ARTIKKELI

16.07.2015

Mikä auto on hyvä ensiauto?

Teksti ja kuva: Topi Ranta

Kun inssi on lähestymässä tai jopa ajettu, alkaa ensimmäisen auton osto olla kulman takana. Monesti vanhemmilla ja nuorella aikuisella on hyvin erilaiset vaatimukset uudelle autolle.

Kuten aina autoa ostettaessa, auto kannattaa ostaa sen mukaan, miten sitä käytetään. Usein ensiautoa tarvitsevat nuoret käyttävät autoaan liikkumiseen lähialueilla: töihin, kouluun, kavereiden näkemiseen. Tällöin kyseeseen tulee yleensä pienehkö hatchback tai coupé. Isoa ja ennen kaikkea painavaa autoa ei kannata ostaa vain varmuuden vuoksi, sillä ylimääräinen paino ja litrat moottorissa lisäävät vain kulutusta.

Kaupunkiajossa tehoa ei yleensä tarvita erityisen suuria määriä. Ajomatkojen koostuessa lähinnä lyhyistä matkoista voi moottorin tilavuuden huoletta jättää 1,0 ja 1,6 litran välimaastoon. Nyrkkisääntönä moottoreiden kanssa kannattaa muistaa, että mitä uudempi auto on, sitä enemmän vähemmistäkin litroista on yleensä tehoa irroitettu. Alhaisessa moottorin tilavuudessa ja kulutuksessa on kaksi kovaa kustannusetua; vuosittaisten bensiinikulujen lisäksi myös verotus kevenee päästöjen ollessa alhaisemmat kilometriä kohden.

Jos tavaraa täytyy puolestaan kulkea usein mukana, kannattaa se luonnollisesti ottaa huomioon tilavuudessa ja moottorissa. Etenkin perävaunua säännöllisesti käytettäessä moottorin kannattaa olla jo hieman tehokkaampi. Ensiautoissakin pätee sääntö, että kun ajokilometrejä alkaa vuodessa tulla kymmeniä tuhansia, diesel voi käyttövoimaverosta huolimatta tulla edullisemmaksi.

Turvallisuus

Turvallisuudessa mennään yleensä myös kukkaron kannalta hieman ikävästi eurot edellä. Uudemmissa autoissa on käytännössä aina enemmän sekä parempaa turvallisuustekniikkaa ja muun muassa korirakenteissa on kehittyneemmät ominaisuudet törmäystilanteita ajatellen. ABS-jarrut ja turvatyynyt ovat kyllä nykyään varsin vakioita vanhemmissakin autoissa, mutta käytännössä muissa turvallisuuteen vaikuttavissa tekijöissä raha on se, millä turvallisuutta saadaan kuljettajan omien taitojen sekä asenteiden lisäksi. Turvallisuudessa pääsääntö on, että uusi on vanhaa parempi.

Merkkien ja mallien välillä on tietysti eroja etenkin törmäystesteissä, joten saman hintaluokan autojen välillä kannattaa vertailuja tehdä. Törmäystestituloksiin voi tutustua testejä tekevän Euro NCAP:n sivuilla.

Ulkonäkö

Ensiauton ostajilla ulkonäöllä on monesti merkitystä. Urheilullisuutta ja virtaviivaista ulkonäköä arvostetaan nuorten keskuudessa siinä missä vanhempienkin autoilijoiden.

Ulkonäkö on kuitenkin hyvin vahva makukriteeri, joten sen valinnasta ei oikeastaan selviä kuin vertailemalla itse tarjolla olevia vaihtoehtoja. Valintaa sen osalta helpottaa kuitenkin usein se, että pienet autot on helpompi suunnitella sporttiseksi kuin esimerkiksi perhe- ja tila-autot, joten hatchback- ja coupé-luokista löytyy usein nuorta silmää miellyttäviä malleja.

Vertailu ja valinta

Autoa ostaessa koeajon merkitystä ei voi liikaa korostaa. Paperilla olevien ominaisuuksien lisäksi koeajovertailu kertoo vaihtoehdoista paljon. Joku auto saattaa olla huomattavasti ajajaansa miellyttävämpi kuin toinen, mutta auton ajattaminen maantieolosuhteissa voi parhaimmillaan paljastaa autossa piileviä ikäviä vikoja.

Kun kyseessä on autokoulun jälkeen ostettava ensiauto, kannattaa vaihteistossa suosia manuaalivaihtoehtoja. Etenkin, jos auto on ensimmäinen vaihteellinen moottoriajoneuvo, kannattaa hetki kortin saamisen jälkeen totutella vielä ajamaan manuaalivaihtein. Jos inssiajon jälkeen siirtyy heti automaattivaihteisiin, saattaa vaihdekepin ja kytkimen käyttö muodostua tulevaisuudessa vaikeaksi ja hankalaksi osa-alueeksi. Manuaalivaihteiden käyttö kannattaa juurruttaa mieleen vahvasti heti ensimmäisillä itsenäisillä ajokilometreillä.

Alkuun pääsee katsomalla vaikkapa tästä muutamia suosittuja malleja:

Ford Focus vaihtoautot 
Honda Civic vaihtoautot
Toyota Corolla vaihtoautot
Volkswagen Golf vaihtoautot
Opel Astra vaihtoautot

Keskustelu

seppo69
16.07.2015 16.47

Auto ostetaan tunteella. Siitä autoilussa on kyse. Ensimmäiseksi autoksi takavetoinen, manuaalivaihteinen auto jossa ei ole ABS jarruja ja luistonestoja.

Peltzi
04.02.2016 23.57

Itellä ollu pari 200 sarjan vollea takavetonen ja luotettava bensaa vie mut perille aina päässy entiselle ajettiin se puol miljoonaa noin..

Hippi
15.02.2016 09.26

Vanhenmillani oli aina kolme pää kriteeriä jotka pitää täyttyä mun autossa. Volvo, bensa ja uudempikuin 1995. Noh minkä auton sitten ostin oli vuoden 1993 honda civic hatchback ja en kadu valintaani. Verot olivat 76e vuodessa vakuutukset 980e vuodessa. Bensaa kyseinen auto söi 5-6l/satasella (välillä saatoi vähä kaasujalka olla raskas joten kulutus nousi sen mukana) varaosia sai hyvin ja halvasti ja korjaamiseen ei tarvittu tietokonetta tai ydinfyysikon työkaluja. Autohan ei ikinä tielle jättänyt aina vei sinne minne pyydettiin(jos oli muistanut tankata auton) auto oli aika virtaviivainen mutta ei silleen kuin nykyiset auton on. Omaan silmään auto oli tyylikäs ja se oli tärkeintä ei se mitä kaverit ajatelivat eikä se mitä vanhenmat miettivät(äiti vihasi sitä ja isäkään kauheesti tykännyt)

Jykä
16.02.2016 11.41

Ensiautossa yksi tärkeimpiä kriteereitä on luotettavuus suhteessa halpaan hintaan. Kokematon teini ei voi jäädä tienposkeen oman onnensa nojaan, vaan autolla on päästävä yölläkin kotiin, pakkasessa ja kesähelteillä.
Siksi ensiautoksi ei kannata missään tapauksessa hankkia ranskalaista tai jotain nivelvikaista 90-lukulaista bemaria.

Pienenä vinkkinä mainittakoon, että luotettavia ovat autot joilla ajetaan afrikassa ja venäjällä vaikka ovat museokamaa. Ei siellä millään bemareilla ja audeilla ajella vaan ikivanhoilla toyotilla.

Kirjoituksen avainsanat

ensiauto ostajan opas hyöty

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb