ARTIKKELI
16.07.2015
Mikä auto on hyvä ensiauto?
Teksti ja kuva: Topi Ranta
Kun inssi on lähestymässä tai jopa ajettu, alkaa ensimmäisen auton osto olla kulman takana. Monesti vanhemmilla ja nuorella aikuisella on hyvin erilaiset vaatimukset uudelle autolle.
Kuten aina autoa ostettaessa, auto kannattaa ostaa sen mukaan, miten sitä käytetään. Usein ensiautoa tarvitsevat nuoret käyttävät autoaan liikkumiseen lähialueilla: töihin, kouluun, kavereiden näkemiseen. Tällöin kyseeseen tulee yleensä pienehkö hatchback tai coupé. Isoa ja ennen kaikkea painavaa autoa ei kannata ostaa vain varmuuden vuoksi, sillä ylimääräinen paino ja litrat moottorissa lisäävät vain kulutusta.
Kaupunkiajossa tehoa ei yleensä tarvita erityisen suuria määriä. Ajomatkojen koostuessa lähinnä lyhyistä matkoista voi moottorin tilavuuden huoletta jättää 1,0 ja 1,6 litran välimaastoon. Nyrkkisääntönä moottoreiden kanssa kannattaa muistaa, että mitä uudempi auto on, sitä enemmän vähemmistäkin litroista on yleensä tehoa irroitettu. Alhaisessa moottorin tilavuudessa ja kulutuksessa on kaksi kovaa kustannusetua; vuosittaisten bensiinikulujen lisäksi myös verotus kevenee päästöjen ollessa alhaisemmat kilometriä kohden.
Jos tavaraa täytyy puolestaan kulkea usein mukana, kannattaa se luonnollisesti ottaa huomioon tilavuudessa ja moottorissa. Etenkin perävaunua säännöllisesti käytettäessä moottorin kannattaa olla jo hieman tehokkaampi. Ensiautoissakin pätee sääntö, että kun ajokilometrejä alkaa vuodessa tulla kymmeniä tuhansia, diesel voi käyttövoimaverosta huolimatta tulla edullisemmaksi.
Turvallisuus
Turvallisuudessa mennään yleensä myös kukkaron kannalta hieman ikävästi eurot edellä. Uudemmissa autoissa on käytännössä aina enemmän sekä parempaa turvallisuustekniikkaa ja muun muassa korirakenteissa on kehittyneemmät ominaisuudet törmäystilanteita ajatellen. ABS-jarrut ja turvatyynyt ovat kyllä nykyään varsin vakioita vanhemmissakin autoissa, mutta käytännössä muissa turvallisuuteen vaikuttavissa tekijöissä raha on se, millä turvallisuutta saadaan kuljettajan omien taitojen sekä asenteiden lisäksi. Turvallisuudessa pääsääntö on, että uusi on vanhaa parempi.
Merkkien ja mallien välillä on tietysti eroja etenkin törmäystesteissä, joten saman hintaluokan autojen välillä kannattaa vertailuja tehdä. Törmäystestituloksiin voi tutustua testejä tekevän Euro NCAP:n sivuilla.
Ulkonäkö
Ensiauton ostajilla ulkonäöllä on monesti merkitystä. Urheilullisuutta ja virtaviivaista ulkonäköä arvostetaan nuorten keskuudessa siinä missä vanhempienkin autoilijoiden.
Ulkonäkö on kuitenkin hyvin vahva makukriteeri, joten sen valinnasta ei oikeastaan selviä kuin vertailemalla itse tarjolla olevia vaihtoehtoja. Valintaa sen osalta helpottaa kuitenkin usein se, että pienet autot on helpompi suunnitella sporttiseksi kuin esimerkiksi perhe- ja tila-autot, joten hatchback- ja coupé-luokista löytyy usein nuorta silmää miellyttäviä malleja.
Vertailu ja valinta
Autoa ostaessa koeajon merkitystä ei voi liikaa korostaa. Paperilla olevien ominaisuuksien lisäksi koeajovertailu kertoo vaihtoehdoista paljon. Joku auto saattaa olla huomattavasti ajajaansa miellyttävämpi kuin toinen, mutta auton ajattaminen maantieolosuhteissa voi parhaimmillaan paljastaa autossa piileviä ikäviä vikoja.
Kun kyseessä on autokoulun jälkeen ostettava ensiauto, kannattaa vaihteistossa suosia manuaalivaihtoehtoja. Etenkin, jos auto on ensimmäinen vaihteellinen moottoriajoneuvo, kannattaa hetki kortin saamisen jälkeen totutella vielä ajamaan manuaalivaihtein. Jos inssiajon jälkeen siirtyy heti automaattivaihteisiin, saattaa vaihdekepin ja kytkimen käyttö muodostua tulevaisuudessa vaikeaksi ja hankalaksi osa-alueeksi. Manuaalivaihteiden käyttö kannattaa juurruttaa mieleen vahvasti heti ensimmäisillä itsenäisillä ajokilometreillä.
Alkuun pääsee katsomalla vaikkapa tästä muutamia suosittuja malleja:
Ford Focus vaihtoautot
Honda Civic vaihtoautot
Toyota Corolla vaihtoautot
Volkswagen Golf vaihtoautot
Opel Astra vaihtoautot
Keskustelu
Auto ostetaan tunteella. Siitä autoilussa on kyse. Ensimmäiseksi autoksi takavetoinen, manuaalivaihteinen auto jossa ei ole ABS jarruja ja luistonestoja.
Itellä ollu pari 200 sarjan vollea takavetonen ja luotettava bensaa vie mut perille aina päässy entiselle ajettiin se puol miljoonaa noin..
Vanhenmillani oli aina kolme pää kriteeriä jotka pitää täyttyä mun autossa. Volvo, bensa ja uudempikuin 1995. Noh minkä auton sitten ostin oli vuoden 1993 honda civic hatchback ja en kadu valintaani. Verot olivat 76e vuodessa vakuutukset 980e vuodessa. Bensaa kyseinen auto söi 5-6l/satasella (välillä saatoi vähä kaasujalka olla raskas joten kulutus nousi sen mukana) varaosia sai hyvin ja halvasti ja korjaamiseen ei tarvittu tietokonetta tai ydinfyysikon työkaluja. Autohan ei ikinä tielle jättänyt aina vei sinne minne pyydettiin(jos oli muistanut tankata auton) auto oli aika virtaviivainen mutta ei silleen kuin nykyiset auton on. Omaan silmään auto oli tyylikäs ja se oli tärkeintä ei se mitä kaverit ajatelivat eikä se mitä vanhenmat miettivät(äiti vihasi sitä ja isäkään kauheesti tykännyt)
Ensiautossa yksi tärkeimpiä kriteereitä on luotettavuus suhteessa halpaan hintaan. Kokematon teini ei voi jäädä tienposkeen oman onnensa nojaan, vaan autolla on päästävä yölläkin kotiin, pakkasessa ja kesähelteillä.
Siksi ensiautoksi ei kannata missään tapauksessa hankkia ranskalaista tai jotain nivelvikaista 90-lukulaista bemaria.
Pienenä vinkkinä mainittakoon, että luotettavia ovat autot joilla ajetaan afrikassa ja venäjällä vaikka ovat museokamaa. Ei siellä millään bemareilla ja audeilla ajella vaan ikivanhoilla toyotilla.