POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Ilmaista liukastelua

sunnuntai 01.03.2009 Avainsanat: AutokouluMuilla autoilla ajaminenNavigointiPoloPolo SeniorRata-ajoTapahtuma

Viime perjantaina pääsin testaamaan Polon hallintaa liukkaalla talvikelillä, kun Autokoulu Moottori järjesti ilmaisen rataharjoitteluiltapäivän Joutsan Seudun Ratakeskuksessa. Olin menossa tapahtumaan jo viime vuonna, mutta se peruttiin, koska sinne ilmoittautui minun lisäkseni vain yksi henkilö. Peruminen oli aika pettymys, sillä olin odottanut tapahtumaa innolla jo monta kuukautta. Tänä vuonna ilmoittautuneita oli onneksi enemmän ja tilaisuus saatiin järjestettyä, vaikka paikalle lopulta vaivautuikin vain kolme tyttöä kahden opettajan lisäksi.

Radan löytäminen meinasi tuottaa hieman harmaita hiuksia, sillä navigaattorini ehdotti kääntymään tielle, mitä ei ollut olemassa. Ajettuani "risteyksen" ohi navigaattori neuvoi tekemään U-käännöksen ja kävinkin ruuvaamassa auton ympäri eräällä pikkutiellä, missä meinasin juuttua hankeen. Palatessani tulosuuntaan navigaattori kehotti kääntymään samalle tielle kuin tullessani ja täytyy sanoa, että oli melko ikävä tunne tajuta, että kohdalla on kyllä tie, mutta se ei ole ollut käytössä koko talvena. Jatkettuani risteyksen ohi navigaattori keksi onneksi uuden reitin - sen, mistä kaikki muutkin olivat ajaneet - ja pääsin lopulta perille. Täytyy todeta, että aika korvessa rata kyllä sijaitsi!

Korvessa sijaitsevan radan päärakennus muistutti yllättäen eräkämppää.


Siirryttyämme radalle kävi selväksi, että mistään pikkupaikasta ei ollut kyse, sillä rata oli sanalla sanoen valtava! Jyvässeudun ajoharjoitteluradalla on ehkä hieno päärakennus, mutta yhtäkkiä sen rataosuus alkoi tuntua kovin pieneltä. Joutsan radalla oli mittaa peräti 430 metriä, joten siellä oli mahdollista ajaa täysin normaaleilla maantienopeuksilla.

Näyttö 1: nopeudella on väliä

Ennen ajoharjoittelua opettajat pitivät radalla pari kakkosvaiheesta tuttua näyttöä. Ensin oli vuorossa jarrutusmatkavertailu: toinen opettaja ajoi 50 km/h ja meidän piti mennä seisomaan radan reunaan siihen kohtaan, mihin arvelimme auton pysähtyvän, kun tiesimme, mistä kohtaa jarrutus alkaisi. Olimme hyviä arvioimaan ja kävelimme kaikki suunnilleen sillä kohdalle, mihin auto pysähtyi.

Seuraavaksi opettaja vei radalle äskeiseen pysähtymispisteeseen "nuken", jota kohti toinen opettaja ajoi tällä kertaa 60 km/h. Jarrutuksen opettaja aloitti pari metriä äskeistä myöhemmin, jotta mukaan tulisi myös reaktioajan vaikutus. Meidän tehtävänämme oli arvioida, mikä olisi auton nopeus sillä hetkellä, kun se törmää nukkeen. Oma arvioni oli 25 km/h, mikä jäi kauas todellisuudesta, sillä auton nopeus törmäyshetkellä oli peräti 50 km/h! Ja lähtönopeus oli vain 10 km/h enemmän kuin edellisellä kerralla...

Seuraavaksi toisen opettajan tehtäväksi jäi vielä ajaa 40 km/h nopeudella ja jarruttaa jälleen merkin kohdalta. Muut tytöt jäivät radan reunalle, mutta minä menin luottavaisena toisen opettajan kanssa seisomaan keskelle rataa siihen kohtaan, missä nukke edellisessä tehtävässä oli. Olen nähnyt näytön jo kahdesti aiemmin, joten tiesin mitä tuleman pitäisi ja niinhän se auto pysähtyi tosi kauas meistä.

Tämä näyttö oli mielestäni erittäin hyvä esimerkki siitä, miten pienikin ylinopeus tai kaupunkien keskustoissa olevat matalat nopeusrajoitukset ovat oikeasti merkitseviä. Pienikin nopeuden alentaminen lyhentää jarrutusmatkaa radikaalisti. Törmäyksen demonstrointi oli hyvä ja tieto nopeudesta törmäyshetkellä vaikuttava. Se oli myös uutta kakkosvaiheesta muuten tuttuun näyttöön.

Laina-Audi, toinen opettajista, väistettävä "nukke" ja Poloinen.


Näyttö 2: etäisyydellä on väliä

Turvavälejä demonstroiva näyttö oli myös tuttu kakkosvaiheesta, mutta tällä kertaa saimme itse päättää sekä nopeuden että autojen etäisyyden. Päätimme että ajettaisiin rantaväylän tyyliin 70 km/h ja välimatka olisi - no - melko lyhyt. Radan reunalla ei ollut mittoja, joten minulla ei ole aavistustakaan, mikä etäisyys todellisuudessa oli. Tiedän vain, että sellaisilla väleillä ajetaan paljon, mutta liian lyhyt se selkeästi on.

Muuttujien päättämisen jälkeen istuimme kaikki kouluauton kyytiin ja lähdimme ajamaan toisen auton perään, mutta varmuuden vuoksi viereiselle kaistalle. Jossain vaiheessa edellä ajanut opettaja polkaisi jarrun pohjaan pysäyttääkseen autonsa ja vaikka meidän automme opettaja jarrutti niin nopeasti kuin vain pystyi, pysähtyi automme vasta edellä ajaneen rinnalle. Tämä on kyllä aina yhtä hyvä näyttö kertomaan turvavälien tarkoituksesta.

Radalle

Näyttöjen jälkeen pääsimme ajamaan radalle sekä omilla autoillamme että autoliikkeestä lainatulla nelivetoisella Audi A4 Quattro Sportilla. Myös autokoulun Audi A3:lla olisi saanut ajaa, mutta käsittääkseni kukaan meistä tytöistä ei kuitenkaan päätynyt sen rattiin. Olisin kyllä mielelläni testannut sitäkin, mutta aika vähän loppui kesken.

Tykkään uuden Audi A3:n ajovalojen yrmystä ilmeestä ja Autokoulu Moottorin autojen teippauksista.


Ensimmäisenä harjoituksena oli hypätä jarrulle kaadettujen keilojen välistä, väistää edessä olevat kolme keilaa ja palata takaisin omalle kaistalle seuraavien keilojen väliin. Tätä ajettiin 70 - 80 km/h lähetysmisnopeudesta. Radalle sai lähteä joko mäeltä tai sen alta, mutta koska oli täysi työ saada kiihdytettyä Polo 80 km/h nopeuteen mäen alta, päädyin lähtemään liikkeelle aina mäen päältä. Polo sai kyllä sellaista kyytiä, että ei ole tullut ennen kokeiltua!

Lähtökiihdytys radalle mäen harjalta.


Harjoitus onnistui hyvin vielä 70 km/h nopeudesta, mutta väistön aloitusnopeuden lähestyessä 80 km/h paluu omalle kaistalle vaikeutui ja vaikeutui. Ensin onnistuin vielä palaamaan keilojen väliin osittain sivuluisussa, mutta 80 km/h siitä ei tullut enää mitään. Itse väistäminen ei ollut vielä silloinkaan ongelma, mutta paluu omalle kaistalle oli sula mahdottomuus. Auto vain jatkoi suoraan sillä kaistalla minne olin ohjannut sen väistäessäni estettä.

Keilojenväistötehtävä.

Nelivetoa testaamassa

Väistötehtävän sivussa pääsimme kukin vuorollamme testaamaan nelivetoista Audia toisen opettajan antaessa vinkkejä pelkääjän paikalta. Radan alkupäässä olevaan mäkeen neliveto kiipesi aivan käsittämättömän näppärästi ja tuntui siltä, kuin mitään mäkeä ei olisi ollutkaan. Poloisellakin mäen toki pääsi ylös, mutta hieman vaivalloista se oli nelivetoon verrattuna.

Väistötehtävästä Quattro selviytyi hieman paremmin kuin Polo, mutta kiihdytettyäni nopeuden vahingossa lähelle 90 km/h ei silläkään omale kaistalle paluu enää onnistunut. En kyllä yrittänytkään, sillä keilaa päin se olisi mennyt enkä halunnut kolhia autoa, vaikka keilat eivät kuulemma mitään jälkiö teekään.

Parasta nelivedolla oli kuitenkin ajaa kitkaympyrässä eli kiertää jäisellä pinnalla ympyräksi aseteltuja keiloja. Ajonvakautusjärjestelmän eli ESP:n ollessa kytkettynä pois päältä auto ei pysynyt lapasessa juuri sen enempää kuin Polokaan, mutta kun se kytkettiin päälle, auton käsiteltävyys muuttui täysin toiseksi. Muutos oli aivan käsittämätön ja auton sai pysymän hallinnassa kovempaakin vauhtia ympyrää kiertäessä!

Ympyrässä opettaja kehotti aina painamaan kaasua niin että sadaan takapää irtoamaan pinnasta, jotta auto alkoi luisua. Sitten vain lisää kaasua ja rattia luisun suuntaan että saadaan se taas hallintaan. Välillä auto oli yli kymmenen metrin päässä ympyrästä, mutta sitten vain aloitettiin uudelleen alusta. En ihan hiffannut tämän testailun tarkoitusta, mutta älyttömän hauskaa se oli. Auto luisui ympyrässä samanaikaisesti sekä sivuttain että takaperin, lumi pöllysi ikkunoihin ja opettaja hoki että paina kaasua vaan! Se oli niin siistiä!
Lumi vain pöllysi, kun Audista otettiin kaikki irti.

Nelivedolla ajaminen jäi muuten sen verran vähäiseksi, että autosta ei hirveemmin ole sanottavaa. Paitsi että kytkin oli niin jäykkä, että jos joutuisin pitämään sitä pitkään pohjassa esimerkiksi liikennevaloissa, niin jalka voisi alkaa kramppaamaan... Myös vaihteiden kanssa oli hieman tekemistä, sillä kiihdyttäessäni autoa radalle, kolmoselle vaihtaminen tuntui aina hieman vaikealta ja välillä en edes ollut varma, olinko tökännyt silmään kolmosen vai vitosen.

Pujottelua

Kaikkien testattua nelivetoa pidimme tauon, joka omaan makuuni venähti vähän liiankin pitkäksi, sillä olisin viihtynyt radalla senkin ajan. Mutta oli ihan mielenkiintoisi akeskusteluja kaikesta autoiluun liittyvästä, että ei siinä aika pitkäksi käynyt.

Tauon jälkeen opettaja rakensivat keiloista pujotteluradan, jota sai ajaa omaan tahtiin haluamallaan vauhdilla. Väistötehtävässä toinen opettajista vielä huitoi radalla lipun kanssa, mutta totesi sitten että eipä häntä siinä tarvita, kun kukin vain ajaa radalle vasta kun edellinen auto on poistunut. Niin opettajat pääsivät itsekin testailemaan autoja ja rataa.

Pujottelutehtävä oli tylsempi kuin väistö, koska nopeus ei ollut niin suuri. Olisihan siinä tietysti voinut yrittää ajaa kovempaakin kuin ajamani noin 40 km/h, mutta sitten jos olisi lennätellyt keiloja niin olisi saanut käydä keräilemässä niitä takaisin. Juu, olisi kyllä voinut olla opettaja radan reunassa keräilemässä niitä... Kertaalleen kumosin reitin viimeisenä olleen "nuken", joka piti sitten käydä nostamassa takaisin pystyyn. Vähän eri mittaisia kun oli keilojen välit niin osaan kohdista olisi voinut ajaa kovempaakin ja tuossa taas oli vähän liikaa nopeutta.

Istuimme myös koulu-Audissa opettajan kyydissä pujottelussa ja oli pikkasen eri fiilis opettajan vauhdissa kuin omassa. Olisin mieluusti ottanut opettajan kyytiini tuohon tehtävään, mutta ei sattunut sopivaa hetkeä ja sitten siirryttiinkin jo seuraavan tehtävän pariin.

Pujottelutehtävä.

Ajotaitokilpailu

Viimeinen radalla suoritetuista tehtävistä oli ajotaitokilpailu, jossa piti pujotella keilat ja ajaa sen jälkeen takaisin lähdön vieressä olleeseen maaliin, johon piti osata pysähtyä keilojen väliin. Jos keilan kaatoi, aikaan lisättiin 5 sekuntia sakkoa ja jos ei osunut maaliin, sakkoa tuli 10 sekuntia.

Ensimmäinen tytöistä ajoi radan puhtaasti, mutta toinen kaatoi keilan ja sai lisäksi auton pysähtymään vasta pikkuisen maalialueen ulkopuolelle. Itse onnistuin sammuttamaan kilpa-autona toimineen neliveto-Audin heti lähtöön ja menetin monta arvokasta sekuntia. Kyllä muuten kyrsi! Saatuani auton käyntiin otin pujottelun aika rauhallisesti ja maalia lähestyessä jarrutin vielä liian aikaisin, joten aikani oli porukan huonoin.

Tein sentään elämäni ensimmäisen käsijarrukäännöksen kilpailussa, kun piti kääntää auto pujottelun jälkeen paluumatkalle. Olin kinunnut opettajan näyttämään sen juuri pari minuuttia ennen kisailua ja koska kisassa ei ollut enää mitään menetettävää, kokeilin sitä, vaikka alunperin se ei todellakaan ollut suunnitelmissani. Kääntyihän se auto kyllä aika näppärästi.

Yhteenveto

Ratapäivä oli kiva kokemus ja lähden mukaan varmasti myös ensi vuonna. Olisin mielelläni ajanut radalla vielä pidempäänkin ja ottanut esimerkiksi kitkaympyrään opettajan kyytiin neuvomaan, miten siinä ajetaan etuvetoisella autolla. Jäipähän ainakin ensi vuotta varten vielä jotain tehtävää. Jonkin verran harjoitukset alkoivat myös toistaa itseään, sillä väistelyä harrastettiin kakkosvaiheessakin, jonka olen käynyt kaiken lisäksi kahdesti. Maantienopeuksilla ajaminen toi rata-ajoon kuitenkin aivan uuden fiiliksen, kun autolla sai ajaa oikeasti hyvää vauhtia.

Perjantain keliolosuhteet olivat talviseen liukasteluun optimaaliset: muutama aste pakkasta, rata jäässä ja päälle oli satanut (ja satoi koko ajan) muutama sentti lunta. On myös täysin eri asia liukastella kesärenkailla ja unohtaa opit heti radalta lähdettyään verrattuna siihen, että nyt samanlaiset keliolosuhteet jatkuivat radan ulkopuolellakin.

Radalla ajaminen oli hyvin vapaata. Väistötehtävässä meillä oli autoissa ensin radiopuhelimet, mutta osan niistä toiminta oli hieman epävarmaa, radalla seissyt opettaja vaihtoi lippuun, jolla näytti milloin saa lähteä liikkeelle. Radiopuhelimella opettaja antoi myös pari kertaa palautetta ajamisesta ja väistön onnistumisesta. Sitä olisin toivonut enemmänkin. Pujottelusta palautetta ei tullut lainkaan, vaan se oli vain sellaista testailua. Kitkaympyrässä ajaminen laina-autolla oli kivaa, kun opettaja istui vieressä antamassa neuvoja ja olisin tosiaan mielelläni ottanut opettajan muihinkin tehtäviin kyytiini. Pari väistöä ja pujottelua opettajan neuvoessa vieressä olisi varmaankin tuonut uutta ulottuvuutta harjoitukseen.

Olen siinä uskossa, että Autokoulu Moottori järjestää koulutuksen myös ensi vuonna. Liukkaan kelin harjoittelu kortillisille kuuluu käsittääkseni koulun ohjelmaan joka talvi, mutta osallistujista on välillä pulaa. Toinen tytöistä lupasi jo lähteä mukaan myös ensi vuonna, joten nyt meitä olisi sitten jo kaksi "ilmoittautunutta". Ihmettelin jo viime vuonna, miten koulu voi järjestää jotain täysin ilmaiseksi. Opettajani vastasi siihen, että koska nykyaikana kaikki maksaa, niin he haluavat tarjota jotain myös välillä ilmaiseksi. Todella hieno mahdollisuus, johon harmillisen harva tarttuu. Koulusta valmistuu koko ajan uusia oppilaita ja kakkosvaiheen kävijöitä riittää, joten luulisi että hieman useampi tarttuisi tilaisuuteen. Mutta ei niin ei. Itse olisin menossa vaikka se muutaman kympin kustantaisikin, sillä auton testaaminen ja harjoittelu suljetulla alueella on aina enemmän kuin jees!

Ai niin. Yksi hauska juttu päivässä vielä oli: eräs radalla olleista tytöistä paljastui blogini lukijaksi. Tulimme hänen kanssaan niin hyvin juttuun, että olemme mesettäneet viikonlopun aikana hyvän tovin kaikenlaisesta autoiluun ja autokouluun liittyvästä ja jatkamme varmasti jatkossakin.

Nelostiellä ja radalla ajo näkyy Polon kyljistä. Viikko sitten pesty auto ei ollut päivän päätteeksi enää kovin puhdas.
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • niobe - 2.3.2009 klo 13:04

    Olipa mukava vertailla kokemuksia :) Kiitos vielä kuvista ja seurasta!

  • Antti-Juhani Kaijanaho - 2.3.2009 klo 14:30

    Kiitoksia tarinoinnista, harmi kun en uskaltautunut mukaan. Mutta varmaankin ensi kerralla sitten... :)

  • Jenni - 2.3.2009 klo 22:01

    Niobe: Juu oli kiva vertaila kyl.

    A-J: Ensi vuonna meitä on siis jo kolme varmaan henkilöä mukana! :D

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!