Meidän tehtävänämme oli arvioida, mikä olisi auton nopeus sillä hetkellä, kun se törmää nukkeen. Oma arvioni oli 25 km/h, mikä jäi kauas todellisuudesta, sillä auton nopeus törmäyshetkellä oli peräti 50 km/h! Ja lähtönopeus oli vain 10 km/h enemmän kuin edellisellä kerralla...

Seuraavaksi toisen opettajan tehtäväksi jäi vielä ajaa 40 km/h nopeudella ja jarruttaa jälleen merkin kohdalta. Muut tytöt jäivät radan reunalle, mutta minä menin luottavaisena toisen opettajan kanssa seisomaan keskelle rataa siihen kohtaan, missä nukke edellisessä tehtävässä oli. Olen nähnyt näytön jo kahdesti aiemmin, joten tiesin mitä tuleman pitäisi ja niinhän se auto pysähtyi tosi kauas meistä.

Tämä näyttö oli mielestäni erittäin hyvä esimerkki siitä, miten pienikin ylinopeus tai kaupunkien keskustoissa olevat matalat nopeusrajoitukset ovat oikeasti merkitseviä. Pienikin nopeuden alentaminen lyhentää jarrutusmatkaa radikaalisti. Törmäyksen demonstrointi oli hyvä ja tieto nopeudesta törmäyshetkellä vaikuttava. Se oli myös uutta kakkosvaiheesta muuten tuttuun näyttöön.

Laina-Audi, toinen opettajista, väistettävä "nukke" ja Poloinen.


Näyttö 2: etäisyydellä on väliä

Turvavälejä demonstroiva näyttö oli myös tuttu kakkosvaiheesta, mutta tällä kertaa saimme itse päättää sekä nopeuden että autojen etäisyyden. Päätimme että ajettaisiin rantaväylän tyyliin 70 km/h ja välimatka olisi - no - melko lyhyt. Radan reunalla ei ollut mittoja, joten minulla ei ole aavistustakaan, mikä etäisyys todellisuudessa oli. Tiedän vain, että sellaisilla väleillä ajetaan paljon, mutta liian lyhyt se selkeästi on.

Muuttujien päättämisen jälkeen istuimme kaikki kouluauton kyytiin ja lähdimme ajamaan toisen auton perään, mutta varmuuden vuoksi viereiselle kaistalle. Jossain vaiheessa edellä ajanut opettaja polkaisi jarrun pohjaan pysäyttääkseen autonsa ja vaikka meidän automme opettaja jarrutti niin nopeasti kuin vain pystyi, pysähtyi automme vasta edellä ajaneen rinnalle. Tämä on kyllä aina yhtä hyvä näyttö kertomaan turvavälien tarkoituksesta.

Radalle

Näyttöjen jälkeen pääsimme ajamaan radalle sekä omilla autoillamme että autoliikkeestä lainatulla nelivetoisella Audi A4 Quattro Sportilla. Myös autokoulun Audi A3:lla olisi saanut ajaa, mutta käsittääkseni kukaan meistä tytöistä ei kuitenkaan päätynyt sen rattiin. Olisin kyllä mielelläni testannut sitäkin, mutta aika vähän loppui kesken.

Tykkään uuden Audi A3:n ajovalojen yrmystä ilmeestä ja Autokoulu Moottorin autojen teippauksista.


Ensimmäisenä harjoituksena oli hypätä jarrulle kaadettujen keilojen välistä, väistää edessä olevat kolme keilaa ja palata takaisin omalle kaistalle seuraavien keilojen väliin. Tätä ajettiin 70 - 80 km/h lähetysmisnopeudesta. Radalle sai lähteä joko mäeltä tai sen alta, mutta koska oli täysi työ saada kiihdytettyä Polo 80 km/h nopeuteen mäen alta, päädyin lähtemään liikkeelle aina mäen päältä. Polo sai kyllä sellaista kyytiä, että ei ole tullut ennen kokeiltua!

Lähtökiihdytys radalle mäen harjalta.


Harjoitus onnistui hyvin vielä 70 km/h nopeudesta, mutta väistön aloitusnopeuden lähestyessä 80 km/h paluu omalle kaistalle vaikeutui ja vaikeutui. Ensin onnistuin vielä palaamaan keilojen väliin osittain sivuluisussa, mutta 80 km/h siitä ei tullut enää mitään. Itse väistäminen ei ollut vielä silloinkaan ongelma, mutta paluu omalle kaistalle oli sula mahdottomuus. Auto vain jatkoi suoraan sillä kaistalla minne olin ohjannut sen väistäessäni estettä.

Keilojenväistötehtävä.

Nelivetoa testaamassa

Väistötehtävän sivussa pääsimme kukin vuorollamme testaamaan nelivetoista Audia toisen opettajan antaessa vinkkejä pelkääjän paikalta. Radan alkupäässä olevaan mäkeen neliveto kiipesi aivan käsittämättömän näppärästi ja tuntui siltä, kuin mitään mäkeä ei olisi ollutkaan. Poloisellakin mäen toki pääsi ylös, mutta hieman vaivalloista se oli nelivetoon verrattuna.

Väistötehtävästä Quattro selviytyi hieman paremmin kuin Polo, mutta kiihdytettyäni nopeuden vahingossa lähelle 90 km/h ei silläkään omale kaistalle paluu enää onnistunut. En kyllä yrittänytkään, sillä keilaa päin se olisi mennyt enkä halunnut kolhia autoa, vaikka keilat eivät kuulemma mitään jälkiö teekään.

Parasta nelivedolla oli kuitenkin ajaa kitkaympyrässä eli kiertää jäisellä pinnalla ympyräksi aseteltuja keiloja. Ajonvakautusjärjestelmän eli ESP:n ollessa kytkettynä pois päältä auto ei pysynyt lapasessa juuri sen enempää kuin Polokaan, mutta kun se kytkettiin päälle, auton käsiteltävyys muuttui täysin toiseksi. Muutos oli aivan käsittämätön ja auton sai pysymän hallinnassa kovempaakin vauhtia ympyrää kiertäessä!

Ympyrässä opettaja kehotti aina painamaan kaasua niin että sadaan takapää irtoamaan pinnasta, jotta auto alkoi luisua. Sitten vain lisää kaasua ja rattia luisun suuntaan että saadaan se taas hallintaan. Välillä auto oli yli kymmenen metrin päässä ympyrästä, mutta sitten vain aloitettiin uudelleen alusta. En ihan hiffannut tämän testailun tarkoitusta, mutta älyttömän hauskaa se oli. Auto luisui ympyrässä samanaikaisesti sekä sivuttain että takaperin, lumi pöllysi ikkunoihin ja opettaja hoki että paina kaasua vaan! Se oli niin siistiä!
Lumi vain pöllysi, kun Audista otettiin kaikki irti.

Nelivedolla ajaminen jäi muuten sen verran vähäiseksi, että autosta ei hirveemmin ole sanottavaa. Paitsi että kytkin oli niin jäykkä, että jos joutuisin pitämään sitä pitkään pohjassa esimerkiksi liikennevaloissa, niin jalka voisi alkaa kramppaamaan... Myös vaihteiden kanssa oli hieman tekemistä, sillä kiihdyttäessäni autoa radalle, kolmoselle vaihtaminen tuntui aina hieman vaikealta ja välillä en edes ollut varma, olinko tökännyt silmään kolmosen vai vitosen.

Pujottelua

Kaikkien testattua nelivetoa pidimme tauon, joka omaan makuuni venähti vähän liiankin pitkäksi, sillä olisin viihtynyt radalla senkin ajan. Mutta oli ihan mielenkiintoisi akeskusteluja kaikesta autoiluun liittyvästä, että ei siinä aika pitkäksi käynyt.

Tauon jälkeen opettaja rakensivat keiloista pujotteluradan, jota sai ajaa omaan tahtiin haluamallaan vauhdilla. Väistötehtävässä toinen opettajista vielä huitoi radalla lipun kanssa, mutta totesi sitten että eipä häntä siinä tarvita, kun kukin vain ajaa radalle vasta kun edellinen auto on poistunut. Niin opettajat pääsivät itsekin testailemaan autoja ja rataa.

Pujottelutehtävä oli tylsempi kuin väistö, koska nopeus ei ollut niin suuri. Olisihan siinä tietysti voinut yrittää ajaa kovempaakin kuin ajamani noin 40 km/h, mutta sitten jos olisi lennätellyt keiloja niin olisi saanut käydä keräilemässä niitä takaisin. Juu, olisi kyllä voinut olla opettaja radan reunassa keräilemässä niitä... Kertaalleen kumosin reitin viimeisenä olleen "nuken", joka piti sitten käydä nostamassa takaisin pystyyn. Vähän eri mittaisia kun oli keilojen välit niin osaan kohdista olisi voinut ajaa kovempaakin ja tuossa taas oli vähän liikaa nopeutta.

Istuimme myös koulu-Audissa opettajan kyydissä pujottelussa ja oli pikkasen eri fiilis opettajan vauhdissa kuin omassa. Olisin mieluusti ottanut opettajan kyytiini tuohon tehtävään, mutta ei sattunut sopivaa hetkeä ja sitten siirryttiinkin jo seuraavan tehtävän pariin.

Pujottelutehtävä.

Ajotaitokilpailu

Viimeinen radalla suoritetuista tehtävistä oli ajotaitokilpailu, jossa piti pujotella keilat ja ajaa sen jälkeen takaisin lähdön vieressä olleeseen maaliin, johon piti osata pysähtyä keilojen väliin. Jos keilan kaatoi, aikaan lisättiin 5 sekuntia sakkoa ja jos ei osunut maaliin, sakkoa tuli 10 sekuntia.

Ensimmäinen tytöistä ajoi radan puhtaasti, mutta toinen kaatoi keilan ja sai lisäksi auton pysähtymään vasta pikkuisen maalialueen ulkopuolelle. Itse onnistuin sammuttamaan kilpa-autona toimineen neliveto-Audin heti lähtöön ja menetin monta arvokasta sekuntia. Kyllä muuten kyrsi! Saatuani auton käyntiin otin pujottelun aika rauhallisesti ja maalia lähestyessä jarrutin vielä liian aikaisin, joten aikani oli porukan huonoin.

Tein sentään elämäni ensimmäisen käsijarrukäännöksen kilpailussa, kun piti kääntää auto pujottelun jälkeen paluumatkalle. Olin kinunnut opettajan näyttämään sen juuri pari minuuttia ennen kisailua ja koska kisassa ei ollut enää mitään menetettävää, kokeilin sitä, vaikka alunperin se ei todellakaan ollut suunnitelmissani. Kääntyihän se auto kyllä aika näppärästi.

Yhteenveto

Ratapäivä oli kiva kokemus ja lähden mukaan varmasti myös ensi vuonna. Olisin mielelläni ajanut radalla vielä pidempäänkin ja ottanut esimerkiksi kitkaympyrään opettajan kyytiin neuvomaan, miten siinä ajetaan etuvetoisella autolla. Jäipähän ainakin ensi vuotta varten vielä jotain tehtävää. Jonkin verran harjoitukset alkoivat myös toistaa itseään, sillä väistelyä harrastettiin kakkosvaiheessakin, jonka olen käynyt kaiken lisäksi kahdesti. Maantienopeuksilla ajaminen toi rata-ajoon kuitenkin aivan uuden fiiliksen, kun autolla sai ajaa oikeasti hyvää vauhtia.

Perjantain keliolosuhteet olivat talviseen liukasteluun optimaaliset: muutama aste pakkasta, rata jäässä ja päälle oli satanut (ja satoi koko ajan) muutama sentti lunta. On myös täysin eri asia liukastella kesärenkailla ja unohtaa opit heti radalta lähdettyään verrattuna siihen, että nyt samanlaiset keliolosuhteet jatkuivat radan ulkopuolellakin.

Radalla ajaminen oli hyvin vapaata. Väistötehtävässä meillä oli autoissa ensin radiopuhelimet, mutta osan niistä toiminta oli hieman epävarmaa, radalla seissyt opettaja vaihtoi lippuun, jolla näytti milloin saa lähteä liikkeelle. Radiopuhelimella opettaja antoi myös pari kertaa palautetta ajamisesta ja väistön onnistumisesta. Sitä olisin toivonut enemmänkin. Pujottelusta palautetta ei tullut lainkaan, vaan se oli vain sellaista testailua. Kitkaympyrässä ajaminen laina-autolla oli kivaa, kun opettaja istui vieressä antamassa neuvoja ja olisin tosiaan mielelläni ottanut opettajan muihinkin tehtäviin kyytiini. Pari väistöä ja pujottelua opettajan neuvoessa vieressä olisi varmaankin tuonut uutta ulottuvuutta harjoitukseen.

Olen siinä uskossa, että Autokoulu Moottori järjestää koulutuksen myös ensi vuonna. Liukkaan kelin harjoittelu kortillisille kuuluu käsittääkseni koulun ohjelmaan joka talvi, mutta osallistujista on välillä pulaa. Toinen tytöistä lupasi jo lähteä mukaan myös ensi vuonna, joten nyt meitä olisi sitten jo kaksi "ilmoittautunutta". Ihmettelin jo viime vuonna, miten koulu voi järjestää jotain täysin ilmaiseksi. Opettajani vastasi siihen, että koska nykyaikana kaikki maksaa, niin he haluavat tarjota jotain myös välillä ilmaiseksi. Todella hieno mahdollisuus, johon harmillisen harva tarttuu. Koulusta valmistuu koko ajan uusia oppilaita ja kakkosvaiheen kävijöitä riittää, joten luulisi että hieman useampi tarttuisi tilaisuuteen. Mutta ei niin ei. Itse olisin menossa vaikka se muutaman kympin kustantaisikin, sillä auton testaaminen ja harjoittelu suljetulla alueella on aina enemmän kuin jees!

Ai niin. Yksi hauska juttu päivässä vielä oli: eräs radalla olleista tytöistä paljastui blogini lukijaksi. Tulimme hänen kanssaan niin hyvin juttuun, että olemme mesettäneet viikonlopun aikana hyvän tovin kaikenlaisesta autoiluun ja autokouluun liittyvästä ja jatkamme varmasti jatkossakin.

Nelostiellä ja radalla ajo näkyy Polon kyljistä. Viikko sitten pesty auto ei ollut päivän päätteeksi enää kovin puhdas.
Osoite kopioitu

Keskustelu

niobe
02.03.2009 13.04

Olipa mukava vertailla kokemuksia :) Kiitos vielä kuvista ja seurasta!

Antti-Juhani Kaijanaho
02.03.2009 14.30

Kiitoksia tarinoinnista, harmi kun en uskaltautunut mukaan. Mutta varmaankin ensi kerralla sitten... :)

Jenni
02.03.2009 22.01

Niobe: Juu oli kiva vertaila kyl.

A-J: Ensi vuonna meitä on siis jo kolme varmaan henkilöä mukana! :D

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb