08.09.2011

Eka ajotunti moottoripyörällä

Osoite kopioitu

Tajusin viime viikolla, että taidan olla vähän myöhässä ajokorttilupahakemuksen kanssa. Ehtiikö lupa tulla ennen kuin ajokausi päättyy? Sitä varten pitäisi vielä hankkia uusi lääkärintodistus lasik-leikkauksesta, jotta silmälasivaatimus poistuisi ajokortista. Näiden asioiden stressaaminen ja ajotunnin etukäteisjänskätys tekivät maanantain ajotuntia edeltävästä yöstä hieman unettoman, vaikka menin todella väsyneenä nukkumaan.

Näin edellisenä yönä unta, että nukahdin pyörän päälle enkä huomannut lainkaan, että opettaja pyysi lähtemään liikkeelle. Tämä kuva näyttää juuri siltä, mutta en kyllä tunnusta nukkuneeni!


Autokoululla selvisi, ettei ajokorttilupahakemuksen kanssa olekaan hätää, sillä kortin korotuksen luvat myönnetään yleensä viikossa. Sain toimitettua lääkärintodistuksenkin autokoululle jo tällä viikolla, koska yllättäen Medilaserin optikko pystyi kirjoittamaan sen eikä lääkärin allekirjoitusta tarvittukaan. Hyvällä tuurilla saan siis ajokorttiluvan jo ensi viikolla.

Vaatekriiseilyä

Hoidettuani sihteerin kanssa paperiasiat pääsin etsimään itselleni sopivia ajovarusteita. Olin varannut siihen reilusti aikaa, mutta pelkäsin että myöhästyn silti tunnilta, kun oikean kokoisia varusteita ei meinannut löytyä. Vaatteet eivät tuntuneet olevan missään loogisessa järjestyksessä eikä kaikissa ollut edes kokolappuja, joten niitä oli vain pakko käydä läpi ja mallata.

Lähinnä housujen kanssa meinasin tuskastua, sillä ne olivat kaikki joko liian isoja tai sitten liian pieniä. Lopulta tyydyin joihinkin kokonumeroimattomiin housuihin, jotka olivat melko väljät, mutta pysyivät kuitenkin hyvin yllä.

Kypärät olivat yhtä aika jämptiä lukuun ottamatta liian isoja, joten jämpti oli otettava. Napakka kypärä on toki hyvä, mutta voi olla, että sen sisään ei tule mahtumaan radiopuhelimen kuuloketta. Onneksi se ei ollut tämän kerran ongelma.

Sopiva takki, kengät ja hanskat sentään löytyivät helposti.

Saatuani kamppeet ylleni, heitin omat tavarani varustevarastossa olevaan lukolliseen kaappiin ja marssin aulaan odottelemaan tunnin alkua. Siinä odotellessani kaksi moottoripyöräoppilasta palasi tunneiltaan joten voi olla, että ne parhaimman kokoiset varusteet olivat heillä käytössä. En lähtenyt kuitenkaan selvittämään, sillä omani olivat riittävän sopivat.

Lyhyt kuski on lyhyt

Ajotunnin aluksi pääsin valitsemaan kummalla moottoripyörällä haluan ajaa. Vaihtoehtoina olivat KTM Duke 125 -kevytmoottoripyörä ja iso KTM Duke 690 R. Kuten arvelinkin, niin niinhän siinä kävi, että iso pyörä oli liian iso enkä ylettänyt sen selästä molemmilla jaloilla maahan. Pienemmän selästä yletin juuri ja juuri, joten se tuntui paremmalta vaihtoehdolta.

Jos ajan inssinkin tuolla pienempitehoisella pyörällä, niin en saa ajaa ajokortillani kahteen vuoteen kaikista isoimpia pyöriä (yli 25 kW). Mutta enköhän selviä vähän pienemmilläkin. Kivempi se on ajaa sellaisella jota ylettää käyttää.

Sitten ei muuta kuin kevarin nokka kohti Koiviston auton talleja, joiden pihalla käsittelyharjoitukset tehdään. Täytyy sanoa, että kaverini museopyörän takapenkillä oli hirveän paljon parempi istua! Dukessa penkki oli korkeammalla ja olo paljon kiikkerämpi. Opettajasta sai pitää ihan eri tavalla kiinnikin kuin kaverista, kun ei ollut niin tukeva olo kyydissä. Eikä tullut mieleenkään pitää kiinni penkin takaosasta.

Käsittelyharjoitukset

Perille päästyämme sain ensimmäiseksi tehtäväkseni taluttaa moottoripyörällä U-käännöksen, koska sillä tehtävällä käsittelykoekin alkaa. Sitten käytiin läpi kaikki asiat mitä pyörästä pitää tarkistaa ajoon lähtiessä: jarrut, valot, ketjut ja nesteet. Nämä pitäisi tarvittaessa osata osoittaa inssissäkin.

Varsinainen ajoharjoittelu aloitettiin ihan liikkeellelähdön harjoittelulla. Kaverin pihalla opin pitämään oikean jalan tapilla/jarrulla liikkeelle lähtiessä, mutta opettajan mukaan ei ole väliä, onko maassa molemmat vai vain jompikumpi jalka.

Sammuttelin koulun pyörää aluksi liikkeellelähdöissä ja mieleeni palasi B-kortin ajaminen, jolloin sammutin auton jokaisella oppitunnilla vähintään kerran. Kuulemma moottoripyörässä on pidemmät vaihteet, joten kytkintä pitää pitää osittain painettuna vielä kun on päässyt liikkeelle ennen kuin vauhti kasvaa.

Liikkeelle lähdöistä siirryttiin sujuvasti hidasajoon eli kytkimen avulla säädeltiin pyörän nopeutta. Pidemmän päälle en meinannut enää jaksaa puristaa kytkintä, joten jossain vaiheessa opettajan neuvoessa oli pakko vain sammuttaa pyörä ja vähän lepuuttaa kättä. Ja tuossa pyörässä ei ilmeisesti ollut edes kovin jäykkä kytkin.

Hidasajo tuntui aluksi vaikealta ja laitoin jalan monesti maahan, mutta yllättävän nopeasti se alkoi sujua ihan mallikkaasti. Ajoalustalla ja pyörällä taisi tosiaan olla merkitystä. Jo ensimmäinen varsinainen käsittelykokeen hidasajoni olisi ollut hyväksytty, vaikka omasta mielestäni meno oli vähän turhan hoippuvaa. Katse kauas ja riittävä kaasun ja kytkimen yhteispeli olivat avainsanoja onnistuneessa hitaasti ajamisessa.

Seuraavaksi kasvatettiin harjoituksen vaikeustasoa, kun pyörää suoraan ajamisen sijaan kääntää. Käsittelykokeessa on tehtävä, jossa pitää ajaa kuuden metrin levyisessä tilassa ympyrä, pujotella neljä keilaa ja ajaa vielä toinen ympyrä. Omaksuin pujottelun nopeasti, vaikka littasinkin yhden matalan törpön. Sen jälkeen nauratti aina ajaa kyseisen törpön ohi, kun siitä tuli yliajamisen seurauksena vähän epämuodostunut...

Tiukka keskittymien pujotteluun.


Pyörän kääntäminen radan päissä tuotti päänvaivaa. Kääntyessä piti katsoa tosi kauas siihen suuntaan mihin kääntyy ja vaikka olevinaan sinne katsoin, niin se ei opettajan mukaan ollut silti riittävää. Radan ensimmäinen käännös sujui yleensä ihan hyvin, mutta pujottelun jälkeisen käännöksen mokasin joka ikinen kerta laittamalla sisäkaarteen puoleisen jalan maahan, kun menetin tasapainoni. Ilmeisesti yritin ajaa liian pientä ympyrää enkä käyttänyt ihan koko kuutta metriä hyväksi.

Jossain vaiheessa opettaja totesi, että hallitsen pyörän luotettavasti, joten hän voi siirtyä hieman sivummalle. Olin ottanut todistusaineiston hankkimista varten kameran mukaan, joten siinä oli hyvä hetki pyytää opettajaa ottamaan kuvia ja mielelläänhän hän kuvasikin ajamistani. Keskityin oikein keskittymään pelkkään ajamiseen ja onnistuinkin siinä, koska minulla ei ollut mitään hajua missä opettaja kamerani kanssa pyöri. Kuvia olikin sitten hauska katsella kotona.

Käännösharjoituksia.


Eh, kaadoin sen pyörän sittenkin...

Pujottelin ja ajoin ympyröitä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Tunti alkoi olla pulkassa ja opettaja lähti keräilemään törppöjä pois. Sitten tapahtui jotain yllättävää: olin tekemässä U-käännöstä, kun käännöksen puolivälissä pyörä hyökkäsi suoraan kohti muutaman metrin päässä ollutta nurmikkoa ja silmänräpäyksessä se sitten olikin jo vasemmalla kyljellään...!

Eipä siinä mitään, kampesin pyörän takaisin pystyyn ja huutelin huvittuneena joidenkin kymmenien metrien päähän ehtineelle opettajalle, että "heti kun sun silmä välttää, mä kaadan tän pyörän". Verkkaisesti opettaja käveli luokseni ja pyysi kertomaan, mitä tapahtui kun hän ei nähnyt tilannetta ollenkaan. Suoraan sanottuna en tiedä mitä tapahtui...

Arvelin, että olin horjahtanut käännöksessä ja päästänyt kytkimestä vahingossa kokonaan irti. Koska kaasu oli ajaessa koko ajan pikkuisen käytössä, pyörä sai hyvät vauhdit kytkimen vapautumisesta. Nähdäkseni kyseessä oli ihan vastaava tilanne, jollainen toistui kaverin pihassa useampaan kertaan, mutta jonka ajotunnilla onnistuin tähän saakka välttämään. Kaverin luona nurmikkoa riitti, joten kytkimen lipeämisestä johtuvat hyökkäilyt eivät olleet vaarallisia, vaikka niitä tietoisesti pyrinkin välttämään. Harjoittelukentällä pyörä sen sijaan ampaisi siihen ainoaan suuntaan, jossa tilaa ei ollut. Asfalttia oli maksimissaan kolme metriä ja sen jälkeen kaksi metriä nurmikkoa, jonka jälkeen puska. Yritin pysäyttää pyörän refleksinomaisesti laittamalla vasemman jalan maahan, koska oikea jalka ei ollut suoraan jarrulla ja käsijarrua ei käytetty tunnilla lainkaan. Pyörän liikkeestä johtuen maahan laitettu jalka ei kuitenkaan tukenut pyörää, vaan aiheutti lopullisen tasapainon menetyksen ja niin pyörä kellahti nurmikolle vasemmalle kyljelleen. Itsehän en tainnut mennä tilanteessa nurin lainkaan.

En muista, mitä opettaja sanoi selityksestäni, mutta ilmeisesti se oli looginen. Kehotti oikaisemaan pyörän kallistuksen mahdollisella seuraavalla kerralla ennen pysähtymistä. Mutta nythän ongelma oli se, että tilaa pysähtymiselle ei ollut... Vaihtoehtoisesti olisin rysähtänyt suoraan pusikkoon!

Niin pyörä kuin kuskikin selvisivät kaatumisesta vahingoittumattomina. (No, kunkin itsetuntoon ehkä tuli pieni kolaus...) Opettaja tarkisti pyörästä kaatumisen jälkeen kytkinkahvan, vilkun, jalkatapit ja katteet ja totesi ne kaikki ehjiksi. Asfaltille kaatumisesta olisi voinut tulla jo jotain vahinkoa, joten kohteliaasti kaadoin pyörän pehmeälle nurmikolle. Suunniteltu juttu, eikös...?

Sitten opettaja lähti keräilemään loppuja törppöjä pois ja minä jatkoin harjoittelua siitä mihin jäin eli lisää pujottelua ja käännöksiä. Viimeisellä kierroksellani opettaja näytti pyytävän, että palaisin takaisin, mutta halusin ajaa harjoituksen (käännös + pujottelu + käännös) loppuun saakka. Niin tein ja vieläpä puhtaasti! Jee! Sitten palasin hyvillä mielin opettajan luokse, luovutin pyörän hänelle ja hyppäsin takapenkille kyytiin kun suuntasimme takaisin autokoululle.

Huomenna moottoripyöräily jatkuu, kun ohjelmassa on jälleen tuplatunti käsittelyharjoituksia; tällä kertaa ainakin jarrutuksia. Yritin udella opettajalta minkä tasoinen kuski olin. Ilmeisesti ihan keskiverto. Osa oppilaista ehtii käydä kaikki käsittelyharjoitukset ensimmäisen tuplatunnin aikana, mutta itse en voi käsittää, miten se on mahdollista. Ehkä heillä on aiempaa ajokokemusta.

Näiden tuplatuntien kanssa ajokerrat hupenevat sellaista tahtia, että olen aika varma että ne loppuvat minulta kesken. A-kortin korotuksessa ajokertoja on yhteensä 12 eli 6 ajotuntia. Näin ollen huomisten tuntien jälkeen niitä on jäljellä enää kaksi. Toivoisin, että olisin huomisten ajotuntien jälkeen kelvollinen harjoittelemaan liikenteessä, mutta epäilen sitä hieman. Luulen että pitää ottaa ainakin pari ylimääräistä ajokertaa. Mutta se ei olisi mitään uutta, sillä ajokorttiakin hankkiessa otin 10 ylimääräistä ajokertaa (eli 5 tuntia) ennen kuin kuin olevani valmis tutkintoon.

Tykkäsin muuten opettajasta tosi paljon. Rauhallinen ja asiallinen tyyppi, joka osasi kertoa asiat selkeästi. Ei odottanut liikoja, mutta ei myöskään liian vähän. Ei mitään pulttia kaatumisestakaan, vaan rauhallisesti selvitettiin tilanne ja ei muuta kuin takaisin pyörän selkään. Hyvä fiilis jäi. =)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Kalevi
26.06.2019 17.18

Hyvä on

KALEVI
19.08.2019 11.35

Hyvä on

KALEVI
12.07.2020 19.39

hyvä ON

Jenni
13.07.2020 08.44

Kiitos kommentista Kalevi ja pahoittelut etten ole noihin aiempiin muistanut vastata. Ilmeisesti olet pitänyt blogauksesta ja se on kiva juttu. Mukavaa kesää! :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokoulu Moottoripyöräily MP-kurssi

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb