Netwheels

Netwheels-blogi

Jaa sivu Netwheels

Tuu meille töihin! Haussa Autotie Product Owner

keskiviikko 30.08.2017



Suomalainen autoala on voimakkaasti siirtymässä autojen ja autohuollon ostamiseen verkosta. Kuluttajille suunnattu autoalan kokeilualusta Autotie on elinkaarensa aikana tuonut monia uusia palveluita verkkoon. Etsimme joukkoomme Autotien uutta mestaria, joka ottaa Autotien palveluna vastuulleen ja kehittää palvelua kohti verkkokauppamaista kokemusta.

Autotien Product Ownerina pääset yhdistämään kiinnostuksesi autoihin ja verkkopalveluihin. Netwheels on pullollaan autodataa. Tiedät mitä uusissa autoissa on tulossa ja miten autoja huolletaan, myydään ja markkinoidaan.

Olet aikaisemmin toiminut verkkokaupan parissa tavalla tai toisella. Google Analytics ja konversio-optimointi on ydintäsi. Osaat ohjelmoida tai ainakin olet läheisesti työskennellyt devaajien kanssa. Olet tekijä ja haluat kasvaa manageriksi, mestariksi, näyttää kyntesi ihan itse. Sinulla on kyky ideoida ja löytää tie eteenpäin epäselvässäkin tilanteessa. Pidät itsenäisestä työskentelystä, vastuun ottamisesta sekä kestät epävarmuutta sopivasti. Työkaverisi ovat toivottavasti aina pitäneet kanssasi työskentelystä, koska niin sen tulee olla meilläkin.

Netwheels tarjoaa sinulle ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää mielenkiinto autoihin, autoalaan, liikkumiseen sekä verkkopalveluiden kehittämiseen. Meillä pääset läheiseen tekemiseen autoliikkeiden kanssa, uusin autoihin ja käytettyihin autoihin, autohuoltoon. Palvelut teemme scrumin mukaisesti ja .net + muita sopivia webitekniikoita käyttäen. Työsuhde-eduissa ei ole valittamista, työkaverit ovat kivoja ja pomoja kehutaan mukaviksi. Meillä ei tarvitse päteä eikä jäykistellä. Meillä voit tehdä hommia kotoa käsin niin paljon kuin haluat.

Hakemukset maililla tai muilla viestimillä 4.9.2017 mennessä: ville.hurnonen@netwheels.fi, 050-433 5944.

Autoinventaarin hallinta ratkaisee menestyksen myös sähköautokaudella

torstai 10.08.2017


Autoinventaarin hallinta ja terveys on keskeinen asia vaihtoautokaupassa ja sitä kautta useimpien suomalaisten autoliikkeiden liiketoimintakokonaisuutta. Autoja on ostettu ja myyty satakunta vuotta, ja hallissa tai pihassa olevat autot ovat muodostaneet varaston. Varastoa on ollut helppo hallita yhden toimipisteen näkökulmasta ja oman alueen kysyntää on ollut helppo hahmottaa. Nykyisessä maailmassa toimipisteitä on tyypillisesti useita ja asiakkaat sijaitsevat ympäri Suomea. Lisäksi vaihtoautokaupassa pyritään nykytrendin mukaisesti itse myymään esittelyautosta aina tuhannen euron loppupään ei-niin-hyväkuntoiseen vaihtariin asti. Autoja kuvataan, pestään, fiksataan, kunnostetaan ja kuljetellaan paljon. Käytännössä inventaarissa on paljon päivittäistä hallittavaa eli tehtävää: mitä autoja inventaarissani on, mitä pitäisi olla, missä sähköisissä kanavissa autot ovat myynnissä, missä pitäisi olla, onko hinta oikea, ovatko ilmoitukset ja kuvat kunnossa, ovatko autot fiksissä vai missä toimipisteessä, missä seuraavaksi.

Tällä hetkellä oman lisänsä inventaarin hallintaa tuovat erilaiset auton vuokrauspalvelut, autojen jakaminen sekä erityisesti yksityisleasingin yleistyminen. Miten näitä autoja hallitaan ja milloin ne tulevat myyntiin tai uudelleen jaeltaviksi.?

Autoliikkeiden johtajien ja vaihtoautopäälliköiden kanssa käymieni keskusteluiden perusteella tätä edellä kuvattua autovaraston hallintaa pitäisi pystyä tekemään mahdollisimman tehokkaasti useamman henkilön toimesta ja toimipisteestä riippumatta. Tekemisen ei tulisi vaatia jälleen kerran lisää järjestelmiä vaan mielellään yhden tehokkaan, muihin järjestelmiin yhdistyvän ja äärimmäisen helppokäyttöisen.

Toisaalta kaikki ymmärtävät tänä keinoälyn ja koneellisen oppimisen aikakautena, että vaihtoautovarasto on dataa ja tämän myötä johtamisen pitäisi perustua entistä enemmän dataan. Hyvää ammattiosaamista ei korvaa mikään, mutta useamman toimipisteen tasalaatuisen toiminnan ja hyvän asiakaspalvelun aikaansaaminen on helpompaa dataan perustuvalla johtamisella.

Monilla autoliikkeillä on käytössään erilaisia raportointijärjestelmiä, joiden näkymiin kerätään dataa monista eri lähteistä kuten myös vaihtoautoinventaarista. Tämä on hyvä pohja datalla johtamiseen ja kokonaisuuden hallintaan. Käytännössä inventaarin hallintaohjelmiston tulisi mahdollistaa samalainen dataan pohjautuva toiminta päivittäisessä tekemisessä ja tarjota dataa, analyysiä ja toimenpidevaihtoehtoja käyttäjälle.

Vaihtoautoliiketoiminta tulee mitä todennäköisemmin olemaan olennainen osa autoliikkeiden toimintaa huollon ja uusien autojen myynnin ohella varsinkin ennustetun sähköautojen yleistymisen myötä. Tätä varten tarvitaan seuraavien kuukausien ja vuosien aikana parempia vaihtoautovaraston hallintavälineitä sekä opettelua vaihtoautoliiketoiminnan johtamiseen dataan pohjautuen.

Kevätkatsaus Champs Elyseen autoshowroomeihin

maanantai 15.05.2017

Pariisin kuuluisa Champs Elysee on huikaiseva elämys leveydessään ja kaupallisessa loistossaan. Mikä määrä huippumuotimerkkejä, ravintoloita ja ihmisiä. Riemukaari kruunaa kokonaisuuden jyhkeydellään. Tähän kokonaisuuteen kuuluu Luis Vuittonin lippulaivaliikkeen ohella myös lukuisa määrä automerkkien showroomeja. Lähdin tutustumaan tähän nettimaailmaankin kiinteästi liittyvään ilmiöön paikan päälle ja tässä havaintoja ilmiöstä.

Showroomit ovat sulassa sovussa muiden liikkeiden seassa: välillä on vaatteita, välillä autoja ja sitten vaikka hajuvesimyymälöitä. Ensimmäisenä vastaan tulee Citroenin monikerroksinen todellinen showroom. Myymälätila on pienehkö pinta-alaltaan, mutta osittain yhtenäistä avointa tilaa kuudessa kerroksessa. Jokaisessa kerroksessa esitellään yksi automalli, mukana yksi vanhempikin. Auton ovet ovat auki ja autoon pääsee estoitta tutustumaan. Autosta on tarjolla infoa seinillä ja vieressä on ystävällinen ja avulias esittelijä, joka ei tuputa mitään, mutta kertoilee sujuvalla englannilla autosta ja toiminnasta mielellään. Tila on huikaiseva ja siinä riittää ihmeteltävää. Puolen päivän jälkeen torstai-päivänä ei liikkeessä ole kuin kourallinen ihmisiä, yhtä paljon henkilökunnan kanssa. Citroenin sokeri pohjalla on oma escape room ylimmässä kerroksessa, joka maksaa ja kestää 40 minuuttia. Toivottavasti tilassa on ilmastointi, koska tila on pieni pyöreä ja ylimmässä kerroksessa on varsin lämmin kevätauringon paisteessa.

Seuraavaksi vuorossa on Toyota kadun toisella puolella hiukan ylempänä. Tila on kahdessa kerroksessa. Alakerrassa on uudempaa ja futuristisempaa. Auris-hybridi on sahattu kahtia ja osat liukuvat toisiaan vasten näyttävästi. Yläkerrassa on näytillä lisää malleja. Yarikseen pääsee istumaan sisälle, muut mallit ovat matalien seinämien takana koskemattomissa. Hiukan itseä ihmetyttää, miksi tavalliset autot ovat ei-tutustuttavissa. Toyotan kokonaisuus jää selvästi jälkeen Citroenin kokonais-wau-vaikutelmasta showroomina.

Toinen kotimerkki Renault on panostanut selvästi liikkeeseen. Tilassa on ulottuvuuksia ja korkeutta.

Koska kyseessä on formulamerkki on formulaa näytillä parissakin muodossa.

Tavallisiin autoihin pääsee sisälle ja niistä on tarjolla jopa meilläkin Trafin autovertaamosta tuttu energiatodistus sekä tarkat auton tiedot. Täältä voisi siis autosta pyytää jopa tarjousta. Renaultin tilaan on yhdistetty monimuotoinen kahdessa tasossa tilan yläosissa oleva kahvila-ravintola.

Tämä tuo tilaan ihmisiä nauttimaan ruokaa ja juomaa muuten vain, mikä tekee tilasta elävän. Lisäksi tämä varmasti mahdollistaa enemmän asiakaskohtaamisia, Renaultin brandiviestin iskostamista sekä tuo hiukan tulojakin muuten kalliiseen showroom-toimintaan. Renaultin henkilökunta on enemmän turvamiestyyppistä, mikä hiukan tekee tympeän vaikutelman vierailijaan. Kokonaisuutena Renault säväyttää selvästi.

Mercedeksen esittelytila on viileistä viilein.

Tila on musta, missä on kirkkaita tehostevärejä käytetty hillitysti. Valaistus on aistikas. Autot ovat esillä tyylikkäästi. AMG:ta nostetaan näytille eniten. Henkilökunta on etäistä, eikä kontaktia luontaisesti synny. Tarjolla on tietenkin myös Mercedes-tavaroita kuten sateensuojia ja muuta tyylikästä. Ensimmäisenä sisääntulossa esillä oleva AMG GT-S on kyllä showroomien kaunein ja houkuttelevin auto.

Tosin onhan Champs Elyseen varrella tarjolla 90 euron hintaan testiajoa Ferrareilla ja Lamborghineilla, ajatus testiajosta on houkutteleva, mutta Pariisin liikenteeseen sulautuminen voimakkaalla ja meikäläisen käsissä ehkä arvaamattomasti ensi alkuun käyttäytyvällä pedolla herättää enemmän kysymyksiä testiajan vakuutuksien kattavuudesta.

Kolmas kotimerkki Peugeot on panostanut liikkeeseen muiden kotimerkkien lailla. Keskellä tilaa on Paris-Dakar-rallin menijä.

Jännä juttu, että auto onkin vain takavetoinen, ainakin vetoakseleita ei edessä näy vaikka kuinka tiirailee. Tunnelma on vauhdikas ja kuin suoraan autiomaasta. Tavallisiin autoihin pääsee tutustumaan ja 3008 ja 5008 tuntuvat herättävän liikkeen vierailijoissa kiinnostusta. Tässä liikkeessä on eniten kuhinaa pois lukien Renaultin kahvilavierasmassa. Peugeot on panostanut myös eniten oheisrekvisiittaan, luonnollisesti täältä saa ostaa maineikkaita Peugeotin pippurimyllyjä laajasta valikoimasta.

Citroenin henkilökunta kertoo, että tilassa käy arkipäivänä noin 400-500 ihmistä. Viikonloppuna voi kävijöitä olla jopa 4000. Tuote-esittelijä kertoo, että kyllä he tarjouksia tekevät autoista. Tarjous ohjaa henkilön käytännössä liidinä jälleenmyyjäliikkeeseen, joko henkilö itse soittaa tai autoliikkeestä soitetaan. Esittelijä kertoo tekevänsä tarjouksen kerran kuussa, joten varsinaista automyyntiä showroom-toiminta ei ole. Hän kertoo, että tila on brandin esittelyä varten, mielikuvan luomista ja kun kilpailijoitakin on läsnä samalla tavalla. Autoja ei tulla ostamaan, tullaan tutustumaan brandiin ja tunnelmaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta on Citroenin tilan kohdalla autojen vaihtaminen showroomiin. Manööveri kestää kuulemma 24 tuntia, autot ajetaan lasiovista sisään Champs Elyseeltä, jokainen auto nostetaan katosta roikkuvien vaijereiden varassa oikealle tasolle. Katsoessa tilan korkeutta ja tasojen pienuutta tämä menettely herättää kunnioitusta, vaivoissa ei säästellä kun halutaan tehdä vaikutus kuluttajaan brandillä.

En ole itse vielä Lontoon vastaavissa showroomeissa käynyt, mutta ainakin kuulemieni kokemusten mukaan siellä on käytössä merkittävästi enemmän digitaalisia näyttöjä. Tukholman showroomit oman kokemukseni mukaan panostavat enemmän myymiseen. Volkswagenin showroomissa viime keväänä esittelijä kertoi heidän välittävän muutamia satoja liidejä kuukaudessa, mikä on hämmästyttävä määrä verrattuna Champs Elyseellä kerrottuihin lukuihin.

Pariisin vilskeen jälkeen on aika miettiä showroomeja ja nettimyyntiä Suomessa. Minillä oli Bulevardin alussa lyhyt showroom-kokeilu. Tämän jälkeen showroomin kaltaisia kokeiluja on ollut pop-up –myymälöinä eri kauppakeskuksissa. Ainakaan toistaiseksi pääkaupunkiseudun väkimäärä ja suomalaisten käyttäytyminen ei ole luonut showroomeja autoille eikä vaatteillekaan. On selvää, että showroom-tyyppinen toiminta yhdistettynä hyviin nettipalveluihin ja netistä ostamiseen on tulevaisuutta. Brandi on tärkeä osa tätä kokonaisuutta.

Millaisilla asioilla voi todellisuudessa erottautua?

perjantai 28.04.2017



Teslalla on monta etua puolellaan sähköautojen kehittämisessä, koska Tesla on lähtenyt liikkeelle puhtaalta pöydältä ilman olemassa olevan liiketoiminnan rasitteita. Teslan toimintasäde on hyvä, koska akkujen sijoittaminen auton alustaan mahdollistaa isomman määrän verrattuna akkujen ahtamiseen alun perin muuta käyttövoimaa käyttävän auton rakenteeseen. Vanhaa liiketoimintaa kehittävät autovalmistajat joutuvat luultavasti suunnittelemaan kokonaan uusia alustoja, uusimaan tuotantolinjojaan sekä tekemään muutosjohtamista. Tesla silaa taitavasti nämä fyysisen maailman kilpailuetunsa erilaisilla sähköisillä palveluilla ja digitaalisuudella. Lopputulemaa emme ole vielä tästä pelistä nähneet, että kuka tekee pitkällä aikajänteellä tulevaisuudessa parasta liikevoittoa, mutta voimme miettiä tätä samaa tilannetta autokaupassa ja huollossa.

Autokaupassa ja huollossa olemassa olevan kiinteistöt ja toimintatavat ovat kiistatta akkujen sijoittamiseen verrattavia haasteita liiketoiminnan kehittämiselle. Uudet toimijat, jotka tarjoavat huoltoa tai vaihtoautojen myyntiä lähtökohtaisesti uudella konseptilla pystyvät nopeisiin liikkeisiin ja erityisesti pystyvät ottamaan digitaaliset palvelumuodot elimelliseksi osaksi kokonaisuutta. Samaan aikaan kun toiminta on fyysisesti kevyttä kustannusrakenteeltaan, tuetaan sitä tai jopa kokonaan mahdollistetaan tietojärjestelmillä ja nettipalveluilla. Näin syntyvä yhdistelmä haastaa helposti pidemmällä perinteellä varustetun toimijan liiketoiminnan kehityksen tuloksena syntyneen palvelukokonaisuuden.

Kummassakin tapauksessa peliä ei voiteta tai hävitä millään näillä eroavaisuuksilla. Ratkaisevaa on mielestäni muutoksen johtamisessa onnistuminen ja asiakkaiden palveleminen. Sekä uudella että vanhalla toimijalla on asiakkaita. Se miten asiakkaat saavat yhteyttä autoliikkeeseen, miten asiakas saa tarvitsemaansa palvelua ja miten asiakkaaseen ollaan yhteydessä palvelun jälkeen muodostaa todellisen erottautumistekijän. Digitaalisen palvelun rooli kasvaa päivä päivältä joka tapauksessa ja mielestäni tulevaisuuden kannattavuus- sekä kasvukisa käydään digipalveluiden kautta. Digipalveluita pitää johtaa kummassakin mallissa olennaisena osana liiketoimintaa, eikä jättää niitä sivuraiteille ihmisten oto-tehtäviksi.

Muistilistaa asiakkaiden palvelemiseksi digipuolella:

•    Aloita riittävä datan kerääminen erilaisista asiakaskohtaamisista fyysisessä maailmassa ja netin puolelta. Esim. montako prosenttia huollon tilauksista tulee netistä, kuinka monta puhelua huollon numeroihin tulee ja montako tulee samasta numerosta ja montako varausta tehdään.

•    Varmista ihan itse kokeilemalla, monenko klikkauksen takana ja kuinka suoraviivaista on ottaa automyyntiin tai huoltoon yhteyttä sivuiltasi

•    Monentenako sivusi löytyvät kun kirjoitat Googleen auton merkin, mallin ja huoltoon liittyvää tai auton ostamiseen liittyvää

•    Kuinka monta liidiä saat netistä, vastataanko kaikkiin ja syntyykö tarjouksia ja kauppoja

•    Mitä tapahtuu, jos asiakkaalle ei koskaan soitettu, ei vastattu liidiin?

•    Milloin olette auton myymisen tai huollon jälkeen seuraavan kerran yhteydessä asiakkaaseen?

Lopuksi voi todeta, että sähköautoja ja muiden käyttövoiman autoja tulee olemaan vielä pitkän aikaa. Muutos on hidasta eikä sen lopputulosta tiedä. Tärkeintä on olla määrätietoisesti liikkeellä ja johtaa tätä muutosta sekä perinteisenä että uudemman ajan toimijana.

Korvaavatko pikaviestipalvelut puhelimet, sähköpostin ja chatit?

keskiviikko 12.04.2017



Olemme Netwheelsissä suunnitelleet ja toteuttaneet lukuisia erilaisia kommunikointitapoja autoliikkeiden ja asiakkaiden väliseen kanssakäymiseen. Vuosisadan alussa käveltiin liikkeeseen, vuosikymmeniä soitettiin puhelimella ja soitetaan edelleen. Sähköpostilla asiointi ei oikein tahdo sujua asiakkaan eikä autoliikkeen mielestä sujuvasti, koska viestintä jää helposti ikuiseen limboon. Webissä olevat lomakkeet toimivat kohtuu hyvin, mutta ne pitää jaksaa täyttää ja sittenkin autoliikkeen henkilökunnan pitää monesti soittaa asiakkaan perään tietojen tarkistamismielessä. Chat on ollut lupaava uusi tulokas, sillä saa asioitua tässä ja heti paikasta sekä liki ajastakin riippumatta. Mutta samaan aikaan kuluttajien maailmassa erilaiset pikaviestinpalvelut ovat vallanneet käytännön elämän.

Kaikessa tässä on kyse kommunikaatiosta ja vuorovaikutuksesta asiakkaan ja autoliikkeen välillä automyyntiin tai autohuoltoon liittyvässä asiassa. Välineillä ei enää ole merkitystä, niitä on monta ja autoliikkeen kannattaa käyttää niitä välineitä, jotka istuvat asiakkaan arkeen muutenkin. Näin autoliike pystyy palvelemaan mahdollisimman hyvin. Käytännössä autoilevan asiakaskunnan isoimmat pikaviestipalvelut ovat Facebookin messenger ja WhatsApp. Näillä pikaviestimillä asiakkaat jakavat iltapäivälehtien uutisia, hauskoja kuviaan kännykästä, selfieitä, ruokareseptejä, web-linkkejä, yhteystietoja, sekä ennen kaikkea tekstiä. Kaikki tämä jaettava on sisältöä ja jakeluväline valitaan puhelimesta tilanteeseen sopivasti puhelimen pitkästä listasta.

Jos kerran kavereiden ja ystävien sekä usein nykyään myös työkavereiden kanssa jaetaan tekstiä ja kuvia pikaviestinsovelluksilla, niin miksei autoliikkeen kanssa voisi asioida vastaavalla tavalla?

Tätä kokeilimme käytännössä Autotien Facebook Messenger –keskustelussa ja valjastimme keskustelijaksi robotin eli botin.

Ideamme oli, että auton vaihtamiseen liittyvissä tilanteissa robotti pystyisi auttamaan asiakasta esittämällä sopivia kysymyksiä ja palauttamalla vastauksia. Tämä kokeilu herätti jopa kansainvälistä kiinnostusta ja Autotien business manager Eero Laitila oli tästä kokeilusta kertomassa Hampurissa pidettävien iConsmr-messujen bottipaneelissa.


Autotien Eero Laitila kertomassa bottikokeilusta messuilla Saksassa

Kokeilun taustalla on ajatus autoliikkeen asiakaspalvelun auttamisesta ja tehostamisesta pikaviestimien avulla. Auton huollon varaaaminen voisi asiakkaan näkökulmasta sujua vaivattomasti pikaviestimellä. Asiakas menee autoliikkeen FB-sivulle ja aloittaa keskustelun esimerkiksi aamupalapöydässä: “hei, tarvisin määräaikaishuollon”, “Mikä auto sinulla on?“, “Audi”, “Mikä on rekisterinumerosi ja matkamittarin kilometrit?” “abc-123 75.000 km” “Kiitos, katson vapaita aikoja”, “Seuraava vapaa aika olisi ensi viikon keskiviikkona, sopiiko päivä” “Kyllä” jne. Ja mikä parasta, tätä keskustelua voisi huoltoneuvoja tai parhaassa tapauksessa tulevaisuudessa botti käydä juuri silloin kun se asiakkaalle sopii. Eli keskustelu voisi jatkua klo 11.12  ja vielä klo 13.43. Näin asiakas saisi palvelua juuri silloin kun se hänelle sopii. Ja autoliikkeen näkökulmasta ruuhkia saataisiin purettua ja vältettyä edestakaisin soittelua ja huonoa saavutettavuutta.

No onkos tämä sitten jo todellisuutta? Onhan se. Kun tutkii nettiä, voi havaita joidenkin autoliikkeiden ja korjaamoiden jo tarjoavan WhatsApp-mahdollisuutta ja pian tämä tapa alkaa levitä. WhatsAppissa vastailevat toistaiseksi vielä ihmiset, mutta botit kehittyvät jatkuvasti ja asiakkaiden kyvykkyys sekä halukkuus asioida pikaviestimien kautta lisääntyy räjähdysmäisesti. Tässä kohtaa en malta jälleen kerran olla viittamatta Aasian kuumimpaan ja levinneimpään nettipalveluun WeChatiin.

Mitä tämä sitten maksaa? Kokeilu ei maksa juuri mitään, kyse on enemmän päättäväisyydestä ja kokeilunhalusta. Botin tuoma automaatio toki vaatii hiukan panostusta, mutta hyödyt ovat vastaavasti isot. Ei muuta kuin kokeilemaan ja tuomaan lisää palvelua autoliikkeeseen!

Tietoa blogista

Netwheels-blogissa toimitusjohtaja Ville Hurnonen jakaa huomioitaan autoalan digitalisaatiosta sekä siitä, miten kuluttajien palvelusta verkossa saa automyyntiin lisäarvoa.

Entä miten liikumme tulevaisuudessa? Kenen tehtävä on omistaa ja huoltaa autot?

Osallistu keskusteluun!

Arkistot

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!