14.04.2014

Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo

Osoite kopioitu
Volkswagen esitteli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa uuden Polon, jonka muutokset edelliseen versioon nähden ovat tosin melko hillittyjä. Mutta oli facelift tai ei, Polo kiinnostaa aina!
 
Volkswagenin kotisivujen mukaan uuden Polon ensiesittely on “keväällä” ja ajattelinkin sen olevan joskus toukokuussa. Perjantaina postiluukusta kolahti kuitenkin Volkswagen-asiakkaille suunnattu kutsu Polon ensiesittelyyn Jyväskylän Autotarvikkeelle 26-27.4. eli sehän onkin jo parin viikon päästä!

 

Uuden Polon esite.

Kirjeen innoittamana päätin tutustua tarkemmin uuden Polon ominaisuuksiin. Vähän niitä piti etsiä Volkswagenin kotisivuilta, mutta jonkinnäköisen kuvan sain ja seuraavassa yhteenvetoa. Blogauksesta tuli muuten paljon pidempi kuin mitä meinasin, lähti tutustuminen vähän lapasesta. :D

Ulkonäkö

Ulkonäöltään Polo on muuttunut vain hieman, eikä sitä nopealla vilkaisulla erota vanhasta. Uuden ja vanhan mallin kuvia vertaamalla tulin siihen tulokseen, että suurin muutos on etupuskurin alaosassa. Hunajakennosäleikkö on tehnyt tilaa vaakaraidalle ja kromia on tullut aavistus lisää. Muita ulkoisia muutoksia näyttäisivät olevan lähinnä ovien terävämmät pokkaukset ja uudelleen muotoillut takavalot.
 

Uusi Polo vs. vanha Polo (6R). Aika kevyellä faceliftillä mennään.

Värejä Poloon on tarjolla tavanomainen määrä ja perinteisellä linjalla mennään. Tarjolla on eri sävyissä mustaa, ruskeaa, harmaata, punaista, sinistä ja valkoista. Väreistä uusia sävyjä ovat “Sunset Red” (6K6K) ja “Cornflower Blue” (D7D7), joista etenkin jälkimmäinen näyttää todella kauniilta ja raikkaalta. (Edit: "Sunset Red" on kuulemma ollut aiemmin 9N3 Polossa eli ei olekaan täysin uusi väri.)
 

Poloon tarjolla olevat värit.

Uudet varusteet

Polon vakiovarusteeksi on tullut viiden tuuman kosketusnäyttö ja samanlainen monitoimiratti kuin Golfissa. Vakiona on myös start/stop-automatiikka ja jarrutusenergian talteenotto. Uusia turvallisuusvarusteita ovat esitteessä mainostettu monitörmäysjarrutus ja Highline-varustetasossa vakiona oleva kuljettajan väsymyksentunnistus.
 
Lisävarusteena uuteen Poloon saa ominaisuuksia, joita on ennen saanut vain isompiin autoihin, kuten mukautuva vakionopeussäädin ACC, peruutuskamera ja säädettävä iskunvaimennus.
 
Automaattisen hätäjarrutustoiminnon Poloon saa vain, jos ottaa autoon mukautuvan vakionopeussäätimen. Se vaatii toimiakseen tutkan ja on varmaan siksi paketoitu vakkarin kylkeen, mutta mielestäni se olisi saanut tulla ihan vakiona, koska se on up!:ssakin vakiovarusteena.

Moottori ja päästöt

Uudessa Polossa ei muuten ole enää missään moottorissa jakopään ketjua, vaan kaikissa on hammashihna. Luulen, että tämä tieto helpottaa monia ostajaehdokkaita. Volkswagenin surullisen kuuluisten ketjuongelmien jälkeen kaikki ihmiset eivät ole enää yksinkertaisesti uskaltaneet hankkia ketjukoneita, mutta nyt kun palataan hihnaan, asia on toinen.
 
Pienimmillään Polon saa 1,0 litraisella vapaasti hengittävällä 55 kW moottorilla. En oikein usko, että sitä menee hirveästi kaupaksi, mutta kyllähän se näyttää hyvältä, kun sillä auton lähtöhinta saadaan 15500 euroon. Saksassa tarjolla on vielä tehottomampi 44 kW versio, joka mahtaa olla jo aikamoinen mopo. (Paitsi että mopoautossa max teho on 4 kW…)
 
Muut alkuvaiheessa saatavilla olevat bensamoottorit ovat 66 ja 81 kW tehoisia 1,2 TSI:tä, kun taas dieselit ovat 55 ja 66 kW 1,4 TDI. Polttoaineenkulutuksen väitetään pudonneen jopa 21% entisestä ja tuossa 81 kW versiossakin hiilidioksidipäästöt ovat vain 109 g. Oma Polomme on 1,2 TSI 77 kW ja sen päästöt ovat 124 g, joten ihan hyvin on saatu pudotettua. Ja kun meidän Polo oli ostettaessa vielä olevinaan niin bensapihi! En tiedä miten moottoria on optimoitu, mutta ainakin start/stop-toiminto vähentää bensankulutusta, kun auto sammuu pysähdyksien ajaksi.

Yhteenveto

Uudessa Polossa mennään ulkoisesti kevyellä faceliftillä, jonka erottaminen vanhasta vaatii tarkkaa silmää. Tässä on se etu, että vanha malli ei muuttunut nyt ollenkaan vanhentuneen näköiseksi. Toiminnallisia ja turvallisuusvarusteita on tullut lisää ja erityisesti uusi mediasysteemi kosketusnäyttöineen tuntuu hyvältä lisältä. Katsotaan sitten, mitä toimintoja se tarjoaa. Pelkkä näyttö itsessään kun ei tee autuaaksi.

 
Olemme miettineet oman Polomme seuraajaksi kokoluokkaa isompaa autoa, mutta voihan sitä ainakin leikitellä ajatuksella, että mitä jos vain jatkaisi Polo-linjalla. Mitä mä tekisin blogillenikin, jos malli vaihtuisi? Vain Poloinen voi olla Poloinen. :)  Riippumatta siitä, mihin autoon me seuraavaksi päädytään, pitää uusi Polo joka tapauksessa käydä testaamassa!
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Polo Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb