15.05.2017

Kevätkatsaus Champs Elyseen autoshowroomeihin

Osoite kopioitu

Pariisin kuuluisa Champs Elysee on huikaiseva elämys leveydessään ja kaupallisessa loistossaan. Mikä määrä huippumuotimerkkejä, ravintoloita ja ihmisiä. Riemukaari kruunaa kokonaisuuden jyhkeydellään. Tähän kokonaisuuteen kuuluu Luis Vuittonin lippulaivaliikkeen ohella myös lukuisa määrä automerkkien showroomeja. Lähdin tutustumaan tähän nettimaailmaankin kiinteästi liittyvään ilmiöön paikan päälle ja tässä havaintoja ilmiöstä.

Showroomit ovat sulassa sovussa muiden liikkeiden seassa: välillä on vaatteita, välillä autoja ja sitten vaikka hajuvesimyymälöitä. Ensimmäisenä vastaan tulee Citroenin monikerroksinen todellinen showroom. Myymälätila on pienehkö pinta-alaltaan, mutta osittain yhtenäistä avointa tilaa kuudessa kerroksessa. Jokaisessa kerroksessa esitellään yksi automalli, mukana yksi vanhempikin. Auton ovet ovat auki ja autoon pääsee estoitta tutustumaan. Autosta on tarjolla infoa seinillä ja vieressä on ystävällinen ja avulias esittelijä, joka ei tuputa mitään, mutta kertoilee sujuvalla englannilla autosta ja toiminnasta mielellään. Tila on huikaiseva ja siinä riittää ihmeteltävää. Puolen päivän jälkeen torstai-päivänä ei liikkeessä ole kuin kourallinen ihmisiä, yhtä paljon henkilökunnan kanssa. Citroenin sokeri pohjalla on oma escape room ylimmässä kerroksessa, joka maksaa ja kestää 40 minuuttia. Toivottavasti tilassa on ilmastointi, koska tila on pieni pyöreä ja ylimmässä kerroksessa on varsin lämmin kevätauringon paisteessa.

Seuraavaksi vuorossa on Toyota kadun toisella puolella hiukan ylempänä. Tila on kahdessa kerroksessa. Alakerrassa on uudempaa ja futuristisempaa. Auris-hybridi on sahattu kahtia ja osat liukuvat toisiaan vasten näyttävästi. Yläkerrassa on näytillä lisää malleja. Yarikseen pääsee istumaan sisälle, muut mallit ovat matalien seinämien takana koskemattomissa. Hiukan itseä ihmetyttää, miksi tavalliset autot ovat ei-tutustuttavissa. Toyotan kokonaisuus jää selvästi jälkeen Citroenin kokonais-wau-vaikutelmasta showroomina.

Toinen kotimerkki Renault on panostanut selvästi liikkeeseen. Tilassa on ulottuvuuksia ja korkeutta.

Koska kyseessä on formulamerkki on formulaa näytillä parissakin muodossa.

Tavallisiin autoihin pääsee sisälle ja niistä on tarjolla jopa meilläkin Trafin autovertaamosta tuttu energiatodistus sekä tarkat auton tiedot. Täältä voisi siis autosta pyytää jopa tarjousta. Renaultin tilaan on yhdistetty monimuotoinen kahdessa tasossa tilan yläosissa oleva kahvila-ravintola.

Tämä tuo tilaan ihmisiä nauttimaan ruokaa ja juomaa muuten vain, mikä tekee tilasta elävän. Lisäksi tämä varmasti mahdollistaa enemmän asiakaskohtaamisia, Renaultin brandiviestin iskostamista sekä tuo hiukan tulojakin muuten kalliiseen showroom-toimintaan. Renaultin henkilökunta on enemmän turvamiestyyppistä, mikä hiukan tekee tympeän vaikutelman vierailijaan. Kokonaisuutena Renault säväyttää selvästi.

Mercedeksen esittelytila on viileistä viilein.

Tila on musta, missä on kirkkaita tehostevärejä käytetty hillitysti. Valaistus on aistikas. Autot ovat esillä tyylikkäästi. AMG:ta nostetaan näytille eniten. Henkilökunta on etäistä, eikä kontaktia luontaisesti synny. Tarjolla on tietenkin myös Mercedes-tavaroita kuten sateensuojia ja muuta tyylikästä. Ensimmäisenä sisääntulossa esillä oleva AMG GT-S on kyllä showroomien kaunein ja houkuttelevin auto.

Tosin onhan Champs Elyseen varrella tarjolla 90 euron hintaan testiajoa Ferrareilla ja Lamborghineilla, ajatus testiajosta on houkutteleva, mutta Pariisin liikenteeseen sulautuminen voimakkaalla ja meikäläisen käsissä ehkä arvaamattomasti ensi alkuun käyttäytyvällä pedolla herättää enemmän kysymyksiä testiajan vakuutuksien kattavuudesta.

Kolmas kotimerkki Peugeot on panostanut liikkeeseen muiden kotimerkkien lailla. Keskellä tilaa on Paris-Dakar-rallin menijä.

Jännä juttu, että auto onkin vain takavetoinen, ainakin vetoakseleita ei edessä näy vaikka kuinka tiirailee. Tunnelma on vauhdikas ja kuin suoraan autiomaasta. Tavallisiin autoihin pääsee tutustumaan ja 3008 ja 5008 tuntuvat herättävän liikkeen vierailijoissa kiinnostusta. Tässä liikkeessä on eniten kuhinaa pois lukien Renaultin kahvilavierasmassa. Peugeot on panostanut myös eniten oheisrekvisiittaan, luonnollisesti täältä saa ostaa maineikkaita Peugeotin pippurimyllyjä laajasta valikoimasta.

Citroenin henkilökunta kertoo, että tilassa käy arkipäivänä noin 400-500 ihmistä. Viikonloppuna voi kävijöitä olla jopa 4000. Tuote-esittelijä kertoo, että kyllä he tarjouksia tekevät autoista. Tarjous ohjaa henkilön käytännössä liidinä jälleenmyyjäliikkeeseen, joko henkilö itse soittaa tai autoliikkeestä soitetaan. Esittelijä kertoo tekevänsä tarjouksen kerran kuussa, joten varsinaista automyyntiä showroom-toiminta ei ole. Hän kertoo, että tila on brandin esittelyä varten, mielikuvan luomista ja kun kilpailijoitakin on läsnä samalla tavalla. Autoja ei tulla ostamaan, tullaan tutustumaan brandiin ja tunnelmaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta on Citroenin tilan kohdalla autojen vaihtaminen showroomiin. Manööveri kestää kuulemma 24 tuntia, autot ajetaan lasiovista sisään Champs Elyseeltä, jokainen auto nostetaan katosta roikkuvien vaijereiden varassa oikealle tasolle. Katsoessa tilan korkeutta ja tasojen pienuutta tämä menettely herättää kunnioitusta, vaivoissa ei säästellä kun halutaan tehdä vaikutus kuluttajaan brandillä.

En ole itse vielä Lontoon vastaavissa showroomeissa käynyt, mutta ainakin kuulemieni kokemusten mukaan siellä on käytössä merkittävästi enemmän digitaalisia näyttöjä. Tukholman showroomit oman kokemukseni mukaan panostavat enemmän myymiseen. Volkswagenin showroomissa viime keväänä esittelijä kertoi heidän välittävän muutamia satoja liidejä kuukaudessa, mikä on hämmästyttävä määrä verrattuna Champs Elyseellä kerrottuihin lukuihin.

Pariisin vilskeen jälkeen on aika miettiä showroomeja ja nettimyyntiä Suomessa. Minillä oli Bulevardin alussa lyhyt showroom-kokeilu. Tämän jälkeen showroomin kaltaisia kokeiluja on ollut pop-up –myymälöinä eri kauppakeskuksissa. Ainakaan toistaiseksi pääkaupunkiseudun väkimäärä ja suomalaisten käyttäytyminen ei ole luonut showroomeja autoille eikä vaatteillekaan. On selvää, että showroom-tyyppinen toiminta yhdistettynä hyviin nettipalveluihin ja netistä ostamiseen on tulevaisuutta. Brandi on tärkeä osa tätä kokonaisuutta.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

nwdb