ARTIKKELI

14.08.2015

Ajoneuvovero nousee - tarkista oman autosi uusi vero

Teksti: Topi Ranta

Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri >

Vuosittain autoista maksettava ajoneuvovero nousee ensi vuoden alusta alkaen. Verossa hiilidioksidipäästöarvon mukaan laskettava perusosa nousee suhteellisesti eniten vähäpäästöisillä autoilla. Veron perusosa on diesel- ja bensiinimalleille yhtenäinen. Sen sijaan dieseleissä perusosan lisäksi maksettava käyttövoimavero ei muutu.

Esimerkiksi täysin päästöttömillä autoilla vero nousee 26,65 euroa. Korotus on siinä mielessä hurja, että se on 61,88 prosentin nousu nykyiseen tasoon verrattuna. Sen sijaan runsaasti päästävillä autoilla korotus on jopa lähes 70 euroa, mikä on kuitenkin enää vain viidenneksen korotus tämän vuoden tasoon nähden, eivätkä korotukset luultavasti jää tähän.

Alle olemme koonneet esimerkkiautoja kattavasti eri päästöluokista sekä niiden nykyiset ja vuoden 2016 verotiedot muuttuvasta perusosasta. Taulukon tiedot pätevät autoihin, jotka painavat enintään 2500 kg ja jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 jälkeen. Se pätee myös yli 2500 kg painaviin autoihin, jos ne on otettu käyttöön 1.1.2002 jälkeen.

Päästöarvo Esimerkkiauto Vero nyt Vero 2016 Nousu euroina Nousu prosentteina
0 Nissan Leaf Visia 43,07 69,72 26,65 61,88 %
49 Toyota Prius PHEV Active 57,31 89,06 31,75 55,40 %
79 Skoda Citigo 1,0 G-TEC Style 71,54 108,41 36,87 51,54 %
102 Opel Corsa 3-ov Enjoy 1,0T ecoFLEX 86,87 128,48 41,61 47,90 %
120 Renault Clio Sport Tourer TCe 120 EDC 101,84 147,83 45,99 45,16 %
149 Ford B-Max 1,6 105hv PowerShift Trend A6 133,23 186,88 53,65 40,27 %
173 Honda CR-V 2,0 Joy Edition 167,17 227,03 59,86 35,81 %
197 Land Rover Discovery Sport Si4 S Aut 208,05 273,39 65,34 31,41 %
221 Jaguar XF 3,0 V6 S/C 340 R-Sport 256,23 324,49 68,26 26,64 %
246 Maserati Quattroporte S 311,71 379,97 68,26 21,90 %
294 Audi R8 Spyder SE 4,2 V8 FSI quattro S tronic 423,77 480,34 56,57 13,35 %

Tiedot uusimmista malleista.

Jos haluat tarkemman tiedon autosi uudesta verosta, tai jos autosi on otettu käyttöön ennen vuotta 2001, voit tarkistaa uuden veron Trafin ajoneuvoverolaskurilla. 

Autotie: Ostajan Opas

Juttuun lisätty 19.8 linkki artikkeliin "Ajoneuvoveroa korotettiin budjettisyistä - korotuksia luvassa lisää"

Keskustelu

Kim
18.08.2015 09.17

Joko saa vihata Suomen tolkutonta ajoneuvojen verotusta?

Jussi
18.08.2015 09.31

Loistavava taulukko! kaikki nuo autot löytyvät naapurista. Itse ajan erikoisemmalla BMW 525d:llä

Veikko Laitila
18.08.2015 09.35

Tämä on ihan sikamaista suömen valtiolta väärin niitä ihmisiä kohtaan jotka eivät voi muuten ja jotka asuvat syrjässä

Jarppa
18.08.2015 09.41

Tässäkin korotus on suurin noilla tavisautoilla kun taas maseratin ja Audi R8:n omistajaan autovero nousee suhteesssa vähiten... näkee taas että ketä tässä maassa verotetaan ja ketä suositaan.. kannattaisi siis siirtyä mahdollisimman kalliin auton omistajaksi niin korotus olisi pienin, hallitus siis kannustaa ökyautoiluun.

Pete
18.08.2015 09.42

Miksi piti korottaa eniten vähäpäästöisempiä? Koska näin valtio saa enemmän rahaa. Ympäristöystävällisyydellä ei ole niin väliä tässä asiassa, kun valtio päättää. Ensi vuonna halvimman ja kalleimman luokan ero on vain reilu 1 euro päivässä, eli käytännössä ei juuri mitään. Ohjaavuuden näkökulmasta eron pitäisi olla paljon suurempi.

Alpo
18.08.2015 09.43

Kyllä, näillä keinoilla alkaa suomen autokanta uudistumaan... Huhuijaa

Juho
18.08.2015 09.44

Taas tässäKIN nähtiin tuo yksi mm. Perussuomalaisten vaalilupauksista, autoveron lasku. Heidän äänestäjänsä tietysti ottivat sen ilolla vastaan ja marssivat äänestyskoppiin. Luulivat varmaan, että se alennus tulee ilmaiseksi. Kyllä nyt on kivaa kun 25 tonnin auto on muutaman satkun halvempi niin on duunarilla viimein varaa ostaa uusi auto. Sitten kun vielä sakot tuplataan ja ylinopeuden puuttumiskynnys puolitetaan niin hyvä tulee :)

markus
18.08.2015 09.46

Tämä veronkorotus suosii näämmä enemmän kuluttavia malleja, nyt en ymmärrä. taaskaan. Eli kumpaan suuntaan valtio kannustaa, ecoilua vai päästelyä.

Juuso
18.08.2015 09.49

Näinhän se kävi diesel autojen kanssa. Ensin hallitus suosii ja kehottaa laittaa dieselin sitten kun 60% autoista on dieseleitä, niin BUM! Polttoaineveron korotus ja dieselin hinta melkein samoihin bensan kanssa. Kyllä hallitus osaa kusettaa.

Carita maalta
18.08.2015 09.54

Kurjaa, täällä Pohjois-Karjalan perukoilla ei tule toimeen ilman omaa autoa!
Jos oikeasti TARVITSEE omaa autoa, että pääsee liikkumaan, verotus pienempi.
Stadista muuttanut, joten tiedän, siellä ei tarvitse autoa.

Doukkis
18.08.2015 10.07

Ajoneuvoverollahan ei ole mitään vaikutusta päästöjen vähenemiseen. Paras päästövähennys saadaan, kun nostetaan ölyjypohjaisten polttoaineiden veroja roimasti. Mutta miksi näin ei tapahdu? Ajoneuvoveron säätämisen tarkoitus on kai vain saada autokauppa nousuun..

Huomenna tankille...
18.08.2015 10.08

Heh hee..., mutta onneksi tuolla rajan takana on polttoaine halpaa. Näen suoraan tankatuista litroista, että paljonkohan sitä tuli taas säästettyä tällä kertaa. Tankkaan 80 litraa, säästän 80 €, niin yksinkertaista se on...

Henrik
18.08.2015 10.10

Kaikkien pitäis jättää kylmästi MAKSAMATTA niin katotaan sitte . hyvä istuu taxain kyydissä tai valtion autossa , ja nyhtää duunarin viimeiset centit . Mulla 5 autoa niin kannattaa kohta liputtaa panaman lipun alle ?

abcdef
18.08.2015 10.19

Valtion ahneudella ei näemmä ole rajaa, mutta turhaa puuhastelua tällainen kuitenkin on. Jos kerran käytettävissä olevat tulot eivät ainakaan nouse, niin jokainen veron/maksun korotus on poissa jostain muualta. Kulutus vähenee tai siirtyy ALV:n keruun ulkopuolelle, esim kahdenväliseen kauppaan. Myös pimeä laskutus voi yleistyä.

Suomessa on täysin mahdotonta elää ilman autoa, jos on vähänkään tarvetta liikkua ympäriinsä. Toki jos on maantieteellisesti suppealla alueella kaikki tuttavat ja sukulaiset, niin voi yrittää muka "ekoilla", mutta kyse on loppupeleissä kuitenkin itsensä kiusaamisesta. Ostin ensimmäisen oman auton kolmekymppisenä ja jälkikäteen vasta käsittää kuinka rajoittunutta elämä on julkisen liikenteen varassa.

Pöde
18.08.2015 10.21

Koukutellaan kaiken maailman romismaksuilla ostaan "edullinen vähäpäästöinen" ja kas, kohta meillä on romismaksut satakertaisesti takas kuitattuna. ÄLKÄÄ VAAN VAIHTAKO VANHAA AUTOANNE ROMUTUSTARJOUKSEN VUOKSI!

Renkonen
18.08.2015 10.23

Sitä saa mitä tilaa. Uskokaa vaan mitä hallitsijamme lupaa. Ostakaa vaan vähäpäästöisiä autoja, niin saatte osallistua iloisiin veronmaksajin.
Takinkääntäjiä koko porukka. Näin se on aina ollut ja näin se tulee aina olemaan,

Simeoni
18.08.2015 10.25

Kun maksat auton vakuutusmaksun siitäkin peritään 24% vero

sysmäläinen
18.08.2015 10.30

Minulla audi 200 turbo ja 80l pensatankki... käympä pari retkeä rajan takana niin hiukan tasaantuu. En ymmärrä miksi maalla asuva omakoti asuja laitetaan valtion maksumieheksi. Jos asut taajamassa et rahoita valtion kassaa juuri mitenkään! Taajama bussiyhtiöiltä valtion tuet pois ja lipun hinta kustannuksia vastaavaksi.

Hannu Saarinen
18.08.2015 10.40

Miksi moisia valtion ja veronmaksajien elättejä, jotka moisia "päätöksiä" tekevät, ei saa poistaa?

notosans
18.08.2015 10.54

Voitteko vaihtaa sivuston fonttia?!

SF
18.08.2015 11.47

Niinhän siinä taas kävi kuten viimeksikin. Mitä saastuttavampi auto, sitä vähemmän maksu nousee. Tällä menolla pian pelkällä sähköllä kulkeva auto menee maksuissa hummerista ohi.

jope
18.08.2015 12.04

Nyt kannattais olla suurella CO2 lukemalla omaava auto, korotukset ovat huomattavasti maltillisemmat. Jos joku ajaa R8:lla on vero 400€ tai 700€ ei ole mitään merkitystä. Taitaa olla ihan turha ostaa vähäkulutuksellista autoa, koska niitä rangaistaan seuraaksi.

jörkky
18.08.2015 12.32

one se ihan perseestä ja v arsinkin niille jotka asuvat maaseudulla.ja miksi esim verot nousee hybridiautoille? .sikamaista se on.suomi entistä enemmän ahdinkoon

Kake
18.08.2015 12.36

Onpa meillä hallitus ????? Jos oikein ymmärrän niin "isot" ja isopäästöisten autojen autovero laskee euroina kaikkein eniten ja tuota taulukkoa tulkiten vuotuinen autovero nousee euroina vähemmän kuin keskivertoautot. On siinä "otsaa" hallituksella taas vetää kannattajiensa eli rahamiesten taskuun. Hävetkööt !

Sepeteus -Fabia
18.08.2015 12.48

TOSI ISO KIITOS ILTA-SANOMILLE. TÄTÄ OLEN ODOTTANUT KAUAN.

Kari Surakka
18.08.2015 12.53

Enpähän mistään oikein mitään tiedä, mutta sen tiedän että Suomessa eletään vielä sen verran leveästi, ettei pitäisi rahan keruusta valittaa. Se mihin kerättyä rahaa sitten käytetään, onkin aivan toinen juttu, siinä on isoja ongelmia.

Enkä halua tällä kommentilla ketään provosoida, tämä on vain oma fiilis.

Markus
18.08.2015 13.24

Hyvä Suomi!!! Muutan ensi viikolla viroon kirjat,maksan mieluummin verot sinne.

Tomppa
18.08.2015 14.32

Ihan hyvä päätös. Etukäteen pelkäsin paljon reippaampaa korotusta.

köyhä
18.08.2015 14.54

14 vuotta vanha bensa-auto, ensivuoden maksu 427e. Kuullostaa reilulta. Olosuhteet ja käyttö ei anna mahdollisuutta ajaa pienellä ja vähäpäästöisellä.

Andreas
18.08.2015 15.09

Onse kyllä kumma, haluataan että ostetaan vähänpäästöisiä autoja mutta samalla korotetaan eniten niiden päästöverotus... Ja vielä niiden autojen joka päästöt on 0 sinähän pitäs olla 0€ jos on 0 co2. Rikkaat pääsi taas vähemällä.

SeppoHovi
18.08.2015 15.22

Hyvä hyvä. Teiden tukoille lisää vaan maksuja. Kiitos valtio.

Niini Saulisto
18.08.2015 20.31

Niini Saulisto keksi ihan itse historiallisen kommentin:
pakolaisia pitää avustaa heidän kotimaassaan eikä tuoda heitä muualle..
Nerokas oivallus ! Eipä olekaan ennen kukaan huomannut.

Luulisi sitten verojen laskevan Suomessakin.

Hondamies
18.08.2015 22.10

Taulukon hinnathan on kolmelta kuukaudelta, eikä vuodelta, kuten tekstin perusteella voisi kuvitella. Ei vaikuta prosentuaaliseen korotukseen, mutta euromääräinen nousu pitää kertoa neljällä. Ei paljon naurata.

Topi Ranta
18.08.2015 22.50

Hei,

Taulukon euromäärät ajoneuvoveron perusosasta kullakin päästöarvolla on laskettu koko vuoden ajanjaksolle. Tiedon voi tarkistaa sekä linkatulla Trafin ajoneuvoverolaskurilla että vuodenvaihteessa voimaan astuneen ajoneuvoverolain liitetaulukosta.

Ystävällisin terveisin,

Topi Ranta /Autotie.fi

Jekkeri Pyy
19.08.2015 07.21

Tämä oli odotettavissa jo edellisen hallituksen aikana. Se, että asia muuttui todeksi sopii hyvin Sipilän miljonääri-imagoon. Pitäähän olla selkeä ero rikkaiden ja köyhien välillä. Nyt on jo pitkään ollut tillanne, jossa sitä ei oikein aina ole huomannut kun kaikilla on niitä autoja. Kyllä se nyt korjaantuu. Jos joku asuu niin korvessa, ettei ilman autoa pärjää, myyköön torppansa ja muuttakoon pitäjän keskustaan, jossa on katuvalot ja kaikki. Siellä ei tarvita autoa kun markettiin ja terveyskeskukseen pääsee niin helpolla. Ellei sitä torppaa kukaan järkihinnalla osta, voi sen myydä hieman halvemmalla jollekin rikkaalle kunnon ihmiselle kesämökiksi.Ja mikä parasta, maailma pelastuu kun ne ikivanhat rotiskot viedään paalaamoon siitä haisemasta.

Työntekijä
19.08.2015 10.18

Ja ansaitut rahat varmaan kohdistuvat tieverkoston kuntoon? Niin varmaan. No minkäs voit noille päättäjille. Se ainakin on varmaa että uudenpiin autohin en ainakaan vaihda puhumattakaan pienipäästöisimmistä.

Esko Parkkinen
04.12.2015 15.03

Siinäpä nyt näette kun äänestätte kapitalistia ,ei se heille vaikuta kun suuret tulot,pitäisi verottaa tulojen mukaan.

HJH
12.12.2015 02.37

Odotelkaa nyt vuodenvaihdetta, jolloin ne autot voi liisata ulkomailta, esim. virosta. Käyttövero varmaan tulee niihinkin autoihin, mutta Viron kilvissä liikennevakuutus ja kasko yhteensä noin 400€ / vuosi. Autojen hinnatkin reilusti alhaisemmat, koska virossa ei ole autoveroa. Tuo excel-taulukko tulee ensi vuonna muuttumaan vielä moneen kertaan, jos suomi haluaa oikeasti rahaa. EU.kin on hieman muuttamassa rekisteröintiohjeitaan, joten paine tulee kasvamaan valtiolle kovaksi. Jos valtio haluaa jääräpäisesti pitää kiinni ko. verotuksistaan, niin se haittaa myös vakuutusmarkkinoita, koska jokainen ulkomailta liisattu auto on pois heidän taseesta. Olikohan ihan oikea päätös?

Karjalasta kajahtaa
22.01.2017 19.40

Ihmettelen jos autoveroa kerätään 8 miljardia ja tiestöön käytetään alle 2 miljartia ,käytetään varmaa tuo 6 miljardia maatalous tukiin ,vai kehitysapuun mm Venjälle ja muihin " kehitys" maihin ,vai meneekö osa virkamiesten ja muuhun valtion hallintoon .
Eikö noista pitäisi ottaa säästöjä ,ja laittaa autovero rahat minne ne kuuluu .
Sekä voisi maksattaa kalliin moottori tie verkoston käyttäjiä maksamaan moottri tie maksuja sekä ulkomaalaisten rekkojen ,vaikka raja asemien tarkistus pisteissä,joissa voisi myös nämä , Venäjältä halpaa bensaa hakevat ,vois maksaa rsan ylitys maksun . Kun tuntuu että se on niin edullista ,täälläkin joku kehuu . Myös ihmettelen maataloustuki asiaa kun luin tuon hukuttaja Seppäsen saaneen vuosien 2010-2014 aikana 11000- 15000 € per vuosi , " maatalous" tukia sekä lehmistä 5000 € per vuosi.sekä ,sekä tuonut viinaa Myyntiin Venäjältä ,sekä tietysti ajanut venäjän polttoaineilla , ja nyt sitten saa 14 vuotta täyshoitoa verorahoilla , eli en kaikkea ymmärrä?

Korvesta
19.08.2018 10.07

Sama Pasma jatkuu mutta eri paketissa.Vuodesta toiseen kansaa kyykytetään. Katsokaa vaan kun vähäpäästöisen autojen autokanta nousee niin niidenkin verot nousee reilusti.

Kirjoituksen avainsanat

verot ajoneuvovero päästöt ostajan opas

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb