POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Eka ajotunti moottoripyörällä

torstai 08.09.2011 Avainsanat: AutokouluMoottoripyöräilyMP-kurssi

Tajusin viime viikolla, että taidan olla vähän myöhässä ajokorttilupahakemuksen kanssa. Ehtiikö lupa tulla ennen kuin ajokausi päättyy? Sitä varten pitäisi vielä hankkia uusi lääkärintodistus lasik-leikkauksesta, jotta silmälasivaatimus poistuisi ajokortista. Näiden asioiden stressaaminen ja ajotunnin etukäteisjänskätys tekivät maanantain ajotuntia edeltävästä yöstä hieman unettoman, vaikka menin todella väsyneenä nukkumaan.

Näin edellisenä yönä unta, että nukahdin pyörän päälle enkä huomannut lainkaan, että opettaja pyysi lähtemään liikkeelle. Tämä kuva näyttää juuri siltä, mutta en kyllä tunnusta nukkuneeni!


Autokoululla selvisi, ettei ajokorttilupahakemuksen kanssa olekaan hätää, sillä kortin korotuksen luvat myönnetään yleensä viikossa. Sain toimitettua lääkärintodistuksenkin autokoululle jo tällä viikolla, koska yllättäen Medilaserin optikko pystyi kirjoittamaan sen eikä lääkärin allekirjoitusta tarvittukaan. Hyvällä tuurilla saan siis ajokorttiluvan jo ensi viikolla.

Vaatekriiseilyä

Hoidettuani sihteerin kanssa paperiasiat pääsin etsimään itselleni sopivia ajovarusteita. Olin varannut siihen reilusti aikaa, mutta pelkäsin että myöhästyn silti tunnilta, kun oikean kokoisia varusteita ei meinannut löytyä. Vaatteet eivät tuntuneet olevan missään loogisessa järjestyksessä eikä kaikissa ollut edes kokolappuja, joten niitä oli vain pakko käydä läpi ja mallata.

Lähinnä housujen kanssa meinasin tuskastua, sillä ne olivat kaikki joko liian isoja tai sitten liian pieniä. Lopulta tyydyin joihinkin kokonumeroimattomiin housuihin, jotka olivat melko väljät, mutta pysyivät kuitenkin hyvin yllä.

Kypärät olivat yhtä aika jämptiä lukuun ottamatta liian isoja, joten jämpti oli otettava. Napakka kypärä on toki hyvä, mutta voi olla, että sen sisään ei tule mahtumaan radiopuhelimen kuuloketta. Onneksi se ei ollut tämän kerran ongelma.

Sopiva takki, kengät ja hanskat sentään löytyivät helposti.

Saatuani kamppeet ylleni, heitin omat tavarani varustevarastossa olevaan lukolliseen kaappiin ja marssin aulaan odottelemaan tunnin alkua. Siinä odotellessani kaksi moottoripyöräoppilasta palasi tunneiltaan joten voi olla, että ne parhaimman kokoiset varusteet olivat heillä käytössä. En lähtenyt kuitenkaan selvittämään, sillä omani olivat riittävän sopivat.

Lyhyt kuski on lyhyt

Ajotunnin aluksi pääsin valitsemaan kummalla moottoripyörällä haluan ajaa. Vaihtoehtoina olivat KTM Duke 125 -kevytmoottoripyörä ja iso KTM Duke 690 R. Kuten arvelinkin, niin niinhän siinä kävi, että iso pyörä oli liian iso enkä ylettänyt sen selästä molemmilla jaloilla maahan. Pienemmän selästä yletin juuri ja juuri, joten se tuntui paremmalta vaihtoehdolta.

Jos ajan inssinkin tuolla pienempitehoisella pyörällä, niin en saa ajaa ajokortillani kahteen vuoteen kaikista isoimpia pyöriä (yli 25 kW). Mutta enköhän selviä vähän pienemmilläkin. Kivempi se on ajaa sellaisella jota ylettää käyttää.

Sitten ei muuta kuin kevarin nokka kohti Koiviston auton talleja, joiden pihalla käsittelyharjoitukset tehdään. Täytyy sanoa, että kaverini museopyörän takapenkillä oli hirveän paljon parempi istua! Dukessa penkki oli korkeammalla ja olo paljon kiikkerämpi. Opettajasta sai pitää ihan eri tavalla kiinnikin kuin kaverista, kun ei ollut niin tukeva olo kyydissä. Eikä tullut mieleenkään pitää kiinni penkin takaosasta.

Käsittelyharjoitukset

Perille päästyämme sain ensimmäiseksi tehtäväkseni taluttaa moottoripyörällä U-käännöksen, koska sillä tehtävällä käsittelykoekin alkaa. Sitten käytiin läpi kaikki asiat mitä pyörästä pitää tarkistaa ajoon lähtiessä: jarrut, valot, ketjut ja nesteet. Nämä pitäisi tarvittaessa osata osoittaa inssissäkin.

Varsinainen ajoharjoittelu aloitettiin ihan liikkeellelähdön harjoittelulla. Kaverin pihalla opin pitämään oikean jalan tapilla/jarrulla liikkeelle lähtiessä, mutta opettajan mukaan ei ole väliä, onko maassa molemmat vai vain jompikumpi jalka.

Sammuttelin koulun pyörää aluksi liikkeellelähdöissä ja mieleeni palasi B-kortin ajaminen, jolloin sammutin auton jokaisella oppitunnilla vähintään kerran. Kuulemma moottoripyörässä on pidemmät vaihteet, joten kytkintä pitää pitää osittain painettuna vielä kun on päässyt liikkeelle ennen kuin vauhti kasvaa.

Liikkeelle lähdöistä siirryttiin sujuvasti hidasajoon eli kytkimen avulla säädeltiin pyörän nopeutta. Pidemmän päälle en meinannut enää jaksaa puristaa kytkintä, joten jossain vaiheessa opettajan neuvoessa oli pakko vain sammuttaa pyörä ja vähän lepuuttaa kättä. Ja tuossa pyörässä ei ilmeisesti ollut edes kovin jäykkä kytkin.

Hidasajo tuntui aluksi vaikealta ja laitoin jalan monesti maahan, mutta yllättävän nopeasti se alkoi sujua ihan mallikkaasti. Ajoalustalla ja pyörällä taisi tosiaan olla merkitystä. Jo ensimmäinen varsinainen käsittelykokeen hidasajoni olisi ollut hyväksytty, vaikka omasta mielestäni meno oli vähän turhan hoippuvaa. Katse kauas ja riittävä kaasun ja kytkimen yhteispeli olivat avainsanoja onnistuneessa hitaasti ajamisessa.

Seuraavaksi kasvatettiin harjoituksen vaikeustasoa, kun pyörää suoraan ajamisen sijaan kääntää. Käsittelykokeessa on tehtävä, jossa pitää ajaa kuuden metrin levyisessä tilassa ympyrä, pujotella neljä keilaa ja ajaa vielä toinen ympyrä. Omaksuin pujottelun nopeasti, vaikka littasinkin yhden matalan törpön. Sen jälkeen nauratti aina ajaa kyseisen törpön ohi, kun siitä tuli yliajamisen seurauksena vähän epämuodostunut...

Tiukka keskittymien pujotteluun.


Pyörän kääntäminen radan päissä tuotti päänvaivaa. Kääntyessä piti katsoa tosi kauas siihen suuntaan mihin kääntyy ja vaikka olevinaan sinne katsoin, niin se ei opettajan mukaan ollut silti riittävää. Radan ensimmäinen käännös sujui yleensä ihan hyvin, mutta pujottelun jälkeisen käännöksen mokasin joka ikinen kerta laittamalla sisäkaarteen puoleisen jalan maahan, kun menetin tasapainoni. Ilmeisesti yritin ajaa liian pientä ympyrää enkä käyttänyt ihan koko kuutta metriä hyväksi.

Jossain vaiheessa opettaja totesi, että hallitsen pyörän luotettavasti, joten hän voi siirtyä hieman sivummalle. Olin ottanut todistusaineiston hankkimista varten kameran mukaan, joten siinä oli hyvä hetki pyytää opettajaa ottamaan kuvia ja mielelläänhän hän kuvasikin ajamistani. Keskityin oikein keskittymään pelkkään ajamiseen ja onnistuinkin siinä, koska minulla ei ollut mitään hajua missä opettaja kamerani kanssa pyöri. Kuvia olikin sitten hauska katsella kotona.

Käännösharjoituksia.


Eh, kaadoin sen pyörän sittenkin...

Pujottelin ja ajoin ympyröitä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Tunti alkoi olla pulkassa ja opettaja lähti keräilemään törppöjä pois. Sitten tapahtui jotain yllättävää: olin tekemässä U-käännöstä, kun käännöksen puolivälissä pyörä hyökkäsi suoraan kohti muutaman metrin päässä ollutta nurmikkoa ja silmänräpäyksessä se sitten olikin jo vasemmalla kyljellään...!

Eipä siinä mitään, kampesin pyörän takaisin pystyyn ja huutelin huvittuneena joidenkin kymmenien metrien päähän ehtineelle opettajalle, että "heti kun sun silmä välttää, mä kaadan tän pyörän". Verkkaisesti opettaja käveli luokseni ja pyysi kertomaan, mitä tapahtui kun hän ei nähnyt tilannetta ollenkaan. Suoraan sanottuna en tiedä mitä tapahtui...

Arvelin, että olin horjahtanut käännöksessä ja päästänyt kytkimestä vahingossa kokonaan irti. Koska kaasu oli ajaessa koko ajan pikkuisen käytössä, pyörä sai hyvät vauhdit kytkimen vapautumisesta. Nähdäkseni kyseessä oli ihan vastaava tilanne, jollainen toistui kaverin pihassa useampaan kertaan, mutta jonka ajotunnilla onnistuin tähän saakka välttämään. Kaverin luona nurmikkoa riitti, joten kytkimen lipeämisestä johtuvat hyökkäilyt eivät olleet vaarallisia, vaikka niitä tietoisesti pyrinkin välttämään. Harjoittelukentällä pyörä sen sijaan ampaisi siihen ainoaan suuntaan, jossa tilaa ei ollut. Asfalttia oli maksimissaan kolme metriä ja sen jälkeen kaksi metriä nurmikkoa, jonka jälkeen puska. Yritin pysäyttää pyörän refleksinomaisesti laittamalla vasemman jalan maahan, koska oikea jalka ei ollut suoraan jarrulla ja käsijarrua ei käytetty tunnilla lainkaan. Pyörän liikkeestä johtuen maahan laitettu jalka ei kuitenkaan tukenut pyörää, vaan aiheutti lopullisen tasapainon menetyksen ja niin pyörä kellahti nurmikolle vasemmalle kyljelleen. Itsehän en tainnut mennä tilanteessa nurin lainkaan.

En muista, mitä opettaja sanoi selityksestäni, mutta ilmeisesti se oli looginen. Kehotti oikaisemaan pyörän kallistuksen mahdollisella seuraavalla kerralla ennen pysähtymistä. Mutta nythän ongelma oli se, että tilaa pysähtymiselle ei ollut... Vaihtoehtoisesti olisin rysähtänyt suoraan pusikkoon!

Niin pyörä kuin kuskikin selvisivät kaatumisesta vahingoittumattomina. (No, kunkin itsetuntoon ehkä tuli pieni kolaus...) Opettaja tarkisti pyörästä kaatumisen jälkeen kytkinkahvan, vilkun, jalkatapit ja katteet ja totesi ne kaikki ehjiksi. Asfaltille kaatumisesta olisi voinut tulla jo jotain vahinkoa, joten kohteliaasti kaadoin pyörän pehmeälle nurmikolle. Suunniteltu juttu, eikös...?

Sitten opettaja lähti keräilemään loppuja törppöjä pois ja minä jatkoin harjoittelua siitä mihin jäin eli lisää pujottelua ja käännöksiä. Viimeisellä kierroksellani opettaja näytti pyytävän, että palaisin takaisin, mutta halusin ajaa harjoituksen (käännös + pujottelu + käännös) loppuun saakka. Niin tein ja vieläpä puhtaasti! Jee! Sitten palasin hyvillä mielin opettajan luokse, luovutin pyörän hänelle ja hyppäsin takapenkille kyytiin kun suuntasimme takaisin autokoululle.

Huomenna moottoripyöräily jatkuu, kun ohjelmassa on jälleen tuplatunti käsittelyharjoituksia; tällä kertaa ainakin jarrutuksia. Yritin udella opettajalta minkä tasoinen kuski olin. Ilmeisesti ihan keskiverto. Osa oppilaista ehtii käydä kaikki käsittelyharjoitukset ensimmäisen tuplatunnin aikana, mutta itse en voi käsittää, miten se on mahdollista. Ehkä heillä on aiempaa ajokokemusta.

Näiden tuplatuntien kanssa ajokerrat hupenevat sellaista tahtia, että olen aika varma että ne loppuvat minulta kesken. A-kortin korotuksessa ajokertoja on yhteensä 12 eli 6 ajotuntia. Näin ollen huomisten tuntien jälkeen niitä on jäljellä enää kaksi. Toivoisin, että olisin huomisten ajotuntien jälkeen kelvollinen harjoittelemaan liikenteessä, mutta epäilen sitä hieman. Luulen että pitää ottaa ainakin pari ylimääräistä ajokertaa. Mutta se ei olisi mitään uutta, sillä ajokorttiakin hankkiessa otin 10 ylimääräistä ajokertaa (eli 5 tuntia) ennen kuin kuin olevani valmis tutkintoon.

Tykkäsin muuten opettajasta tosi paljon. Rauhallinen ja asiallinen tyyppi, joka osasi kertoa asiat selkeästi. Ei odottanut liikoja, mutta ei myöskään liian vähän. Ei mitään pulttia kaatumisestakaan, vaan rauhallisesti selvitettiin tilanne ja ei muuta kuin takaisin pyörän selkään. Hyvä fiilis jäi. =)

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!