08.03.2010

Hämärä ABS-ongelma

Osoite kopioitu

Kuten viime merkinnässä mainitsin, radalla täysillä jarruttaessa Polon oikea etupyörä meni lukkoon, vaikka siinä on ABS-jarrut. Suoralla tehdyn jarrutuksen loppuvaiheessa auto lähti kääntymään oikealle ja väistötehtävässä kaistalle paluu ei onnistunut alkuunkaan lukkiutuneesta pyörästä johtuen. ABS:n merkkivalo ei palanut missään vaiheessa, joten jos joku ei olisi ollut kertomassa, en olisi tiennyt jarrun toimimattomuudesta mitään. Ihmetellyt vain, miksi auto ei käyttäydy kunnolla.

Viime viikolla keskiviikkona pyörähdin töiden jälkeen Mikalla tarkoituksenani kysäistä mikä Poloisen jarruissa mahtaa olla vikana ja milloin he voisivat sitä katsoa. Yhtä hyvin olisin voinut soittaa, mutta tykkään hoitaa asiat ennemmin kasvotusten. Oli kuitenkin hyvä että menin paikan päälle, sillä kerrottuani ongelmani Mika lähetti saman tien yhden huoltomiehistä lukemaan Polon vikakoodit. Huoltomies nappasi kainaloonsa läppärin ja OBD-koodien lukijalaitteen ja kiinnostuneena kipitin perään katsomaan, mitä tietoja vikamuistista löytyisi.

Auto käyntiin, oikean automallin valinta listasta ja vikamuistin luku. ABS:n merkkivalo vilkkui kyllä lukemisen aikana innokkaasti, mutta mitään vikakoodia ei löytynyt. Huoltomies laajensi ABS:n vikakoodien haun ulottumaan kaikkiin VW:n malleihin, mutta vikamuistin perusteella näytti Polon edelleen olevan täysin viaton.

Seuraavaksi huoltomies päätti kokeilla, irtoaisiko Polosta jotain lisäinformaatiota, kun sillä vähän ajaisi. Istuin pelkääjän paikalle ja sain pideltäväkseni läppärin, jossa kiini oleva lukijalaite asetettiin näyttämään renkaiden pyörimisnopeuksia. Aika siistiä kun tietokoneen ruudulla näkyi erikseen jokaisen renkaan pyörimisnopeus. Kaikki pyörivät kuitenkin samalla nopeudella eikä testijarrutuskaan antanut mitään merkkiä viasta, joten huoltomies luovutti auton takaisin minulle ja sanoi että ei autolle voi tehdä mitään.

Palasin kuitenkin vielä sisälle ihmettelemään Mikalle Polon käytöstä. Ihan varmasti jarru oli lukossa radalla. Olin edellisenä iltana laittanut myös mieheni katsomaan jarrutuksiani ja niissäkin rengas meni lukkoon. Oikea eturengas pyöri välillä ja oli välillä lukossa yhden täysjarrutuksen aikana. Vasemman puoleinen rengas pyöri jarrutuksissa kuulemma paljon tasaisemmin. Mika arveli että ehkä ABS:n anturissa oli radalla lunta, mikä esti sen toiminnan. Kyseli myös millaisella alustalla jarrutukset oli tehty ja mietti alustan vaikutusta muistuttaen, että ABS:stä huolimatta auton renkaat eivät silti pyöri jarrutuksessa koko ajan. Sain lisäksi kehotuksen testata jarruja vielä myöhemmin, kun ei olisi näin liukasta, jotta ABS:t eivät heti heräisi henkiin.

Ystävällisesti Mika ei edes veloittanut mitään vikakoodien lukemisesta. Tyydyin kohtalooni ja lähdin pois, mutta olisin ollut huomattavasti huojentuneempi, mikäli autosta olisi löytynyt jokin korjattavissa oleva vika. Rahat toki säästyivät, mutta jäin ikävään epätietoisuuteen.

Edit. Kysyin jarrun lukkiutumisesta vielä radalla olleelta Autokoulu Moottorin opettajalta ja hän sanoi, että rengas oli täysin lukossa koko jarrutuksen ajan heti jarrutuksen alusta alkaen. Mieheni katsoessa rengas oli vain välillä lukossa, joten ehkä kyse sitten tosiaan oli vain jäätymisestä. Ei voi tietää...

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb