21.02.2009

Automaattia testaamassa

Osoite kopioitu

Eräs kaverini osti viime kesänä automaattivaihteisen Volkswagen Golfin, mistä saakka on ollut puhetta, että voisin joku kerta koeajaa sen. Asia sitten jäi, mutta tällä viikolla sovittiin lopulta ilta, jolloin pääsin testaamaan kyseistä autoa.

Vaihdoimme kuljettajaa hiljaiselta parkkipaikalta, missä kaverini neuvoi nopeasti vaihteiden toiminnan, koska en ollut koskaan ennen ajanut sellaisella. Automaattisuus se koeajon syykin oli. Yllätyin siitä, kuinka automaattivaihteisessa autossa oli vaihdekepistä vaihdettavissa niin monta vaihdetta. Muistaakseni vaihteet olivat seisonta, pakki, vapaa, eteenpäin ja eteenpäin joku super, jota voi käyttää joko kiihdyttäessä tai kovempaa ajaessa, mutta en enää muista kumpi, koska ei tullut kokeiltua. Lisäksi tyrkkäämällä vaihdekepin sivulle sai käyttöön käsisäätöiset vaihteet, jolloin vaihdetta pystyi vaihtamaan työntämällä keppiä kevyesti eteen- tai taaksepäin.

Jälkeenpäin ajateltuna vaihteiden määrä oli täysin looginen, eikä niitä tarvinnut edes huomioida ajaessa - riitti että painoin kaasua ja tarvittaessa jarrua. Ensimmäisissä risteyksissä tuntui hämmentävältä, että pysähtyessäkin riitti jarrun painaminen ja auto pysyi silti käynnissä. Nopeasti autoon kuitenkin tottui ja täytyy myöntää, että leppoisaahan sillä oli ajella. Vaihteiden vaihtumisen huomasi lähinnä kierroslukumittarista, mikäli sitä sattui katsomaan. Kiihdyttäessä kovempiin nopeuksiin vaihteen vaihtumisen huomasi ajoittain myös takapuolituntumana.

Tykkään panostaa taloudelliseen ajoin ja pyrin siihen myös tuntemattomilla autoilla ajaessa. Taajamassa ja moottoritiellä ajetun noin 30 km lenkin jälkeen Golfin kulutusmittari näytti 6,7 litraa satasella. Tästä informaatiosta nyt ei vain taida olla sen enempiä hyötyä, sillä en tiedä ko. auton normaalia kulutusta. Vertailukohteena Polon yhdistetty kulutus on aika lailla samaa luokkaa.

Automaatilla taloudellinen ajo oli vaihteiston toiminnasta johtuen hieman vaikeampaa kuin manuaalilla. Annan auton usein vieriä kaasu ylhäällä (eli moottorijarrutttaen) alamäissä tai risteyksiä lähestyessä, koska silloin kulutus on tasan nolla. Automaatilla moottorijarruettaessa vaihteisto kuitenkin heitti itsensä turhan usein vapaalle, jolloin ei mennäkään enää nollakulutuksella. Vapaalla ollessaan moottori vaatii bensaa, mutta auton vieriessä liike pitää sen käynnissä.

Risteyksissä seistessä automaatti oli jännä, koska ei tosiaan tarvinnut pitää kuin jarru pohjassa. Yksissä valoissa seistessä kaveri testasin miten kulutus muuttui, kun vaihtoi vaihteen käsin vapaalle. Ei paljon, sillä vaihteella jarru pohjassa seistessä kulutus oli 0,8 l, kun taas vapaalla 0,7 l. Tavallaan ristiriitaista, että antaessa auton vieriä vaihteisto vaihtaa itsensä automaattisesti vapaalle, mutta paikallaan seistessä taas ei. Tosin miten autoa voisi lähteä ryömittämään, jos vaihde ei olisi päällä paikallaan pidettäessä...?

Täytyy muuten sanoa, että kaverini sai Golfinsa niin käsittämättömän edulliseen hintaan, että melkeinpä harmittaa! Automaattivaihteistolla, puoliautomaattisella ilmastoinnilla ja ajotietokoneella varustettu vuoden 2004 Volkswagen Golf 1,6 FSI maksoi autoliikkeessä viime kesänä reilusti alle 15000 euroa. Jos kaverini ei olisi ostanut autoa, olisi kyllä täytynyt vakavasti harkita itse sen ostamista. Selasin äsken Autotalli.comia eikä siellä vieläkään ole kuin pari Golfia suunnilleen samassa hintaluokassa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb