ARTIKKELI

20.11.2014

Kaasuautot puntarissa

Teksti ja kuvat: Jyrki Jaala

Autotekniikkaan  kehitellään  kuumeisesti vaihtoehtoisia energiaratkaisuja. Sähköautoista on puhuttu paljon ja niitä tarjoavat monet suuret autonvalmistajat. Toisaalta kaasuautoista on puhuttu yllättävänkin vähän, vaikka valmistusteknisesti ne ovat yksinkertaisia, toimivia ja selvästi puhtaampia kuin öljytuotteilla toimivat autonmoottorit.

Kaasuntankkausasema

Kaasuauton tekniikka on yksinkertaista

Kaasuautojen moottoritekniikka on yhteneväistä bensiinillä kulkeviin autoihin, joten samalla autolla voidaan ajaa joko kaasulla tai bensiinillä. Moottoriin tarvitaan vain hyvin pieniä muutoksia.  Automatiikka hoitaa polttoaineen  valinnan. Pienien teknisten erojen takia hintakaan ei ole kaksoiskäyttöautoissa ongelmana, vain muutamia satasia lisää bensakäyttöiseen verrattuna.

Kaasuautoissa on kaksi polttoainetankkia, bensatankki normaalikokoisena ja sen rinnalla kaasutankki, jonka energia riittää noin 400 kilometrin ajomatkaa varten. Kun molemmilla ajetaan rinnakkain, päästään jopa 1 300 kilometrin matka tankkaamatta. Kaasuautojen CO2-päästöt ovat alhaiset. Isommilla autoilla alle 100g/km ja pienemmillä jopa alle 70 g/km. Palaessaan kaasu ei muodosta pölyä, rikkiä tai nokea. Se toimii yhtä hyvin helteellä kuin kovilla pakkasillakin. Kun puhutaan päästörajoituksista, päästään helposti esimerkiksi pian voimaan tulevien EU 6 -päästövaatimusten tasolle.

Kaasuauton polttoainemittarit
Kaasuauto vaatii bensakäyttöiseen verrattuna vain pieniä muutoksia, ja mittaristossakin ainoa ero on vihreällä merkitty kaasupolttoainemittari.

Kustannukset

Kaasu on selvästi bensiiniä halvempaa. Tankillinen kaasua maksaa parisenkymmentä euroa ja parhaimmillaan sillä ajaa  400 kilometriä. Jos kaasun kilohinta suhteutetaan bensiinin litrahinnaksi, on  vertailuhinta noin 90 senttiä  litralta. Verottaja ottaa maan tavan mukaan tietenkin osansa kaasuautoilun iloista. Vuosittain maksetaan ajoneuvo- ja käyttövoimaverot, joista jälkimmäinen on kuitenkin alhaisempi kuin ns. dieselvero. Esimerkiksi Volkswagen Passatin kokoluokan autolla vuosittaiset verot kaasu-bensiiniautolla ovat yhteensä noin 350 euroa. Verostakin huolimatta kaasuautoilu on edullista. 

Entä sähkö?

Sähköautoissa on edelleen useita ratkaistavia ongelmia. Suurimmat niistä liittyvät akkutekniikkaan. Keksijät yrittävät kuumeisesti löytää ratkaisuja akkujen painon, koon  ja ajomatkan parantamiseksi. Täyssähköautojen yhden latauksen ajomatka on edelleen lyhyt, parhaimmillaan parisataa kilometriä. Hybridiautoilla sähköä käytetään lähinnä pienissä nopeuksissa ja enemmän voimaa tarvittaessa polttomoottori käynnistyy automaattisesti. Ladattavat hybridit toimivat pidemmän ajomatkan, mutta latauspuolella on vielä paljon tehtävää ja pohdittavaa. 

Suurena ongelmana on myös sähköautotekniikan hinta. Sähkö-ja hybridiautot ovat tavallisen autoilijan kukkarolle kalliita. Jos akkuja joudutaan uusimaan, vaihto maksaa tuhansia euroja. Myös talvi on akuille ongelma sillä niiden teho laskee huomattavasti  kovilla pakkasilla. Käytettynä sähköautoa myytäessä hinta on automyyjille edelleen kysymysmerkki. Sinänsä sähkö on tietenkin puhdasta ja miellyttävää energiaa  riippuen siitä, miten sähköä tuotetaan.

Mistä kaasua tehdään?

Maa- ja biokaasu ovat luonnonkaasua ja ne koostuvat lähes kokonaan metaanista (CH4). Maakaasu on tuontitavaraa sillä Suomella ei ole omia maakaasuvaroja, mutta biokaasu on kotimaista ja sitä voidaan tuottaa useista lähteistä: jätteistä, lietteestä, kasveista, levistä ja puusta. Biokaasu on hieman maakaasua kalliimpaa, mutta sen etuja ovat kotimaisuus ja päättymättömät, uusiutuvat raaka-ainelähteet. Jätteitä, lietelantaa, puuta ja kasvejahan meillä riittää yli oman tarpeen. Suomessa kaikilta kaasutankkauspisteiltä on saatavilla biokaasua ja Gasum Oy:n tankkausasemilta lisäksi maakaasua.

Liikennekäyttöön myydään myös muualla maailmassa nestekaasua, joka koostuu propaanista ja butaanista. Nestekaasutoimiseen ajoneuvoon ei voi tankata maakaasua, eikä vastaavasti metaanitoimiseen ajoneuvoon voi tankata nestekaasua. Nestekaasusta käytetään useissa maissa lyhennettä LPG. Suomessa ei ole mahdollista tankata nestekaasua käyttäviä henkilöautoja. Ostettaessa kaasutoimista ajoneuvoa ulkomailta on varmistettava tarkoin kumpaa kaasua autoon tankataan.

Missä tankataan?

Suomessa kaasun tankkauspisteitä on 24, joista Gasum Oy omistaa 18. Tämä 75-prosenttisesti Suomen valtion omistama yritys valmistaa kotimaista biokaasua. Asemat sijaitsevat pääasiassa maan eteläosassa, mutta pohjoiseenkin on pisteitä lähiaikoina tulossa. Yhtiö on valmis laajentamaan verkostoaan ja myös muut kaasunjakeluyhtiöt ovat tulossa mukaan.

Tankkaus on helppoa. Bensaluukun alla on kaksi tankkausaukkoa joista bensiini tankataan normaalitapaan ja kaasu sille rakennetun venttiilin kautta erikoisrakenteisella pistoolilla. 

Kaasuauton tankki
Kaasuauton tankkaus hoituu bensa-autoista tutulla tavalla, vain pistooli ja suuaukko ovat hieman erinäköiset.

 

Autoteollisuuden näkymät

Suomessa on tällä hetkellä 1 700 kaksoiskäyttöautoa, Euroopassa niitä on 1.8 miljoonaa ja maailmassa 17 miljoonaa. Erityisesti Volkswagen-konserni on lähtenyt vahvasti mukaan kaasukäyttöisten autojen kehitykseen ja valmistukseen. Kaasuautoja on siis tällä hetkellä Audin, Volkswagenin, Skodan ja Seatin mallistoissa. Myös Mercedes-Benz ja Opel tarjoavat kaasukäyttöautoja. 

Valmistajat vastaavat välittömästi myös kysymykseen kaasuautoilun vaaratekijöistä, esimerkiksi räjähdysvaarasta. Kaasu on turvallista, tankki ei voi räjähtää ja venttiilistä purkautuva määrä onnettomuustilanteessa on hyvin pieni. Ei siis sen vaarallisempaa kuin bensiini.

Kaasu-Skoda

Skoda Octavia Combi 1.4 G-Tec Ambition

Testasimme Skoda Octavia 1.4 G-TEC-farmarimallin. Kokemukset olivat erinomaiset. Kaasukäytön erotti käytännössä vain mittariston vihreästä merkkivalosta. Auto toimii kaasulla täsmälleen samoin kuin bensiinikäyttöisenäkin. Yllättävää oli, että tavaratilassa ei huomannut muuta eroa kuin tavaratilan pohjan jatkumisen suorana puskuritasolta, kun se bensaversiossa on kymmenisen senttimetriä puskuritasoa alempana. Tankki vie siis yllättävän vähän tilaa. Toinen yllätys oli auton hinta, vain 600 euroa yksikäyttömallia kalliimpi.

Kaasu on hyvä energianlähde ja sen toivoisi yleistyvän myös meillä Suomessa. Uusiutuvien  luonnonvarojen käyttö  ja liikenteen puhtaus ovat tärkeitä arvotekijöitä tulevaisuuden  liikkumisessa.

Lisätietoja kaasuautoilusta löydät Gasumin verkkosivuilta sekä seuraamalla Facebookissa Puhtaampi Liikenne -sivua.

Keskustelu

Jari Kontoniemi
14.07.2016 20.45

Hei!
Kehitys autoalalla on tietenkin hyvä, mutta ainakin Suomessa
ja luultavasti muuallakin autoilu ei tule halpenemaan vaikka
autot kävisivät vedellä.
Karpossa oli muistaakseni joskus 80' luvulla mies muuttanut
99 Saabinsa? nestekaasu käyttöiseksi. Tuli 20 000 markan lisä/polttoainevero.
Se siitä säästöstä;)

pertti asikainen
11.04.2017 20.49

jos ostan volvo v70 2005 mallisen ruotsista tuodun volvon 9000€ mitä maksaa trafin maksut ja mistä saa muuramen läheltä kaasua käykö kaikki kaaut ja bensiinit siihen autoon tänään aja auris hybriidillä arvo 22000€ tulee ehkä halvemmaksi auton hintaan nähden

Jore
04.02.2019 10.51

Moi , katsastin LPG kaasuautoni Tallinnassa Tehnoulevaatuksella laite Eurosystem v 7.20.040 ja CO2 oli 13.1 , eli , ei oikein mitään saastuta , miksi Suomessa ei saa käyttää LPG:tä ??? , vai eikö Sipilän klaanilla ole vielä kaikki osakkeet hallussa , eli kun pakoputkista tulee pelkkää vesihöyryä , niin tämä ei kelpaa Sipilän klaanille , koska se menee päästörajoitusten alle ja kansalainen pystyy kulkemaan töissä edullisemmin .

Kasperi
24.10.2019 20.45

Niin miksi ei Suomessa?Laitoin tankkausaseman 10m3 säiliö propaanille Toyotan trukit 24 kpl ja suoraan kaasulle ilman mitään muita polttoaineita suora käynnistys PROPAANI KAASULLA.Laitteisto oli käytössä 10v 120000 tankkausta sinä aikana.Säiliön koko 60L eli 80% täytösaste ja yhdellä tankkauksella ajelivat 2,1/2 työvuoroa.Kyllä puhtaasti Gasum haluaa monopoli asemaan oman tuotantonsa LNG
Maakaasua tungetaan säiliöön melkein 200 bar paineeseen,kun LPG on noin 6-8 bar paineessa säiliössä.11kg moottorikaasulla 142 volvo kulkee 135km matkan toivon ,että verotus käytäntö muuttuu Suomessa LPG.tä kohtaan laitteita löytyy ja tietoa.

Kasperi
24.10.2019 20.45

Niin miksi ei Suomessa?Laitoin tankkausaseman 10m3 säiliö propaanille Toyotan trukit 24 kpl ja suoraan kaasulle ilman mitään muita polttoaineita suora käynnistys PROPAANI KAASULLA.Laitteisto oli käytössä 10v 120000 tankkausta sinä aikana.Säiliön koko 60L eli 80% täytösaste ja yhdellä tankkauksella ajelivat 2,1/2 työvuoroa.Kyllä puhtaasti Gasum haluaa monopoli asemaan oman tuotantonsa LNG
Maakaasua tungetaan säiliöön melkein 200 bar paineeseen,kun LPG on noin 6-8 bar paineessa säiliössä.11kg moottorikaasulla 142 volvo kulkee 135km matkan toivon ,että verotus käytäntö muuttuu Suomessa LPG.tä kohtaan laitteita löytyy ja tietoa.

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb